ΓΔ: 2023.05 -0.47% Τζίρος: 159.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Άδειο σχολικό θρανίο
Άδεια σχολική αίθουσα με φωτεινό περιβάλλον και εστιασμένα θρανία μπροστά.

Πιλοτικό πρόγραμμα κατά των fake news σε 30 σχολεία από τον Οκτώβριο

Ξεκινά πιλοτικό πρόγραμμα σε 30 σχολεία από Οκτώβριο 2025 για την καταπολέμηση των fake news, με μαθητές να εξασκούνται στον έλεγχο ειδήσεων και την κριτική σκέψη.

Ένα πιλοτικό πρόγραμμα που στοχεύει στην προστασία της νέας γενιάς από τα fake news και στην ενίσχυση της ικανότητας των μαθητών να διακρίνουν και να ελέγχουν την εγκυρότητα των ειδήσεων, θα εφαρμοστεί τη φετινή χρονιά σε τριάντα σχολεία ανά την Ελλάδα.

Τη σχετική ανακοίνωση πραγματοποίησαν ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, καθώς και η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με θέμα «καλλιεργώντας κριτικούς αναγνώστες», στο πλαίσιο της 89ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Το πρόγραμμα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες» εστιάζει στην ενδυνάμωση του ειδησεογραφικού γραμματισμού, της κριτικής σκέψης και της ψηφιακής υπευθυνότητας για μαθητές ηλικίας 12-18 ετών. Για την επίτευξη του σκοπού αυτού, οι ειδήσεις θα ενταχθούν σε βασικές διδακτικές ενότητες όπως η Ιστορία, η Κοινωνιολογία και η Γλώσσα, ενώ οι συμμετέχοντες θα αναλάβουν ρόλους που προσομοιάζουν σε εκείνους επαγγελματιών του Τύπου – από ρεπόρτερ και συντάκτες έως φωτογράφους και δημιουργούς πολυμέσικου περιεχομένου.

Καινοτομία στη δημοσιογραφική εκπαίδευση και την τεχνητή νοημοσύνη

Η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος ξεκινά τον Οκτώβριο του 2025, σε 30 γυμνάσια και λύκεια σε μεγάλες πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Λάρισα, το Ηράκλειο και τα Χανιά, και θα διαρκέσει έναν χρόνο. Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην εκπαίδευση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των δημοσιογράφων που θα συμμετέχουν, μέσα από διαδραστικά εργαστήρια με θεματικές όπως:

  • Αναγνώριση και αντιμετώπιση fake news
  • Κριτική χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην ενημέρωση, με έμφαση στην ανίχνευση σφαλμάτων, παραπλανητικής χρήσης και αλγοριθμικών στρεβλώσεων
  • Προστασία προσωπικών δεδομένων και ψηφιακή ασφάλεια
  • Κατανόηση της δεοντολογίας των ΜΜΕ και του ρόλου της δημοσιογραφίας

Τον Ιούνιο του 2026, προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί και Παγκόσμιο Συνέδριο στην Αθήνα με συμμετοχές διεθνών πανεπιστημίων και οργανισμών, καθιστώντας την Ελλάδα σημείο αναφοράς στον τομέα του ειδησεογραφικού γραμματισμού.

Οφέλη και στόχοι της πρωτοβουλίας

Η προσέγγιση του προγράμματος στηρίζεται για πρώτη φορά στη συστηματική εκπαίδευση στην ειδησεογραφική παιδεία, συνδυάζοντας στοιχεία δημοσιογραφίας, τεχνητής νοημοσύνης και πολιτειακής αγωγής. Μεταξύ άλλων:

  • Παρέχει στους μαθητές πρακτικά εργαλεία για να αντιμετωπίζουν την υπερπληροφόρηση και τους κινδύνους μη κριτικής χρήσης της τεχνολογίας
  • Ενισχύει βιωματικές μεθόδους μάθησης (όπως η παραγωγή podcasts, άρθρων, βίντεο, καμπανιών)
  • Προάγει την ανάγνωση και την ανάλυση εντύπων και ψηφιακών μέσων, ενισχύοντας τόσο την αναγνωσιμότητα όσο και τη βιωσιμότητα του Τύπου

Συνεργασίες και δηλώσεις στη ΔΕΘ

Όπως τόνισε ο κ. Μαρινάκης, η ιδέα για το πρόγραμμα γεννήθηκε πριν από μήνες σε συνεργασία με τον πρώην Υπουργό Παιδείας και νυν Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, και υλοποιείται από τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης σε συνέργεια με το Υπουργείο Παιδείας, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τη συμβολή του καθηγητή Νίκου Παναγιώτου.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος υπογράμμισε πως η παραπληροφόρηση δεν αποτελεί απλώς πρόβλημα αλλά «μια κρίση», με σοβαρότατες κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συνέπειες. Ενδεικτικά, σημείωσε περιστατικά πρόσφατων ετών που ανέδειξαν τη δύναμη του ψέματος στη διαμόρφωση αντιλήψεων και αποφάσεων, επισημαίνοντας την ανάγκη άμεσης ενίσχυσης της κριτικής σκέψης στις νεότερες γενιές.

Τόνισε, επίσης, τον σκοπό του προγράμματος, που είναι να δώσει στους μαθητές τα εφόδια για να διαβάζουν, να διασταυρώνουν πληροφορίες και να κατανοούν τους κινδύνους που απορρέουν από ανυπόστατες ειδήσεις, επισημαίνοντας: «Η διασταύρωση μιας πληροφορίας, η κριτική σκέψη, μπορεί να μας αλλάξει τη ζωή, να μας βελτιώσει και να μας προστατεύσει από σημαντικούς κινδύνους».

Η σημασία για τους μαθητές και την εκπαιδευτική κοινότητα

Από τη δική της πλευρά, η υπουργός Σοφία Ζαχαράκη ανέδειξε ως βασικό ζητούμενο την ανάπτυξη ελεύθερης και κριτικής σκέψης στα σχολεία. Όπως ανέφερε, η μεγάλη συχνότητα χρήσης ψηφιακών μέσων και οθονών συχνά μειώνει τη συγκέντρωση στην ανάγνωση και την ουσιαστική κατανόηση των κειμένων. Γι’ αυτό το πρόγραμμα φιλοδοξεί να επαναφέρει την επαφή των νέων με τον γραπτό λόγο, δίνοντάς τους σύγχρονα εργαλεία για διαρκή εκπαίδευση και επαγρύπνηση.

Η υπουργός απευθύνθηκε στους μαθητές τονίζοντας: «Θέλουμε να σας δώσουμε ένα ακόμη εργαλείο ουσιαστικό, δομημένο, συστηματικό, ώστε να έχετε ήδη από το λύκειο και το δημόσιο σχολείο τα μέσα να προστατευτείτε από την παραπληροφόρηση».

Στην εκδήλωση έλαβαν μέρος μαθητές από το 2ο Λύκειο Πυλαίας και το 1ο ΓΕΛ Ευόσμου, συναντώντας για πρώτη φορά από κοντά τη νέα αυτή πρωτο

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημοτικό σχολείο αυλή
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Άρχισαν οι αιτήσεις για διορισμό 10.000 εκπαιδευτικών σε σχολεία

Πότε τελειώνουν οι αιτήσεις. Πρόκειται για κενές οργανικές θέσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ).