Το εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό των χρεών προς το δημόσιο που είναι σε καθεστώς ρύθμισης, αναγκάζει την ΑΑΔΕ να αναπροσαρμόσει τη στρατηγική της για την επίσπευση της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του περασμένου Ιουλίου, από τα 111,83 δις. ευρώ, που είναι τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο, μόλις 3,3 δισ. ευρώ ή το 3% του συνόλου είναι σε κάποια ρύθμιση.
Από τα υπόλοιπα χρέη, τα 26,3 δις. ευρώ, έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτα είσπραξης, ενώ μέχρι το τέλος του 2025 θα τεθούν στο «αρχείο», επιπλέον χρέη ύψους 10 δισ. ευρώ.
Βέβαια και η είσπραξη των υπολοίπων, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση, καθώς η συντριπτική τους πλειοψηφία προέρχεται από μεγαλοοφειλέτες, ο καθένας των οποίων οφείλει ποσά άνω του 1 εκατ. ευρώ, και συγχρόνως οι οφειλές είναι αρκετών ετών.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΑΑΔΕ επικεντρώνεται βασικά στην αποτελεσματικότερη είσπραξη των νέων οφειλών, ώστε να μην χρονίζουν και δυσκολεύει η διαδικασία.
Το ενδεχόμενο μια νέας ρύθμισης των χρεών προς την εφορία είναι ένα αίτημα των ενώσεων των παραγωγικών φορέων και των επιμελητηρίων, πλην όμως η απόφαση δεν είναι θέμα της ΑΑΔΕ, αλλά είναι στην αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών το οποίο αρνείται για την ώρα και τα χρέη διογκώνονται.
Σε ετήσια βάση τον Ιούλιο αυξήθηκαν κατά 4,56 δισ. ευρώ, ενώ το 2024 είχαν αυξηθεί κατά 8,5 δισ. ευρώ.
Οι παρεμβάσεις
Προκειμένου να βελτιωθεί η διαδικασία είσπραξης των ληξιπρόθεσμων, πέραν των κατασχέσεων των τραπεζικών καταθέσεων και των δεσμεύσεων ακινήτων η ΑΑΔΕ έχει δρομολογήσει για φέτος τις ακόλουθες παρεμβάσεις, οι οποίες θα πρέπει να υλοποιηθούν έως τις 28 Νοεμβρίου 2025:
- Την αλλαγή της διαδικασία για την υποβολή αίτησης άσκησης ποινικής δίωξης μη καταβολής χρεών προς το δημόσιο. Οι αρμόδιες υπηρεσίες πρέπει να υποβάλουν τοπ σχετικό σχέδιο της εγκυκλίου.
- Την κωδικοποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη ρύθμιση τμηματικής καταβολής οφειλών προς το Δημόσιο, κατά τη χρονική περίοδο 2013 έως 2024. Στόχος είναι να καταγραφεί και να μελετηθεί η επίδραση των ρυθμίσεων στην αποπληρωμή των οφειλών, όπως η διάρκεια παραμονής στη ρύθμιση, το ποσοστό των οφειλετών που ολοκληρώνει τη ρύθμιση και εκείνων που την εγκαταλείπουν για διάφορους λόγους κ.λπ.
- Την παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την είσπραξη δημοσίων εσόδων κατά τη διάρκεια της εκκαθάρισης νομικών προσώπων και επιχειρήσεων.
- Την έκδοση εγκυκλίου για παροχή διευκρινίσεων και οδηγιών στις Υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης σχετικά με τις μεταβολές που επήλθαν στο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών μετά την έκδοση της εγκυκλίου Ε. 2065/2022 και τις χορηγηθείσες διοικητικές λύσεις για την ενιαία εφαρμογή του.
- Την ηλεκτρονική άρση των κατασχέσεων και την υλοποίηση διαδικασίας σταδιακής αποδέσμευσης κατασχεμένων τραπεζικών λογαριασμών (Προοδευτικός ακατάσχετος λογαριασμός). Σημειώνεται ότι πρόκειται για ένα μέτρο που έχει νομοθετηθεί από το 2019 αλλά δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ έως σήμερα.
- Η πραγματοποίηση δράσεων συμμόρφωσης σε φορολογούμενους που εμφανίζουν για πρώτη φορά ληξιπρόθεσμες οφειλές («φρέσκες» ληξιπρόθεσμες οφειλές).
Οι στόχοι
Με τα ανωτέρω μέτρα θεωρείται πως θα επιτευχθούν ευκολότερα οι στόχοι της ΑΑΔΕ οι οποίοι συνοψίζονται στους εξής:
- Η συμμόρφωση των φορολογούμενων που εμφανίζουν για πρώτη φορά ληξιπρόθεσμες οφειλές, σε ποσοστό τουλάχιστον 54%.
- Η είσπραξη τουλάχιστον 40% των ληξιπρόθεσμων οφειλών των φορολογούμενων που εμφανίζουν για πρώτη φορά ληξιπρόθεσμες οφειλές.
- Το ποσοστό εμπρόθεσμων πληρωμών για ΦΠΑ, φόρους εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, καθώς φόρους ιδιοκτησίας να φτάσει στο 85%.
- Οι εισπράξεις έναντι του παλαιού ληξιπρόθεσμου χρέους της Φορολογικής Διοίκησης να αυξηθεί φέτος σε 3 δισ. ευρώ, από 2,46 δισ. ευρώ, πέρυσι και 1,74% το 2023.
- Η εισπραξιμότητα επί του νέου ληξιπρόθεσμου χρέους της Φορολογικής Διοίκησης να φτάσει στο 33%.
- Το συνολικό ποσό των εισπράξεων της Ειδικής Μονάδας Είσπραξης (ΕΜΕΙΣ) από μεγάλους οφειλέτες και από στοχευμένες δράσεις να φτάσει φέτος στα 700 εκατ. ευρώ.