ΓΔ: 2052.92 -0.19% Τζίρος: 61.93 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:09:00
Προσομοιωτής ανατροπής αυτοκινήτου
Προσομοιωτής ανατροπής αυτοκινήτου παρουσιάζεται σε έκθεση οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα.

Τα οφέλη του ορίου ταχύτητας 30 χλμ/ώρα στα κέντρα των πόλεων

Όλο και περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις υιοθετούν όριο ταχύτητας 30 χλμ./ώρα, με μελέτες να δείχνουν σημαντική μείωση ατυχημάτων, τραυματισμών και εκπομπών. Στόχος της ΕΕ: μηδενικοί θάνατοι στους δρόμους έως το 2050.

Η υιοθέτηση του ορίου ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα σε ευρωπαϊκές πόλεις παρουσιάζει αυξητική τάση, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες για τις Βρυξέλλες, το Παρίσι και τη Ζυρίχη. Τα ευρήματα καταδεικνύουν ότι η μείωση των ορίων ταχύτητας ενισχύει σημαντικά την οδική ασφάλεια, περιορίζοντας την πιθανότητα ατυχημάτων.

Συγκεκριμένα, η εφαρμογή του ορίου των 30 χλμ./ώρα έχει οδηγήσει κατά μέσο όρο σε μείωση 23% στα τροχαία ατυχήματα, 37% στους θανάτους και 38% στους τραυματισμούς. Παράλληλα, τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 18%, της ηχορύπανσης κατά 2,5 dB και της κατανάλωσης καυσίμου κατά 7%. Τα αποτελέσματα αυτά μεταφράζονται σε βελτιωμένη απόδοση καυσίμου και περιορισμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Οι μελέτες, μεταξύ των οποίων και έρευνα του τμήματος Μηχανικών, Χωροταξίας και Μεταφορών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, προτρέπουν τους πολίτες να υιοθετήσουν το περπάτημα, την ποδηλασία και τη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών. Στόχος είναι η διαμόρφωση ενός ασφαλέστερου και περιβαλλοντικά βιώσιμου αστικού περιβάλλοντος.

Το ευρωπαϊκό πλαίσιο οδικής ασφάλειας για την περίοδο 2021-2030 στοχεύει στη μείωση κατά 50% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και των σοβαρών τραυματισμών έως το 2030, με απώτερο σκοπό τους "μηδενικούς θανάτους στους δρόμους" έως το 2050.

Περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη

Η ανάλυση των πλεονεκτημάτων των χαμηλών ορίων ταχύτητας δείχνει ότι οι χαμηλότερες ταχύτητες ωφελούν άμεσα το περιβάλλον, μειώνοντας τόσο τις άμεσες όσο και τις έμμεσες εκπομπές. Υψηλότερα όρια ταχύτητας σχετίζονται με απότομη επιτάχυνση και φρενάρισμα, ενώ η ήρεμη οδήγηση περιορίζει τους ρύπους όπως το μονοξείδιο του άνθρακα και τα οξείδια του αζώτου.

Επιπλέον, η κυκλοφορία αποτελεί την κύρια πηγή ηχορύπανσης στις πόλεις, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 80% των πηγών θορύβου σε δημόσιους χώρους. Σε αστικά περιβάλλοντα, η μείωση του ορίου ταχύτητας κατά 10 χλμ./ώρα μπορεί να οδηγήσει σε πτώση των επιπέδων θορύβου έως και 40%.

Σε περιοχές με έντονη κυκλοφορία και υψηλές ταχύτητες, το περπάτημα αποθαρρύνεται και οι μετακινήσεις των πολιτών περιορίζονται. Τα υψηλά επίπεδα κυκλοφορίας αποτελούν βασικό παράγοντα που εμποδίζει τα παιδιά να διασχίζουν με ασφάλεια τους δρόμους για να φτάσουν στο σχολείο.

Η μείωση των ορίων ταχύτητας συχνά προκαλεί ανησυχίες για αυξήσεις στους χρόνους ταξιδιού και την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ωστόσο, οι έρευνες δείχνουν ότι οι επιπτώσεις αυτές είναι περιορισμένες, κυμαινόμενες μεταξύ 3% και 5%. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η μείωση των ορίων ταχύτητας μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε βελτίωση των χρόνων μετακίνησης και της κυκλοφοριακής ροής.

Συνολικά, παρά τους φόβους για καθυστερήσεις, τα οφέλη σε επίπεδο ασφάλειας και περιβάλλοντος υπερτερούν των όποιων αρνητικών επιπτώσεων στους χρόνους ταξιδιού.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σφύρα δικαστηρίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέες οδηγίες για εφαρμογή του νόμου περί επικίνδυνης οδήγησης στη Θεσ/νίκη

Η Εισαγγελία Εφετών Θεσσαλονίκης εξέδωσε κατευθυντήριες οδηγίες για την ορθή εφαρμογή του άρθρου 290Α ΠΚ, με παραδείγματα παραβάσεων που συνιστούν επικίνδυνη οδήγηση και οδηγίες για αυτόφωρα.