ΓΔ: 2351.19 -0.19% Τζίρος: 119.19 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:43:39
Αλτσχάιμερ ανθρώπινος εγκέφαλος
Φώτο: Shutterstock

Επηρεάζει την ανάπτυξη του εγκεφάλου ακόμα και η ελάχιστη κατανάλωση αλκόολ

Οι ερευνητές εκτίμησαν ότι ακόμη και μισή μπίρα τη μέρα ισοδυναμεί με έξτρα χρόνο γήρανσης του εγκεφάλου, ενώ τέσσερα ποτά τη μέρα ισοδυναμούν με τουλάχιστον δέκα χρόνια πιο γηρασμένο εγκέφαλο.

Οι μεσήλικες και οι πιο ηλικιωμένοι άνθρωποι που από μισό ποτήρι κρασί τη μέρα αυξάνουν την κατανάλωση τους σε ένα ποτήρι, εμφανίζουν αλλαγές και συρρίκνωση στον εγκέφαλο τους, οι οποίες ισοδυναμούν με περίπου δύο έξτρα χρόνια γήρανσης, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, την πρώτη που κάνει αυτή τη συσχέτιση. Η ακόμη μεγαλύτερη κατανάλωση αλκοόλ σε καθημερινή βάση σχετίζεται με ακόμη πιο εκτεταμένη επίπτωση στον εγκέφαλο.

Ήταν ήδη γνωστό ότι οι άνθρωποι που πίνουν πολύ, εμφανίζουν γνωστική εξασθένηση λόγω αλλοιώσεων στο μέγεθος και στη δομή του εγκεφάλου τους. Όμως η νέα μελέτη δείχνει ότι ακόμη και επίπεδα κατανάλωσης που οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν ασφαλή - π.χ. λίγες μπίρες ή λίγα ποτηράκια κρασί την εβδομάδα - στην πραγματικότητα μπορεί να ενέχουν κινδύνους για τον εγκέφαλο και κατά συνέπεια για το νου.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Πενσιλβάνια και του Ουισκόνσιν, με επικεφαλής τον καθηγητή Ρεμί Νταβιέτ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature Communications", ανέλυσαν μαγνητικές τομογραφίες εγκεφάλου 36.678 ατόμων μέσης και τρίτης ηλικίας, συσχετίζοντας τη λευκή και φαιά ουσία τους με τη συχνότητα κατανάλωσης αλκοόλ (από μηδενική έως πάνω από τέσσερα ποτήρια τη μέρα).

Διαπιστώθηκε ότι όσοι έπιναν κατά μέσο όρο μισό ποτήρι τη μέρα, δεν εμφάνιζαν εγκεφαλικές διαφορές από αυτούς που δεν έπιναν καθόλου αλκοόλ. Όμως όσοι έπιναν ένα ποτήρι, είχαν μικρότερο εγκεφαλικό όγκο και λιγότερες εγκεφαλικές διασυνδέσεις σε σχέση με όσους έπιναν ένα, εκείνοι που έπιναν δύο ποτήρια καθημερινά, είχαν μικρότερο όγκο εγκεφάλου σε σχέση με όσους έπιναν ένα κ.ο.κ.

«Όσο περισσότερο πίνει κανείς, τόσο χειρότερα γίνονται τα πράγματα», δήλωσε ο Νταβιέτ. «Τα ευρήματα μας έρχονται σε αντίθεση με τις έως τώρα επιστημονικές και κυβερνητικές οδηγίες για τα όρια ασφαλούς κατανάλωσης αλκοόλ», ανέφερε ο ερευνητής Χάνρρι Κράντσλερ.

Άλλες έρευνες στο παρελθόν είχαν συμπεράνει ότι η με μέτρο κατανάλωση αλκοόλ δεν έχει επίπτωση ή μπορεί ακόμη και να ωφελεί τον εγκέφαλο των ηλικιωμένων, κάτι που δεν φαίνεται να επιβεβαιώνει η νέα έρευνα. Οι ερευνητές εκτίμησαν ότι ακόμη και μισή μπίρα τη μέρα ισοδυναμεί με έξτρα χρόνο γήρανσης του εγκεφάλου, ενώ τέσσερα ποτά τη μέρα ισοδυναμούν με τουλάχιστον δέκα χρόνια πιο γηρασμένο εγκέφαλο.

«Ένα επιπρόσθετο ποτό τη μέρα μπορεί να έχει μεγαλύτερη επίπτωση από οποιοδήποτε προηγούμενο ποτό εκείνη τη μέρα. Αυτό σημαίνει ότι το να κόψει κανείς το τελευταίο ποτό του βραδιού μπορεί να έχει μεγάλη θετική επίπτωση από την άποψη της γήρανσης του εγκεφάλου», δήλωσε ο Νταβιέτ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

salata-trofima
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΦΕΤ: Η επιστήμη κλειδί για λύσεις στην ασφάλεια των τροφίμων

Όλοι έχουν δικαίωμα σε ασφαλή, υγιεινά και οικονομικά τρόφιμα, χωρίς διακρίσεις, τονίζει ο ΕΦΕΤ για την Παγκόσμια Ημέρα Ασφάλειας Τροφίμων, προειδοποιώντας για κινδύνους μόλυνσης σε κάθε στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Σημαία Λαϊκής Δημοκρατίας Κονγκό
ΔΙΕΘΝΗ

ΛΔ Κονγκό: Στους 452 έφτασαν τα κρούσματα Έμπολα, φόβοι για εξάπλωση

Η ΛΔ του Κονγκό ανακοίνωσε 452 κρούσματα Έμπολα, με 82 θανάτους. Σύμφωνα με τα CDC, χωρίς ισχυρά μέτρα δημόσιας υγείας, η επιδημία μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τα επίπεδα της κρίσης στη Δυτική Αφρική το 2014-16.
Μέτε-Μάριτ Νορβηγίας κοντινό
ΔΙΕΘΝΗ

Η πριγκίπισσα Μέτε-Μάριτ στην αναμονή για μεταμόσχευση πνεύμονα

Η πριγκίπισσα της Νορβηγίας Μέτε-Μάριτ, που πάσχει από πνευμονική ίνωση, μπήκε στη λίστα αναμονής για μεταμόσχευση πνεύμονα λόγω της επιδείνωσης της υγείας της, σύμφωνα με ανακοίνωση του παλατιού.
Κτίριο ΠΟΥ
ΔΙΕΘΝΗ

Επιβράδυνση στη μείωση παιδικής και εφηβικής θνησιμότητας παγκοσμίως

Η μείωση των θανάτων νεογνών, παιδιών και εφήβων έχει επιβραδυνθεί μετά το 2015, με 4,9 εκατ. θανάτους κάτω των πέντε ετών το 2024. Οι περισσότερες απώλειες καταγράφονται σε υποσαχάρια Αφρική και Νότια Ασία, κυρίως λόγω πρόωρου τοκετού.