ΓΔ: 2104.21 -0.08% Τζίρος: 165.04 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φώτο: Shutterstock

Το 21% του παγκόσμιου στόλου κατείχαν οι Έλληνες εφοπλιστές το 2021

Οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων από Έλληνες πλοιοκτήτες ανέρχονται σε 173 πλοία το 2021 από 104 πλοία το προηγούμενο έτος, που αντιστοιχούν σε 17,3 εκατομμύρια dwt3.

Το 21% του παγκόσμιου στόλου, σε όρους χωρητικότητας (dwt) ελέγχουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες, έχοντας στην κατοχή τους  5.514 πλοία, ενώ συνεχίζουν να επενδύουν σταθερά σε πλοία με μεγαλύτερη αποδοτικότητα και περιβαλλοντικά οφέλη, όπως τονίζεται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) που δόθηκε στη δημοσιότητα.

Στην έκθεση της ΕΕΕ επισημαίνεται ότι η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας καθώς ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και που σε ποσοστό άνω του 75% δραστηριοποιείται στον bulk/tramp τομέα. Το 1/3 του ελληνόκτητου στόλου φέρει σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ, αποτελούμενη από σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία. Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 45,8% σε σύγκριση με το 2014, ενώ ακόμη και κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, δηλαδή από το 2019, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%. 

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το:

  • 31,78% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων
  • 25,01% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου
  • 22,35% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)
  • 15,60% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών & προϊόντων πετρελαίου
  • 13,85% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Αερίου Πετρελαίου (LPG)
  • 9,33% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

H μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,99 έτη) είναι χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο (10,28 έτη). Οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων από Έλληνες πλοιοκτήτες ανέρχονται σε 173 πλοία το 2021 (από 104 πλοία το προηγούμενο έτος), που αντιστοιχούν σε 17,3 εκατομμύρια dwt3.

Σύμφωνα με την έκθεση, πάνω από το 1/3 των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα έξι πλοία μεταφοράς LNG, που ναυπηγούνται αυτή τη στιγμή στον κόσμο, θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.

Επιπλέον, περισσότερο από το ένα τέταρτο (27,6%) της ελληνόκτητης χωρητικότητας (σε dwt) εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Παγκόσμιου προτύπου του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης κατά τη Σχεδίαση του πλοίου στο πλαίσιο του κανόνων του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών (IMO).

Σε όρους χωρητικότητα η Ελλάδα καταλαμβάνει την 8η θέση ενώ η χώρα μας είναι ένα από τα σημαντικότερα νηολόγια στον κόσμο και ένα από τα κορυφαία μεταξύ παραδοσιακών ναυτιλιακών χωρών. Με 647 πλοία (άνω των 1.000 gt), νηολογημένα στην ελληνική σημαία, χωρητικότητας 61,8 εκατομμυρίων dwt το ελληνικό νηολόγιο κατέχει τη 2η θέση στην ΕΕ.

Η Ελλάδα παραμένει στον Λευκό Κατάλογο STCW του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, καθώς και στον Λευκό Κατάλογο του Paris MoU και του Tokyo MoU. Η Ελλάδα περιλαμβάνεται επίσης στον Κατάλογο των Ναυτιλιακών Διοικήσεων του Προγράμματος QUALSHIP 21 της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (USCG), ενώ συγκαταλέγεται μεταξύ των Κρατών Σημαίας με τις καλύτερες επιδόσεις και με θετικούς δείκτες σε όλες τις κατηγορίες.

Η πρόεδρος της ΕΕΕ κ.Μελίνα Τραυλού αναφέρει ότι η ελληνική ναυτιλία, που κατέχει το 21% του παγκόσμιου στόλου και το 59% της κοινοτικής ναυτιλίας, έχει ευθύνη να αναλαμβάνει και να στηρίζει πρωτοβουλίες ενημέρωσης και διαφώτισης του ευρύτερου κοινού για τη στρατηγική σημασία του κλάδου, καθώς και για την ανάγκη προτεραιοποίησης αυτού, από τους πολιτικούς ιθύνοντες σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπρόσθετα, τονίζει ότι προτεραιότητα της ΕΕΕ παραμένει η επικοινωνία με τη νέα γενιά στις προοπτικές της επιλογής του ναυτικού επαγγέλματος.

«Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, συνεργαζόμαστε με τους υπεύθυνους φορείς και την Πολιτεία, με στόχο την ολιστική αναμόρφωση του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, προκειμένου να δημιουργηθούν οι σωστές σύγχρονες βάσεις, ώστε οι νέοι μας, γυναίκες και άντρες, να εκπαιδευτούν, να ενταχθούν, καθώς και να δημιουργήσουν και να προοδεύσουν στον κλάδο μας, αναβιώνοντας τη ναυτοσύνη του λαού μας», αναφέρει.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δεξαμενόπλοιο με κοντέινερ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου στόλου οι Έλληνες εφοπλιστές

«Η Ναυτιλία των Ελλήνων συνεχίζει να δημιουργεί, να εξελίσσεται, να επενδύει, να ηγείται, με πίστη και τιμή στη ναυτοσύνη μας και τη ναυτιλιακή μας παράδοση», τονίζει η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού.
Κωνσταντίνος Κυρανάκης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δωρεά Ελλήνων Εφοπλιστών στο Υπουργείο για γεωεντοπισμό τρένων

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χρηματοδοτεί με 2,48 εκατ. ευρώ την προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος γεωεντοπισμού σε όλες τις σιδηροδρομικές αμαξοστοιχίες ενισχύοντας την ασφάλεια και τη διαφάνεια.
εμπορικό λιμάνι πλοίο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μικρή άνοδος στον αριθμό των ελληνικών εμπορικών πλοίων τον Οκτώβριο

Ο ελληνικός εμπορικός στόλος έφτασε τα 1.846 πλοία με άνοδο 0,6%, ενώ η συνολική χωρητικότητα μειώθηκε κατά 3,2% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Πλοίο σε λιμάνι
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Ελλάδα πρώτη σε ναυπηγήσεις και θαλάσσιες μεταφορές στην ΕΕ

Η ONEX και η Ένωση Ναυπηγείων Ελλάδος δηλώνουν έτοιμες να στηρίξουν την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, διεκδικώντας δυναμικά τον ρόλο της χώρας στη ναυπήγηση πλοίων μέσα σε μια δύσκολη, παγκόσμια συγκυρία.
Παράκτιο πλοίο ΛΣ 910
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σειρά περιστατικών και διακομιδών κατέγραψε το Λιμενικό σε όλη τη χώρα

Θάνατος 86χρονου στη Ρόδο, μηχανικές βλάβες πλοίων σε Χίο και Καβάλα, διασώσεις σε Χαλκίδα και Σκιάθο, καθώς και έξι διακομιδές ασθενών, περιλαμβάνονται στα περιστατικά του τελευταίου 24ώρου.