ΓΔ: 2023.05 -0.47% Τζίρος: 159.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Σταθμός Μετρό Αθήνας
Ο σταθμός μετρό της Γραμμής 3 στον Πειραιά με συρμό έτοιμο για αναχώρηση.

Έτοιμη στα τέλη 2029 η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας – Εξέλιξη έργων

Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2029, προσφέροντας νέες επιλογές μετακίνησης.

Μέχρι τα τέλη του 2029 προγραμματίζεται η ολοκλήρωση των εργασιών για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, με στόχο να προσφέρει αναβαθμισμένες επιλογές μετακίνησης εντός του αστικού ιστού.

Οι εργασίες προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς και, εφόσον δεν παρουσιαστούν απρόβλεπτες δυσκολίες, το έργο θα παραδοθεί στους πολίτες εντός του συμφωνηθέντος χρονοδιαγράμματος.

Ο πρώτος μετροπόντικας, με την ονομασία «Νίκη», έχει ήδη ολοκληρώσει πάνω από 1.900 μέτρα σήραγγας, ξεκινώντας από το φρέαρ ΤΒΜ στο Άλσος Βεΐκου, ξεπερνώντας το σταθμό Γαλάτσι και πλησιάζοντας τον σταθμό Ελικώνος. Μετά την αναγκαία συντήρηση στον σταθμό Ελικώνος, το έργο θα συνεχιστεί προς τον σταθμό Κυψέλη και στη συνέχεια προς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, καθώς και τους βασικούς σταθμούς Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι. Η εκσκαφή προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026, με τον μετροπόντικα να εξέρχεται από το ειδικό φρέαρ στην περιοχή του Ευαγγελισμού.

Ο δεύτερος μετροπόντικας, «Αθηνά», έχει ήδη περάσει τον σταθμό Πανεπιστημιούπολη, κατευθυνόμενος προς την Καισαριανή, έχοντας ολοκληρώσει περίπου 3.700 μέτρα σήραγγας. Η εκσκαφή προς τον σταθμό Ευαγγελισμός αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025 ή το πρώτο τρίμηνο του 2026, μέσω του ειδικού φρέατος στην περιοχή.

Στάδια κατασκευής και αρχαιολογικοί περιορισμοί

Οι μετροπόντικες εκτελούν τις εργασίες σήραγγας διέρχονται από μελλοντικούς σταθμούς πριν την πλήρη διάνοιξή τους, διαδικασία που εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο. Στον σταθμό Πανεπιστημιούπολη διεξάγεται αρχαιολογική έρευνα λόγω ανεύρεσης αρχαίας οδού· στον σταθμό Γουδή, οι αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν ολοκληρωθεί, ωστόσο, η ανακάλυψη ενός κεντρικού αγωγού της ΕΥΔΑΠ απαιτεί επιπλέον μελέτη για τη βέλτιστη τεχνική λύση. Στο σταθμό Ευαγγελισμός, παραμένουν οι εκκρεμότητες που σχετίζονται με προσφυγές για το πάρκο Ριζάρη και τις αντιρρήσεις του Δήμου Αθηναίων.

Σε εξέλιξη βρίσκονται τα κατασκευαστικά έργα στους σταθμούς Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή και Ιλίσια, ενώ πρόσφατα παραδόθηκαν στην ανάδοχο κοινοπραξία και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου. Το έργο παραμένει εντός χρονοδιαγράμματος, με καταληκτική ημερομηνία τα τέλη του 2029, εφόσον δεν υπάρξουν σημαντικά απρόοπτα.

Νέα επέκταση: Γραμμή 2 προς Ίλιον

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται το έργο για την επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον, με συνολικό μήκος περίπου 4 χλμ και τρεις νέους σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος. Το έργο περιλαμβάνει επίσης τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του αμαξοστασίου Ελαιώνα, καθώς και την αναβάθμιση των συστημάτων ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού στις γραμμές 2 και 3. Βρίσκεται σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία, με την έναρξη κατασκευής να τοποθετείται το 2027 και ορίζοντα ολοκλήρωσης πενταετίας.

Η επέκταση της Γραμμής 2 καλύπτει περιοχές υψηλής πυκνότητας πληθυσμού των δυτικών προαστίων, ενισχύει τη διασυνδεσιμότητα με προβλεπόμενες ανταποκρίσεις στη μελλοντική Γραμμή 4 προς Πετρούπολη και βελτιώνει σημαντικά την εξυπηρέτηση επιβατών και εργαζομένων.

Οι νέοι σταθμοί χωροθετούνται ως εξής:

  • Σταθμός Παλατιανή: Στη διασταύρωση των οδών Θηβών και Ανδρέα Παπανδρέου, με δύο εισόδους.
  • Σταθμός Ίλιον: Στη διασταύρωση Θηβών και Ελαιών, με δύο εισόδους και πρόβλεψη για μελλοντική ανταπόκριση με τη Γραμμή 4.
  • Σταθμός Άγιος Νικόλαος: Κατά μήκος της οδού Αγ. Νικολάου και του παρακείμενου χώρου πρασίνου.

Επιπλέον, στην Παλατιανή προβλέπεται η δημιουργία σταθμού μετεπιβίβασης με υπόγειο χώρο στάθμευσης τριών επιπέδων και χωρητικότητα 150 οχημάτων, ο οποίος θα συνδέεται άμεσα με τον σταθμό και θα διαθέτει χώρο μετεπιβίβασης λεωφορείων.

Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση της επέκτασης μέχρι τον Άγιο Νικόλαο εκτιμάται τουλάχιστον στους 67.000 επιβάτες. Σε ακτίνα 500 μέτρων από τους νέους σταθμούς θα εξυπηρετούνται περίπου 42.000 κάτοικοι και 5.000 θέσεις εργασίας.

Γραμμή 4: Προοπτικές και μελλοντικές επεκτάσεις

Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας δεν περιορίζεται στο αρχικό τμήμα «Άλσος Βεΐκου-Γουδή». Ήδη έχει δρομολογηθεί ως επόμενο έργο η κατασκευή του τμήματος «Γουδή-Λυκόβρυση», με σταθμούς σε Γουδή, Κατεχάκη, Φάρο, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισο, ΟΤΕ, Μαρούσι, Πεύκη και Λυκόβρυση. Το τμήμα αυτό θα δώσει τέλος στην απομόνωση των Βορείων Προαστίων από τα μέσα σταθερής τροχιάς, προσφέροντας πρόσβαση σε εμπορικούς, αθλητικούς και επιχειρηματικούς κόμβους.

Σύμφωνα με το Σχέδιο Ανάπτυξης, η Γραμμή 4 έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ και 35 σταθμούς, διαρθρωμένους σε πέντε τμήματα:

  • Τμήμα Α: Άλσος Βεΐκου – Γουδή (12,8 χλμ, 15 σταθμοί)
  • Τμήμα Β: Γουδή – Μαρούσι (9,6 χλμ, 8 σταθμοί)
  • Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη (4,1 χλμ, 3 σταθμοί)
  • Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη (7,5 χλμ, 6 σταθμοί)
  • Τμήμα Ε: Μαρούσι – Εθνική Οδός (4,4 χλμ, 3 σταθμοί)

Επεκτάσεις δικτύου στην Αττική: Στρατηγικός σχεδιασμός

Βασικό μέλημα για την επόμενη δεκαετία αποτελεί ο στρατηγικός σχεδιασμός και η βιωσιμότητα των μελλοντικών επεκτάσεων. Ο ΟΑΣΑ προετοιμάζει τη νέα συγκοινωνιακή μελέτη Αττικής, που θα θέσει τις βάσεις για τα επόμενα βήματα.

Σε προκαταρκτικό στάδιο έχουν διερευνηθεί:

  • Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα, καθώς και η σύνδεση του Μετρό με την Καλλιθέα και το ΚΠΙΣΝ.
  • Η επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά από το Άλσος Βεΐκου προς Αγίους Αναργύρους και Πετρούπολη, διέρχόμενη από Νέα Ιωνία, Νέα Φιλαδέλφεια και το γήπεδο της ΑΕΚ.
  • Η βόρεια επέκταση της Γραμμής 4 από τη Κατεχάκη προς Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση και Εθνική Οδό.
  • Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής 1 από την Κηφισιά προς Ν. Ερυθραία και Εθνική Οδό (κόμβος Βαρυμπόμπης).

Η αναβάθμιση των μεταφορών και η υλοποίηση εκτεταμένων έργων αποτελούν κομβικά στοιχεία για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στην Αττική, καθιστώντας το δίκτυο Μετρό μοχλό βιώσιμης κινητικότητας για τις επόμενες γενιές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ