ΓΔ: 2449.29 -0.10% Τζίρος: 260.02 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Γκολέμης-Παπαστεργίου
Φώτο: Ο Έλληνας αστροναύτης Α. Γκολέμης και ο υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δ. Παπαστεργίου. Credits: Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Το σχέδιο για τον πρώτο Έλληνα αστροναύτη και οι επενδύσεις 600 εκατ.

Με επενδύσεις άνω των 600 εκατ. ευρώ, νέο διαστημικό πρόγραμμα, εργοστάσιο δορυφόρων και την πρώτη ελληνική αποστολή στον ISS, η Ελλάδα εισέρχεται στη διαστημική εποχή.

Με συνολικές επενδύσεις που ξεπερνάνε τα 600 εκατ. ευρώ, νέες γραμμές παραγωγής, δημιουργία ολοκληρωμένου οικοσυστήματος, αλλά και την συμμετοχή του πρώτου Έλληνα αστροναύτη σε αποστολή στον ISS η Ελλάδα, περνάει στη διαστημική εποχή. 

«Από το τοπικό πρωτάθλημα πάμε τώρα σε κατηγορία Champions League» ανέφερε ο υπ. Ψηφιακης Διακυβέρνησης Δ. Παπαστεργίου στην παρουσίαση του νέου διαστημικού προγράμματος Orbit Greece που θα φτάσει τα 350 εκατ. ευρώ σημειώνοντας ότι η χώρα τα τελευταία χρόνια έχτισε πολύ σημαντικές υποδομές με το πρόγραμμα μικροδορυφόρων που έβαλε «την Ελλάδα σε τροχιά». 

Όπως τόνισε ο κ. Παπαστεργίου, τώρα η χώρα κάνει το επόμενο και πιο σημαντικό βήμα, καθώς «πηγαίνουμε από την δημιουργία υποδομών σε πραγματικές βιώσιμες δυνατότητες». 

«Πρέπει να μην διαψεύσουμε τις προσδοκίες» δήλωσε στο BD ο Έλληνας αστροναύτης Α. Γκολέμης, που υπογράμμισε την υψηλή σημασία της πρώτης ελληνικής ερευνητικής αποστολής στο διάστημα.   

Ο Έλληνας αστροναύτης επισήμανε ότι «η Ελλάδα να διαδραματίσει τον δικό της ρόλο στη διαστημική τεχνολογία», τονίζοντας πως «υπάρχουν ευκαιρίες για τους νέους και τις νέες σε αυτόν τον τομέα» και μπορεί η χώρα μας να καταφέρει να δώσει το στίγμα και πέρα από τα σύνορα της στρατόσφαιρας. 

Η πρώτη αποστολή Έλληνα στο διάστημα 

Ο κ. Ανδριανός Γκολέμης πρόκειται να αποτελέσει τον πρώτο Έλληνα που θα ταξιδέψει στο διάστημα και θα βρεθεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό για να πραγματοποιήσει μια σειρά από πειράματα. 

Όπως ανέφερε ο ΓΓ του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γ. Καράτζαλος, η πρώτη ελληνική αποστολή δεν θα έχει μόνο άμεσα οικονομικά και επιστημονικά αποτελέσματα, αλλά θα αποτελέσει και «έμπνευση για τη νέα γενιά». 

Μετά την πολιτική απόφαση της κυβέρνησης να αποκτήσει η χώρα τον πρώτο Έλληνα αστροναύτη σε διαστημική αποστολή μέσα στα επόμενα χρόνια, το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσουν διαβουλεύσεις με την Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (ESA) και τη NASA, προκειμένου να εντοπιστεί η κατάλληλη διεθνής αποστολή στην οποία θα μπορούσε να συμμετάσχει ο Έλληνας αστροναύτης. 

Καθώς η Ελλάδα είναι μέλος της ESA, η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί σε στενή συνεργασία με τον ευρωπαϊκό οργανισμό, ο οποίος συμμετέχει στα προγράμματα του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού μαζί με τη NASA. 

 Όπως υπογραμμίστηκε, οι διαθέσιμες θέσεις σε επανδρωμένες αποστολές είναι περιορισμένες και μέσα στο επόμενο διάστημα θα πρέπει να εξασφαλιστεί η ελληνική συμμετοχή, για την οποία έχει «κλειδώσει» ένα σημαντικό ποσό χρηματοδότησης. 

Επισημάνθηκε, κάθε ευρώ που επενδύεται σε διαστημικές αποστολές επιστρέφει 4 ευρώ στην οικονομία και πολλαπλά οφέλη μέσω της τεχνολογικής ανάπτυξης, της καινοτομίας και της μεταφοράς τεχνογνωσίας. 

Κεντρικό στοιχείο της ελληνικής συμμετοχής θα αποτελέσει το επιστημονικό έργο που θα πραγματοποιηθεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Για τον σκοπό αυτό, μέσα στο αμέσως επόμενο διάστημα θα προκηρυχθεί ανοικτή διαδικασία προς ερευνητικά ιδρύματα, πανεπιστήμια και ελληνικές επιχειρήσεις, καλώντας τους να υποβάλουν προτάσεις για πειράματα που θα μπορούν να είναι τεχνολογικά ώριμα μέσα στον επόμενο χρόνο και να εκτελεστούν σε συνθήκες μικροβαρύτητας στον ISS. 

Μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες θα πρέπει να έχουν συγκεντρωθεί οι προτάσεις ώστε να αξιολογηθούν, με βάση συγκεκριμένα κριτήρια όπως η τεχνολογική ωριμότητα, η επιστημονική αξία, η δυνατότητα υλοποίησης εντός του χρονοδιαγράμματος και ο τομέας εφαρμογής τους. 

Από τη διαδικασία θα προκύψει μια σύντομη λίστα (shortlist) πειραμάτων, τα οποία θα αποτελέσουν το βασικό αντικείμενο της ελληνικής αποστολής. 

Η επιλογή των πειραμάτων δεν θα καθορίσει μόνο το επιστημονικό περιεχόμενο της αποστολής, αλλά θα επηρεάσει και το χρονοδιάγραμμα συμμετοχής, καθώς τα διαθέσιμα πειραματικά προγράμματα θα πρέπει να «κουμπώσουν» με τις προγραμματισμένες διεθνείς πτήσεις προς τον ISS. 

Όπως επισημάνθηκε, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στον ISS ο κ. Γκολέμης θα εργάζεται έως και 18 ώρες ημερησίως, εκτελώντας τα επιστημονικά πρωτόκολλα και τα πειράματα που θα έχουν επιλεγεί. 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, εφόσον συμφωνηθεί με την ESA και τη NASA το πρόγραμμα που θα υλοποιηθεί στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, η αποστολή θα προχωρήσει ανεξάρτητα από τυχόν πολιτικές εξελίξεις, καθώς θα αποτελεί πλέον μέρος ενός διεθνούς διαστημικού προγράμματος. 

Η δεύτερη φάση του ελληνικού διαστημικού προγράμματος 

Το νέο Εθνικό Διαστημικό Πρόγραμμα «HELLAS-SPACE 2.0», συνολικού προϋπολογισμού περίπου 350 εκατ. ευρώ με ορίζοντα το 2030, θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και αποτελεί τη φυσική συνέχεια και διάδοχο του πρώτου Εθνικού Προγράμματος Μικροδορυφόρων, ύψους 200 εκατ. ευρώ, αλλά διευρύνει σημαντικά το εύρος των φιλοδοξιών της χώρας. 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, η νέα στρατηγική σηματοδοτεί τη μετάβαση της Ελλάδας από τον ρόλο του απλού χρήστη διαστημικών υπηρεσιών σε εκείνον μιας χώρας που σχεδιάζει, κατασκευάζει και διαχειρίζεται τους δικούς της δορυφόρους και τις δικές της διαστημικές υποδομές.   

Στόχος είναι η ενίσχυση της τεχνολογικής και επιχειρησιακής αυτονομίας της χώρας, η δημιουργία ενός ανταγωνιστικού κλάδου αεροδιαστημικής βιομηχανίας και η αξιοποίηση των ευκαιριών που δημιουργεί η παγκόσμια διαστημική οικονομία, η οποία εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 1,8 τρισ. ευρώ έως το 2035. 

 Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στις νέες εφαρμογές που θα υποστηρίξουν οι διαστημικές υποδομές της χώρας.   

Το πρόγραμμα προβλέπει την ανάπτυξη νέας γενιάς δορυφόρων παρατήρησης της Γης, συστημάτων γεωεντοπισμού, ασφαλών δορυφορικών επικοινωνιών με μετακβαντική κρυπτογραφία, καθώς και εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης που θα επιτρέπουν την αυτόματη επεξεργασία των δεδομένων και την παροχή εξελιγμένων υπηρεσιών.   

Οι τεχνολογίες αυτές θα αξιοποιηθούν σε κρίσιμους τομείς όπως η πολιτική προστασία, η πρόληψη και διαχείριση φυσικών καταστροφών, η θαλάσσια επιτήρηση, η γεωργία ακριβείας, η συνοριακή ασφάλεια, η άμυνα, αλλά και οι ασφαλείς επικοινωνίες για τα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. 

Η κυβέρνηση συνδέει το πρόγραμμα με τη δημιουργία ενός νέου παραγωγικού οικοσυστήματος υψηλής τεχνολογίας, ώστε το μεγαλύτερο μέρος της προστιθέμενης αξίας να παραμένει στην Ελλάδα. 

Ήδη ανακοινώθηκε η επένδυση της ICEYE για τη δημιουργία εργοστασίου μικροδορυφόρων στην Ελλάδα έως το 2027, η οποία εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει περίπου 250 νέες θέσεις εργασίας, ενώ εκφράζεται η προσδοκία να ακολουθήσουν και άλλες διεθνείς επιχειρήσεις του κλάδου. 

Επίσης, στους διεθνείς διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν επιδιώκεται συμμετοχή ελληνικών επιχειρήσεων σε ποσοστό τουλάχιστον 50%, με στόχο την ενίσχυση της εγχώριας βιομηχανικής βάσης και την ανάπτυξη εξαγώγιμης τεχνογνωσίας. 

 Δίνοντας όραμα στη νέα γενιά, η κυβέρνηση επιχειρεί να συνδέσει τη διαστημική πολιτική με την εκπαίδευση και την καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων. Στο πλαίσιο αυτό ανακοινώθηκε το πρώτο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαστημικό Πρόγραμμα, μέσω του οποίου μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα έχουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουν, να κατασκευάσουν και να θέσουν σε τροχιά έως οκτώ πραγματικούς νανοδορυφόρους τύπου PocketQube. 

Ταυτόχρονα, σχολεία από όλη τη χώρα θα λειτουργήσουν ως σταθμοί εδάφους, παρακολουθώντας και διαχειριζόμενα τις αποστολές των μαθητικών δορυφόρων, σε μια πρωτοβουλία που φιλοδοξεί να φέρει τους νέους πιο κοντά στις επιστήμες, τη μηχανική και τις διαστημικές τεχνολογίες. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Διάστημα-Πολιτική Προστασία
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διαστημική... «ασπίδα» για την αντιμετώπιση πυρκαγιών αποκτούν τα ελληνικά δάση

Η Ελλάδα γίνεται μία από τις πρώτες χώρες διεθνώς που επιχειρεί να αξιοποιήσει συνδυαστικά διαστημικές και εναέριες τεχνολογίες για την προστασία των δασών απέναντι στις πυρκαγιές.
σημαία της Κίνας
ΔΙΕΘΝΗ

Επέστρεψε στη Γη το πλήρωμα της κινεζικής διαστημικής αποστολής Shenzhou-21

Το πλήρωμα της κινεζικής αποστολής Shenzhou-21 επέστρεψε στη Γη μετά από περίπου επτά μήνες στο Διάστημα. Και οι τρεις αστροναύτες είναι καλά στην υγεία τους. Η αποστολή ξεκίνησε στις 31 Οκτωβρίου από την έρημο Γκόμπι.