Η τεχνητή νοημοσύνη διαμορφώνει ένα νέο τοπίο στην αυτοκινητοβιομηχανία, προσφέροντας εξελιγμένες δυνατότητες, από την αυτόνομη οδήγηση έως τη διασύνδεση των οχημάτων για βελτίωση της κυκλοφορίας και λήψη αποφάσεων σε πραγματικό χρόνο.
Παρά τις τεράστιες προοπτικές της καινοτομίας αυτής, οι παραδοσιακές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν έντονες προκλήσεις ως προς την ψηφιακή τους μετάβαση, γεγονός που πιθανόν να τις θέσει σε μειονεκτική θέση στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον, σύμφωνα με το Automotive News Europe.
Αντλώντας στοιχεία από πρόσφατη ανάλυση της συμβουλευτικής εταιρείας McKinsey, καταγράφεται ότι μέχρι το 2030 τα οχήματα με υψηλό βαθμό αυτόνομης οδήγησης αναμένεται να αντιστοιχούν στο 10-15% των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων. Επιπλέον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες που θα ενσωματώσουν την τεχνητή νοημοσύνη στη διαδικασία παραγωγής προβλέπεται να σημειώσουν αύξηση της αποδοτικότητας έως και κατά 20%, αναδεικνύοντας πόσο κρίσιμη είναι η επένδυση σε σχετικές τεχνολογίες.
Όπως σημειώνει ο Στέφαν Μπράτζελ, διευθυντής του Κέντρου Διαχείρισης Αυτοκινήτων στη Γερμανία, οι ευρωπαϊκές εταιρείες παρατηρούν με καθυστέρηση τις «ριζικές συνέπειες για την αυτοκινητοβιομηχανία» που επιφέρει η ταχύτατη υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης από τους Αμερικανούς και Κινέζους ανταγωνιστές. Παρότι οι «γνωστοί ψηφιακοί παίκτες κυριαρχούν με τις γνώσεις τους στην τεχνητή νοημοσύνη», οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες εξακολουθούν να «αγωνίζονται να αυξήσουν τις ικανότητές τους στο λογισμικό και την τεχνητή νοημοσύνη».
Είναι γεγονός ότι, ενώ σχεδόν όλες οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη συνάψει κάποιας μορφής συνεργασία με εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης — όπως η περίπτωση της συμφωνίας μεταξύ Mercedes και Google για προηγμένες υπηρεσίες συνομιλίας στον ψηφιακό βοηθό MBUX — οι περισσότερες από αυτές «δεν φαίνεται να είναι πρωτοπόροι», όπως τόνισε ο αναλυτής της Warburg Research, Φάμπιο Χέλσερ.
Αν και έχουν ανακοινωθεί συνεργασίες και στρατηγικές για την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στα μελλοντικά οχήματα, οι παραδοσιακές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες παραμένουν συγκρατημένες και δεν προβάλουν δυναμικά το ρόλο τους ως τεχνολογικοί ηγέτες, σε αντίθεση με εταιρείες όπως η Tesla.
Σύμφωνα με ειδικούς της αγοράς, οι παραδοσιακές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όχι μόνο υστερούν στην ενσωμάτωση λογισμικού και την αξιοποίηση δεδομένων, αλλά εμφανίζονται διστακτικές ως προς τη λήψη τολμηρών αποφάσεων. Συχνά αποφεύγουν να πραγματοποιήσουν τις αναγκαίες επενδύσεις, ενώ ταυτόχρονα αδυνατούν να αλλάξουν τον οργανωσιακό τους πολιτισμό ή να προσελκύσουν κορυφαίους επιστήμονες λογισμικού, σε αντίθεση με τις αντίστοιχες κινεζικές εταιρείες που κινούνται γρηγορότερα και πιο ευέλικτα στον τομέα αυτό.
Ειδικοί επισημαίνουν ότι όσο οι εταιρείες αργούν να αντιμετωπίσουν αυτές τις διαρθρωτικές αδυναμίες, τόσο εντείνεται το πρόβλημα, δημιουργώντας σοβαρά εμπόδια όταν έρθει η στιγμή να ενσωματώσουν καινούργιες τεχνολογίες ή να ανταποκριθούν σε μελλοντικές απαιτήσεις της αγοράς.