Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία αλλάζει ριζικά. Η ηλεκτροκίνηση, η τεχνητή νοημοσύνη, οι μπαταρίες νέας γενιάς και η τεχνολογία διασύνδεσης οδηγούν σε έναν μετασχηματισμό που θυμίζει τεχνολογική επανάσταση.
Οι παλιές ισορροπίες ανατρέπονται, νέοι παίκτες αναδύονται και οι παραδοσιακοί γίγαντες πιέζονται να προσαρμοστούν. Στην κορυφή της λίστας των πιο πολύτιμων αυτοκινητοβιομηχανιών δεσπόζει η Tesla, αφήνοντας πίσω της την Toyota.
Παράλληλα, οι κινεζικές Xiaomi και BYD αποδεικνύουν ότι η Ασία εξελίσσεται σε κυρίαρχη δύναμη, ενώ η Ευρώπη στηρίζεται ακόμα στη λάμψη των premium brands. όπως είναι οι Ferrari, Porsche, Mercedes και η BMW.
Οι κολοσσοί που κυριαρχούν στην αγορά
Tesla
Η Tesla παραμένει ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής, με αξία που αγγίζει τα 973,7 δισ. ευρώ. Η εταιρεία του εκκεντρικού Έλον Μασκ έχει καταφέρει να ταυτιστεί με την ηλεκτροκίνηση, ενώ παράλληλα επενδύει σε τομείς που ξεπερνούν το κλασικό αυτοκίνητο.
«Η Tesla δεν είναι απλώς μια αυτοκινητοβιομηχανία, είναι μια εταιρεία τεχνολογίας με τροχούς», σχολιάζει οικονομικός αναλυτής της αγοράς.
Το οικοσύστημα της περιλαμβάνει λογισμικό, αυτόνομη οδήγηση, ενεργειακές λύσεις και υποδομές φόρτισης. Οι επενδυτές στοιχηματίζουν στο μέλλον της, παρότι αντιμετωπίζει προβλήματα ποιότητας, έντονο ανταγωνισμό και πιέσεις στις τιμές.
Toyota
Η Toyota διατηρεί αξία 227,8 δισ.ευρώ, αποτελώντας τον μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων σε όγκο πωλήσεων παγκοσμίως.
Η στρατηγική της παραμένει διαφορετική από τον ανταγωνισμό, γιατί δίνει προτεραιότητα στα υβριδικά, ενώ καθυστερεί να μπει δυναμικά στα αμιγώς ηλεκτρικά.
«Η Toyota δεν βιάζεται. Επενδύει μεθοδικά σε στερεά μπαταρία και υδρογόνο, γνωρίζοντας ότι έχει το δίκτυο και την ανθεκτικότητα για να παραμείνει στην κορυφή», σημειώνει Ιάπωνας αναλυτής.
Το ισχυρό δίκτυο προμηθευτών της και η φήμη για αξιοπιστία αποτελούν το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της.
Xiaomi
Η παρουσία της Xiaomi στη λίστα με αξία 157,2 δισ. ευρώ αποτελεί ίσως την πιο εντυπωσιακή είσοδο.
Η εταιρεία, γνωστή από τα smartphones και τα έξυπνα gadgets, εισέβαλε στην αυτοκινητοβιομηχανία με το πρώτο ηλεκτρικό της μοντέλο SU7, το οποίο γνώρισε τεράστια ζήτηση στην Κίνα.
«Η Xiaomi δεν πουλάει μόνο αυτοκίνητο, πουλάει εμπειρία», δηλώνει ειδικός στην τεχνολογία. Η διασύνδεση IoT και λογισμικού με το όχημα δείχνει το πώς οι τεχνολογικές εταιρείες μετατρέπουν το αυτοκίνητο σε “έξυπνη συσκευή” με ρόδες.
BYD
Η BYD είναι ο μεγαλύτερος Κινέζος κατασκευαστής ηλεκτρικών, με αξία 122,2 δισ. ευρώ. Η δύναμή της είναι η καθετοποιημένη παραγωγή: μπαταρίες, ηλεκτροκινητήρες, ακόμα και η δική της αλυσίδα προμήθειας.
Έχει ήδη ξεπεράσει την Tesla σε πωλήσεις EV στην Κίνα και κερδίζει έδαφος στην Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική. «Η BYD είναι το “Made in China” που γίνεται παγκόσμιο brand», τονίζει Ευρωπαίος αναλυτής. Η στήριξη από την κυβέρνηση και η επιθετική τιμολογιακή πολιτική την καθιστούν σοβαρή απειλή για την Tesla αλλά και για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.
Ferrari
Η Ferrari, με αξία 74,8 δισ. ευρώ, είναι η απόδειξη ότι το κύρος και η αποκλειστικότητα έχουν τεράστια δύναμη. Παράγει λιγότερα από 15.000 αυτοκίνητα τον χρόνο, όμως η χρηματιστηριακή της αξία ξεπερνά γίγαντες που παράγουν εκατομμύρια.
«Η Ferrari δεν είναι αυτοκίνητο. Είναι σύμβολο status και πολυτέλειας», δηλώνει στέλεχος μάρκετινγκ.
Η εταιρεία κινείται προσεκτικά προς την ηλεκτροκίνηση, ετοιμάζοντας το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό της μοντέλο, χωρίς να αλλοιώσει τον χαρακτήρα της.
BMW
Με αξία 57,3 δισ. ευρώ, η BMW παραμένει συνώνυμο της premium οδηγικής εμπειρίας. Η εταιρεία έχει λανσάρει ηλεκτρικά μοντέλα όπως τα i4 και iX, ενώ η νέα πλατφόρμα Neue Klasse υπόσχεται ριζικό μετασχηματισμό.
Ωστόσο, η εξάρτησή της από την κινεζική αγορά αποτελεί στρατηγικό ρίσκο. «Η BMW δεν μπορεί να αγνοήσει την Κίνα. Αν χάσει μερίδιο εκεί, οι συνέπειες θα είναι τεράστιες», σχολιάζει οικονομολόγος που παρακολουθεί την αγορά.
Mercedes-Benz
Η Mercedes-Benz, με αξία 54,1 δισ. ευρώ, είναι το παραδοσιακό σύμβολο πολυτέλειας. Επενδύει δυναμικά στη σειρά EQ, όμως η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι ακόμα σε εξέλιξη.
«Η Mercedes δεν θέλει να είναι απλώς premium αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά τεχνολογική εταιρεία πολυτελείας», λέει στέλεχος της εταιρείας. Το στοίχημα είναι να συνδυάσει την παράδοση με το μέλλον, σε μια αγορά που γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστική.
Volkswagen
Η Volkswagen, με αξία 53,2 δισ. ευρώ, είναι ο μεγαλύτερος όμιλος της Ευρώπης. Διαθέτει μια εντυπωσιακή γκάμα brands – από την Audi και την Porsche έως τη Lamborghini.
Παρά τις φιλοδοξίες της στην ηλεκτροκίνηση, αντιμετωπίζει προβλήματα στο software, κυρίως στη θυγατρική Cariad.
«Η VW πρέπει να λύσει το ζήτημα του λογισμικού, αλλιώς κινδυνεύει να χάσει το στοίχημα», υπογραμμίζει αναλυτής της γερμανικής αγοράς. Οι πωλήσεις των ID.3 και ID.4 είναι καλές, αλλά όχι αρκετές για να ανταγωνιστούν Tesla και BYD.
General Motors
Η General Motors διατηρεί αξία 48,5 δισ. ευρώ, προσπαθώντας να επανεφεύρει τον εαυτό της. Με την πλατφόρμα Ultium, έχει θέσει στόχο την πλήρη ηλεκτροποίηση έως το 2035. Ωστόσο, τα προβλήματα παραγωγής και οι εργατικές κινητοποιήσεις έχουν πλήξει την εικόνα της.
«Η GM έχει ιστορία και τεχνογνωσία, αλλά χρειάζεται ταχύτητα για να μη μείνει πίσω», αναφέρει ειδικός στον κλάδο των EV. Η μετάβαση δεν είναι εύκολη για έναν τόσο μεγάλο παραδοσιακό κατασκευαστή.
Porsche
Η Porsche, με αξία 44,0 δισ. ευρώ, είναι το διαμάντι του ομίλου VW. Το ηλεκτρικό μοντέλο Taycan αποδείχθηκε επιτυχημένο και έδειξε ότι η Porsche μπορεί να σταθεί απέναντι στην Tesla στην κατηγορία των sport EV.
«Η Porsche έχει κάτι που λίγοι κατασκευαστές διαθέτουν: απόλυτη πίστη πελατών», σημειώνει αναλυτής πολυτελών brands. Κάθε νέο μοντέλο γίνεται επιτυχία, ενώ η μάρκα συνεχίζει να συμβολίζει σπορ πολυτέλεια.