Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε αυτοτελές νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, το οποίο θα διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.
Το νέο πλαίσιο εντάσσεται στο Σχέδιο Δράσης του υπουργείου, που υλοποιείται σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς φορείς όπως η DG MOVE, η EASA και το EUROCONTROL, με στόχο την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στην Ελλάδα.
Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας τόνισε ότι η μεταρρύθμιση της ΥΠΑ στοχεύει στη θεσμική αναμόρφωση, την οικονομική αυτοτέλεια, την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και την τεχνολογική αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας.
Σύμφωνα με τον υπουργό, οι κανόνες διοίκησης και λειτουργίας εναρμονίζονται με το εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές κανονιστικό πλαίσιο, ενώ παρέχονται ευέλικτες διαδικασίες και δυνατότητες εκσυγχρονισμού των συστημάτων και υποδομών. Ήδη έχουν ξεκινήσει προσλήψεις προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται περαιτέρω ενίσχυση του προσωπικού τα επόμενα έτη.
Κύρια σημεία του νομοσχεδίου
Διοικητική δομή: Η ΥΠΑ διατηρεί τον ρόλο της ως πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης αεροναυτιλίας και ως φορέας διαχείρισης αερολιμένων. Το Διοικητικό Συμβούλιο θα αποτελείται από επτά μέλη, συμπεριλαμβανομένου του διοικητή και δύο υποδιοικητών, καθώς και τεσσάρων μελών. Οι οργανικές δομές της ΥΠΑ μειώνονται κατά περίπου 35% για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.
Προσωπικό: Προβλέπονται 2.407 θέσεις μόνιμων υπαλλήλων και υπαλλήλων ΙΔΑΧ, ενώ τα προσόντα καθορίζονται από το ΠΔ 85/2022 και τον νέο Οργανισμό της ΥΠΑ. Οι προσλήψεις θα γίνονται μέσω αυτοτελών προκηρύξεων του ΑΣΕΠ. Παρέχεται δυνατότητα μετακίνησης υπαλλήλων, ιδιαίτερα στα περιφερειακά αεροδρόμια, για την κάλυψη εποχιακών ή έκτακτων αναγκών, καθώς και αξιοποίηση πλεονάζοντος προσωπικού από αερολιμένες Fraport. Επίσης, προβλέπονται διαδικασίες εξειδικευμένης εκπαίδευσης.
Οικονομική αυτοτέλεια: Η ΥΠΑ θα καταρτίζει αυτόνομο προϋπολογισμό, ισολογισμό και απολογισμό, ενώ θα αξιοποιεί τα έσοδα από το EUROCONTROL. Θεσπίζονται ειδικά τέλη επιβατών και τέλος ασφάλειας στους αερολιμένες αρμοδιότητάς της. Παρέχεται δυνατότητα αξιοποίησης αποθεματικών για την αντιμετώπιση περιόδων μειωμένης κίνησης και απρόβλεπτων αναγκών. Επίσης, θεσμοθετείται η κατάρτιση Κανονισμού Έργων, Προμηθειών, Μελετών και Υπηρεσιών σύμφωνα με το ενωσιακό πλαίσιο, για την ταχεία και αποτελεσματική υλοποίηση έργων και υποδομών αεροναυτιλίας.