Tα μέτρα για τη ΔΕΘ που θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός έχουν λίγο πολύ «κλειδώσει» και θα εστιαστούν στη μείωση των φόρων (αύξηση αφορολόγητου, μείωση συντελεστών στα ενοίκια κ.α), στα κίνητρα για τα παιδιά λόγω δημογραφικού και στην ενίσχυση των συνταξιούχων.
Αυτό που απασχολεί το οικονομικό επιτελείο είναι κάποια από τα μέτρα να έχουν τη δυνατότητα να ισχύσουν από την 1η Οκτωβρίου ώστε άμεσα οι πολίτες να νιώσουν αύξηση στα εισοδήματά τους και να τροφοδοτηθούν με καλά νέα οι δημοσκοπήσεις που θα διενεργηθούν μετά τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού.
Από την άλλη πλευρά μικρό θα είναι όπως μαθαίνουμε το «καλάθι» του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ για τα εξοπλιστικά προγράμματα, καθώς σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές δεν αναμένονται ιδιαίτερες ανακοινώσεις, παρά το γεγονός ότι η αντιπυραυλική, αντιdrone «Ασπίδα του Αχιλλέα» περιμένει τον πρωθυπουργό για να ξεκινήσει η εφαρμογή της.
Το πιο σίγουρο είναι ότι θα ανακοινωθούν και επίσημα τα ήδη γνωστά προγράμματα για την τέταρτη φρεγάτα FDI Belharra και το πρόγραμμα αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ.
Επίσης σε μια προσπάθεια να σταματήσει η αποχώρηση έμπειρων στελεχών που είναι απαραίτητα για τη νέα δομή των Ενόπλων Δυνάμεων, τα συναρμόδια υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας έχουν προετοιμάσει ένα πακέτο ενισχύσεων, το οποίο ευελπιστούν ότι θα προσφέρει μια σημαντική αύξηση στις αποδοχές των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμενων και των Σωμάτων Ασφαλείας.
Από την 1η Οκτωβρίου πάνω από 80.000 στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων θα δουν νέες αυξήσεις που φτάνουν συνολικά το 20% σε σχέση με τον Μάρτιο. Ο μέσος ετήσιος αντίκτυπος ισοδυναμεί με 1,5 έως 2,5 επιπλέον μισθούς. Παρόμοια αύξηση προβλέπεται και για την Ελληνική Αστυνομία, την Πυροσβεστική και το Λιμενικό, με τις τελικές αποδοχές τους να αυξάνονται επίσης από 13% έως 20%.
Η Dream Team της ΕΤΑΔ
Dream team αποτελεί πλέον το ΔΣ της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) μετά την προσθήκη του Δημήτρη Πολίτη (πρώην προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ) που ανέλαβε καθήκοντα μη εκτελεστικού προέδρου και του Ιωάννη Κωστόπουλου έμπειρου στελέχους κυρίως από το χώρο των διυλιστηρίων ως μέλος του ΔΣ. Στο ΔΣ της ΕΤΑΔ συμμετέχει και η κυρία Μαρία Ιωαννίδου, CEO των ΚΑΕ. Ολοι αυτοί συνδράμουν την κυρία Ηρώ Χατζηγεωργίου, διευθύνουσα σύμβουλο της ΕΤΑΔ που είναι και το μοναδικό εκτελεστικό μέλος του ΔΣ.
Η CEO της ΕΤΑΔ έχει θέσει ως στόχο να κάνει πιο αποδοτική και οργανωμένη την αξιοποίηση των ακινήτων που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της ΕΤΑΔ. Ο κύκλος εργασιών της ΕΤΑΔ σύμφωνα με πληροφορίες, έφτασε πέρυσι τα 61,4 εκατ. ευρώ, με αύξηση 11% έναντι του 2023.
Τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών & επενδυτικών αποτελεσμάτων κινήθηκαν κοντά στα 54 εκατ. ευρώ (+16,4%), ενώ καταγράφεται και μείωση του λειτουργικού κόστους κατά 10%. Η διοίκηση Χατζηγεωργίου επιθυμεί να μετατρέψει την ΕΤΑΔ σε μια σύγχρονη επιχείρηση real estate, asset management and development και τα πρώτα αποτελέσματα φαίνεται να την δικαιώνουν.
Στενό μαρκάρισμα στους παρόχους ρεύματος από την Κυβέρνηση
Όπως όλα δείχνουν οι αυστηρές προειδοποιήσεις προς τους παρόχους ενέργειας – τόσο από τον Πρωθυπουργό όσο και από το ΥΠΕΝ- για την άμεση μετακύλιση της μείωσης τιμών χονδρικής στους λογαριασμούς ρεύματος έπιασαν τόπο.
Έτσι, σύμφωνα με τις πρώτες ανακοινώσεις των παρόχων για τα «πράσινα» τιμολόγια Σεπτεμβρίου, σημειώνονται σημαντικές μειώσεις που φθάνουν ακόμη και το 15%.
Συγκεκριμένα, η ΔΕΗ που είναι και ο μεγαλύτερος παίκτης, μείωσε κατά 14,87% την τιμή του κυμαινόμενου Γ1/Γ1Ν πράσινου οικιακού τιμολογίου στα 0,129 ευρώ/kWh από 0,15153 ευρώ/kWh τον Αύγουστο. Στην ίδια γραμμή κινήθηκε και η Protergia, όπου μείωσε κατά 11,2% το οικιακό πράσινο τιμολόγιο του Σεπτεμβρίου στα 0,159 ευρώ/kWh (με συνέπεια).
«Σε σχέση με το περσινό καλοκαίρι, οι τιμές χονδρικής φέτος μειώθηκαν κατά 29%, ενώ η ψαλίδα της περιοχής μας με την κεντρική Ευρώπη περιορίστηκε σημαντικά, με τη χώρα μας να έχει χαμηλότερες τιμές χονδρικής τον Αύγουστο από τη Γερμανία, την Αυστρία, τη Δανία. Η πτώση αυτή πρέπει να αντανακλάται και στα τιμολόγια λιανικής. Εύλογα, λοιπόν, αναμένω η πτώση αυτή να μεταφερθεί και στις τιμές της λιανικής τον επόμενο μήνα, δηλαδή στον τελικό καταναλωτή. Αν αυτό δεν συμβεί θα παρέμβουμε υπέρ των καταναλωτών», είχε γράψει στην κυριακάτικη ανασκόπησή του ο Πρωθυπουργός.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Τσάφος, σε χθεσινή του συνέντευξη στην ΕΡΤ, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση θα παρέμβει με εργαλεία που έχει ήδη χρησιμοποιήσει από το 2021, εάν οι πάροχοι δεν μετακυλίσουν τις μειώσεις στους τελικούς χρήστες.
400 εκατ. από τις «κακές» τράπεζες για τα σχολεία
Μεγάλη αύξηση του προϋπολογισμού του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» για την ανακαίνιση και αναβάθμιση των δημόσιων σχολείων ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μετά τη συνάντηση με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών κ. Γκίκα Χαρδούβελη και τους διευθύνοντες συμβούλους των τεσσάρων συστημικών τραπεζών: Βασίλη Ψάλτη (Alpha), Φωκίωνα Καραβία (Eurobank), Παύλο Μυλωνά (Εθνική) και Χρήστο Μεγάλου (Πειραιώς).
Η σημαντική επέκταση του προγράμματος θα υλοποιηθεί μέσω επιπλέον δωρεάς 300 εκατ. ευρώ, σε βάθος τριετίας, από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, η οποία προστίθεται στα 100 εκατ. που έχουν ήδη προσφέρει, με αποτέλεσμα η συνολική συνεισφορά τους να ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με τους πόρους ύψους 250 εκατ. ευρώ που διατίθενται από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, αυξάνει τον συνολικό προϋπολογισμό για τις παρεμβάσεις στα σχολεία στα 650 εκατ. ευρώ, με στόχο να υλοποιηθούν έργα σε περισσότερες από 2.500 σχολικές μονάδες.
«Είχαμε προγραμματίσει να ανακαινίσουμε 431 σχολεία, τα οποία θα παραδοθούν στους μαθητές, δασκάλους και καθηγητές με την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς. Κι αυτό δεν θα μπορούσαμε να το είχαμε πετύχει χωρίς την ευγενική πρώτη χορηγία των τεσσάρων συστημικών τραπεζών», δήλωσε ο πρωθυπουργός.
Τα αθέατα ρεκόρ του Αυγούστου
«Χάθηκε» λόγω της γενικότερης θερινής υπολειτουργίας του Αυγούστου μια σημαντική «διάκριση» που πέτυχε η χώρα: το 16% του συνόλου των καθυστερήσεων που σημειώθηκαν στις αεροπορικές μεταφορές στην Ευρώπη οφείλονταν στην ωραία μας, μικρή, Ελλάδα!
Μάλιστα η Ryanair εξέδωσε ανακοίνωση όπου περιέγραφε τις επιδόσεις της ελληνικής διοίκησης: «Μέχρι στιγμής το 2025 (1 Ιαν – 20 Αυγ), πάνω από 5.000 πτήσεις της Ryanair και πάνω από 900.000 επιβάτες της Ryanair έχουν υποστεί άδικες καθυστερήσεις λόγω κακοδιαχείρισης και ελλείψεων προσωπικού της ελληνικής ΕΕΚ, γεγονός που καθιστά την Ελλάδα την 5η χειρότερη υπηρεσία ΕΕΚ σε καθυστερήσεις στην Ευρώπη», σημειώνονταν στην ανακοίνωση.
Αυτά τα ωραία το οποία όμως δεν φαίνεται να πολυσκοτίζουν την κυβέρνηση η οποία εργάζεται με πυρετική ένταση για τις παροχές της ΔΕΘ και την διανομή του πλεονάσματος στα εκλογικά πλήθη.
Τα υπόλοιπα στην… τρίτη τετραετία.
Ο Θύμιος ξαναπήρε το όπλο του
Νέος γύρος σύγκρουσης μεταξύ οδηγών ταξί και κυβέρνησης ενόψει. Για δύο ημέρες, την ερχόμενη εβδομάδα, 9 και 10 Σεπτεμβρίου, τα ταξί θα τραβήξουν χειρόφρενο σε μια απεργία που όπως προανήγγειλε ο πλέον αναγνωρίσιμος εκπρόσωπος των ταξιτζήδων, Θύμιος Λυμπερόπουλος, θα είναι «προειδοποιητική».
Τη νέα κόντρα πυροδότησε η κοινή απόφαση της υπουργού Τουρισμού, Όλγας Κεφαλογιάννη και του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, που δημοσιεύθηκε μες τη ραστώνη του Αυγούστου, βάζοντας ξανά στο επίκεντρο τα βανάκια.
Όπως λένε οι ταξιτζήδες, η εν λόγω ΚΥΑ βάζει «από το παράθυρο» τα βαν -που ούτως ή άλλως κατακλύζουν τις εισόδους ξενοδοχείων και το αεροδρόμιο όλο το καλοκαίρι- στο μεταφορικό έργο των ταξί. Κατά τον ΣΑΤΑ, πρόκειται για ρύθμιση «παράνομη και αντισυνταγματική», που πλήττει τη βιωσιμότητα του κλάδου, ο οποίος κάνει ετησίως 172 εκατ. διαδρομές και μετρά 13.700 οχήματα στην Αττική. Κι όπως προειδοποιούν, εάν η κυβέρνηση δεν την πάρει πίσω, έπεται συνέχεια…
Άλλαξε ο Μανωλιός…στον σιδηρόδρομο
Με την έναρξη του φθινοπώρου -τουλάχιστον ημερολογιακά-, έγιναν εχθές και επίσημα τα βαφτίσια του «νέου ΟΣΕ», αφού η σύμβαση συγχώνευσης των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ανέβηκε στο ΓΕΜΗ. Οι «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» είναι πια γεγονός.
Αυτό όμως είναι, προς ώρας, μόνο το κέλυφος. Η κατάσταση στον σιδηρόδρομο είναι όλο και πιο απογοητευτική. Την ίδια ημέρα, το Intercity που εκτελούσε το απογευματινό δρομολόγιο Θεσσαλονίκης – Αθήνας, λίγο μετά την Αλίαρτο, παρέσυρε κοπάδι ζώων (!), «που εισήλθε στη σιδηροδρομική γραμμή», όπως λέει η σχετική ανακοίνωση της Hellenic Train. Γραμμές ξέφραγο αμπέλι δηλαδή εν έτει 2025.
Εντωμεταξύ, από το game of thrones μεταξύ ΟΣΕ – ΕΡΓΟΣΕ, που φρέναρε και σχεδόν πέντε μήνες τον ορισμό νέας διοίκησης, κερδισμένη βγήκε τελικά η δεύτερη, αφού νέος διευθύνων σύμβουλος στον ενιαίο πια φορέα, ορίσθηκε ο μέχρι πρότινος επικεφαλής της απορροφώμενης ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Παληός.
Ποιες τρεις προτεραιότητες έθεσε με ανάρτησή του; (1) άμεση λειτουργία του ETCS και ενεργοποίηση νέων δικλείδων ασφαλείας, (2) στελέχωση του νέου ΟΣΕ με Έλληνες του εξωτερικού που διαθέτουν διεθνή εμπειρία και με περισσότερους εργαζόμενους πρώτης γραμμής, (3) αναβάθμιση υποδομής και τροχαίου υλικού.
Οι «έξυπνοι» πεζόδρομοι του Αγρινίου
«Έξυπνους» πεζόδρομους αποκτά ο δήμος Αγρινίου που σε συνεργασία με τη WINGS ICT Solutions, ολοκλήρωσε έργο «Smart Cities» στο πλαίσιο της δράσης Open Mall. Η υλοποίηση βασίστηκε στην πλατφόρμα wi.move και περιλαμβάνει προηγμένο Σύστημα Ελέγχου Πρόσβασης σε πεζοδρόμους.
Το έργο αξιοποιεί τεχνολογίες AI και IoT, με εκτενή εξοπλισμό όπως βυθιζόμενες και σταθερές μπάρες, κάμερες αναγνώρισης πινακίδων, συστήματα ελέγχου πρόσβασης και ηλεκτρονικούς πίνακες ενημέρωσης. Το σύστημα υποστηρίζει πολλαπλούς τρόπους ταυτοποίησης και στάθμευσης, ενώ λειτουργεί αδιάλειπτα με 24ωρη παρακολούθηση και καταγραφή συμβάντων σε πραγματικό χρόνο.
Το πρότυπο αυτό έργο καθιστά το Αγρίνιο μία από τις πρώτες πόλεις στην Ελλάδα με ολοκληρωμένη υποδομή «έξυπνης κινητικότητας», ανοίγοντας τον δρόμο για τον περαιτέρω ψηφιακό μετασχηματισμό των αστικών κέντρων.
Καμπάνια της Παπαστράτος για το κάπνισμα ανηλίκων
Περίπου το 2,9% των ηλικιών 15-17 ετών στην Ελλάδα «ατμίζει» σύμφωνα με τα ευρήματα τελευταίων μετρήσεων, ποσοστό που είναι υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Στο πλαίσιο αυτό η Παπαστράτος ενώνει τις δυνάμεις της με το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε μια καμπάνια για την αποτροπή της πρόσβασης των ανηλίκων σε προϊόντα καπνού και νικοτίνης.
Η καμπάνια με τίτλο: «Είναι στο χέρι μας να μην είναι στο χέρι τους» θα χρηματοδοτηθεί από την Παπαστράτος Στο πλαίσιο αυτό, η Παπαστράτος θα ξεκινήσει πανελλαδικό πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει την ενημέρωση και τη σχετική πιστοποίηση των περίπου 20.000 λιανοπωλητών και παράλληλα θα υλοποιηθεί μια εκτεταμένη καμπάνια στα μέσα ενημέρωσης για την καλλιέργεια κουλτούρας ευθύνης σε ολόκληρη την κοινωνία.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.