Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις». Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) μετατρέπεται σε αυτοτελές νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, αποκτώντας διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια.
Το νομοσχέδιο αποτελεί έναν από τους επτά βασικούς πυλώνες του Σχεδίου Δράσης που εφαρμόζει το Υπουργείο, σε συνεργασία με ευρωπαϊκούς φορείς όπως οι DG MOVE, EASA και EUROCONTROL. Στόχος είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στη χώρα.
Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας τόνισε ότι η μεταρρύθμιση στοχεύει στη θεσμική αναμόρφωση, οικονομική αυτοτέλεια, ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογική αναβάθμιση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας στην Ελλάδα. Επισήμανε επίσης πως οι κανόνες διοίκησης εναρμονίζονται με το εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο, ενώ παρέχονται ευέλικτες διαδικασίες εκσυγχρονισμού των συστημάτων και υποδομών. Επιπλέον, έχουν ήδη ξεκινήσει προσλήψεις σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται περαιτέρω ενίσχυση του προσωπικού το 2025 και το 2026.
Όσον αφορά τη διοικητική δομή, η ΥΠΑ θα συνεχίσει να λειτουργεί ως πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης αεροναυτιλίας και φορέας διαχείρισης αερολιμένων. Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΥΠΑ θα είναι επταμελές, αποτελούμενο από τον Διοικητή (Πρόεδρο), δύο Υποδιοικητές (Αντιπροέδρους) και τέσσερα μέλη.
Η οργανωτική δομή της ΥΠΑ μειώνεται περίπου κατά 35%, δημιουργώντας μια πιο σύγχρονη, λιτή και αποτελεσματική διάρθρωση, προσαρμοσμένη στις λειτουργικές ανάγκες της υπηρεσίας.
Σε επίπεδο προσωπικού, συστήνονται 2.407 θέσεις μόνιμων υπαλλήλων και υπαλλήλων ΙΔΑΧ. Τα απαιτούμενα προσόντα ορίζονται στο Δ. 85/2022 και στον επικείμενο Οργανισμό της ΥΠΑ. Η πλήρωση των οργανικών θέσεων θα γίνεται με αυτοτελείς προκηρύξεις του ΑΣΕΠ, ενώ παρέχεται δυνατότητα μετακινήσεων υπαλλήλων, ιδίως στα περιφερειακά αεροδρόμια, για κάλυψη εποχικών ή έκτακτων αναγκών.
Προβλέπεται επίσης αξιοποίηση πλεονάζοντος προσωπικού από αερολιμένες που έχουν παραχωρηθεί στη Fraport, καθώς και ενίσχυση των περιφερειακών αερολιμένων. Ειδικές διαδικασίες προβλέπονται για την παροχή εξειδικευμένης εκπαίδευσης στα στελέχη της ΥΠΑ.
Η οικονομική αυτοτέλεια της ΥΠΑ διασφαλίζεται μέσω αυτοτελούς προϋπολογισμού, ισολογισμού και απολογισμού, καθώς και μέσω αξιοποίησης εσόδων από το EUROCONTROL. Επιπλέον, θεσπίζονται ειδικά τέλη επιβατών και τέλος ασφάλειας στους αερολιμένες αρμοδιότητας της ΥΠΑ.
Παρέχεται δυνατότητα αξιοποίησης αποθεματικών για την αντιμετώπιση περιόδων μειωμένης κίνησης ή απρόβλεπτων αναγκών, καθώς και για δαπάνες που εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Τέλος, θεσπίζεται δυνατότητα κατάρτισης Κανονισμού Έργων, Προμηθειών, Μελετών και Υπηρεσιών, σύμφωνα με το ενωσιακό πλαίσιο, με στόχο την αποτελεσματική και ταχεία υλοποίηση των αναγκαίων έργων και υπηρεσιών για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων αεροναυτιλίας και των υποδομών.