Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του e-ΕΦΚΑ, με στόχο τον εκσυγχρονισμό της εξυπηρέτησης για ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση 53 εκατομμυρίων σελίδων φυσικών εγγράφων από 28 πρώην φορείς κοινωνικής ασφάλισης, οι οποίοι ενοποιήθηκαν το 2016, καθώς και την ανάπτυξη ενός νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε παραγωγική λειτουργία το 2026.
Σύμφωνα με τον διοικητή του e-ΕΦΚΑ, Αλέξανδρο Βαρβέρη, η ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής ιστορίας έχει ήδη προχωρήσει σημαντικά. Όπως αναφέρει, περίπου το 70% του χαρτώου αρχείου έχει ψηφιοποιηθεί και ο στόχος είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας έως το καλοκαίρι του 2026, μαζί με τον μετασχηματισμό των δεδομένων. Αυτή η εξέλιξη θα επιτρέψει την ταχύτερη έκδοση συντάξεων, χάρη στη χρήση των ψηφιοποιημένων πληροφοριών.
Η μετάβαση προς το νέο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα θα προσφέρει ένα σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον για τους πολίτες, με εμπλουτισμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και ενιαία ασφαλιστική εικόνα, ανεξαρτήτως ταμείων ή χρόνου ασφάλισης. Ήδη έχουν τεθεί σε λειτουργία υπηρεσίες όπως το myEFKA, το Dashboard και το ηλεκτρονικό μητρώο, ενώ σύντομα θα ενταχθούν και οι Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις για τα οικοδομοτεχνικά έργα, τις κοινές επιχειρήσεις και το Δημόσιο.
Η διαλειτουργικότητα με άλλους δημόσιους οργανισμούς ενισχύει την αποδοτικότητα του e-ΕΦΚΑ, ενώ η νέα πλατφόρμα διασφαλίζει για κάθε πολίτη μια ενιαία και αξιόπιστη ασφαλιστική εικόνα. Η ψηφιοποίηση των αρχείων μειώνει τις καθυστερήσεις, τα λάθη και τον κίνδυνο απώλειας, ενώ η αυτόματη διασύνδεση με βάσεις δεδομένων άλλων υπηρεσιών επιτρέπει την άμεση και ηλεκτρονική άντληση των απαραίτητων δικαιολογητικών.
Παράλληλα, αυξάνεται το ποσοστό των αιτήσεων συνταξιοδότησης που υποβάλλονται σε αυτόματη επεξεργασία, μειώνοντας τον χρόνο αναμονής και επιταχύνοντας την απονομή των συντάξεων.
Ορατά αποτελέσματα και νέες υπηρεσίες
Η εφαρμογή αυτών των πρωτοβουλιών έχει ήδη οδηγήσει σε μείωση των εκκρεμών συντάξεων και διεύρυνση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους. Όπως επισημαίνει ο κ. Βαρβέρης, η αυτοματοποιημένη έκδοση των συντάξεων συμβάλλει στη συγκράτηση των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων σε περίπου 15.000, παρά τη συνεχή εισροή νέων αιτήσεων. Επιπλέον, οι εκκρεμείς επικουρικές ανέρχονται σε 31.000 και τα εκκρεμή εφάπαξ σε 7.000, κυρίως από τον ιδιωτικό τομέα.
Η σταδιακή αποκλιμάκωση των εκκρεμοτήτων αποδεικνύει ότι η επένδυση στον ψηφιακό εκσυγχρονισμό βελτιώνει την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Από το 2019, όπου υπήρχαν ελάχιστες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, ο e-ΕΦΚΑ σήμερα προσφέρει πάνω από 130 ψηφιακές υπηρεσίες, με περίπου 100 εκατομμύρια επισκέψεις στις ψηφιακές του πλατφόρμες μόνο μέσα στο 2025.
Οι πολίτες πλέον εξυπηρετούνται εύκολα και χωρίς αναμονή, μέσω ηλεκτρονικών υπηρεσιών που είναι διαθέσιμες τόσο σε υπολογιστή όσο και μέσω της εφαρμογής myEFKA mobile σε App Store και Google Play.
Το νέο ψηφιακό ασφαλιστικό προφίλ DASHBOARD–myEFKA συγκεντρώνει όλες τις κρίσιμες πληροφορίες για τον πολίτη σε μία πλατφόρμα, προσφέροντας διαφάνεια, ταχύτητα και απλοποίηση των διαδικασιών. Οι χρήστες μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση στην ασφαλιστική ιστορία τους, να ενημερώνονται για την πορεία των αιτήσεών τους, να εκδίδουν πιστοποιητικά, να υποβάλλουν αιτήσεις για παροχές, να παρακολουθούν τις εισφορές και τις οφειλές τους και να λαμβάνουν ενημερωτικά σημειώματα συντάξεων.
Η νέα αυτή προσέγγιση αποτελεί μέρος της ευρύτερης στρατηγικής του e-ΕΦΚΑ και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για έναν σύγχρονο και αποτελεσματικό οργανισμό κοινωνικής ασφάλισης. Όπως σημειώνει ο κ. Βαρβέρης, «ο e-ΕΦΚΑ επιδεικνύει σταθερότητα και συνέπεια, με στόχο την εξυπηρέτηση των πολιτών».