ΓΔ: 2073.69 0.30% Τζίρος: 104.33 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:46:39
ypovryxio-papanikolis-214
ΦΩΤΟ: Πολεμικό Ναυτικό

Υποβρύχια 214: Δικαίωση για Ελληνικό Δημόσιο, αποζημίωση 150 εκατ.

Η απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του ICC αφορά τις συμβάσεις για την κατασκευή των υπερσύγχρονων υποβρυχίων Type 214 για το Πολεμικό Ναυτικό.

Μια από τις πιο μακροχρόνιες και σύνθετες νομικές υποθέσεις στην ιστορία των ελληνικών εξοπλιστικών προγραμμάτων έφτασε επιτέλους στο τέλος της, με σαφή και οριστική δικαίωση του Ελληνικού Δημοσίου. Μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες διαιτητικών και νομικών διεργασιών που αφορούσαν την προμήθεια των υπερσύγχρονων γερμανικών υποβρυχίων Type 214, το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο του ICC απέρριψε πλήρως τις απαιτήσεις της αντίδικης πλευράς και επιδίκασε αποζημίωση υπέρ της Ελλάδας, ύψους άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ. Η απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου του ICC αφορά τις συμβάσεις για την κατασκευή των υπερσύγχρονων υποβρυχίων Type 214 για το Πολεμικό Ναυτικό. Η υπόθεση ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν η Ελλάδα σύναψε συμφωνία με γερμανική εταιρεία για την κατασκευή τεσσάρων υποβρυχίων. Το πρώτο κατασκευάστηκε στη Γερμανία, ενώ τα υπόλοιπα προβλεπόταν να ολοκληρωθούν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα οποία πέρασαν υπό τον έλεγχο της ίδιας εταιρείας.  Την υπόθεση είχε χειριστεί από την αρχή ο ΓΓ του υπουργείου Εθνικής Άμυνας Αντώνης Οικονόμου.

Παρά το γεγονός ότι το Ελληνικό Δημόσιο είχε καταβάλει σχεδόν 2 δισ. ευρώ και η πρόοδος των έργων ήταν σημαντική, το 2010 η γερμανική πλευρά κατήγγειλε τις συμβάσεις, απαιτώντας επιπλέον αποζημιώσεις. Ακολούθησε προσφυγή στη διεθνή διαιτησία, με την υπόθεση να περιπλέκεται όταν ο Λιβανέζος επιχειρηματίας Ισκαντάρ Σάφα απέκτησε τα Ναυπηγεία. Η νέα διοίκηση ανέστειλε τις υφιστάμενες συμβάσεις και πρόβαλε νέους, δυσμενείς όρους για την ελληνική πλευρά. Επιπλέον, προσέφυγε στη διαιτησία με απαιτήσεις που άγγιζαν τα 2 δισ. ευρώ. Σε αντίθεση με το παρελθόν, αυτήν τη φορά το Δημόσιο αντέδρασε δυναμικά, καταθέτοντας δική του προσφυγή.

Το 2014, υπό την καθοδήγηση του έμπειρου νομικού Διονύσιου Κολοβού, συγκροτήθηκε ομάδα που παρουσίασε τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία και αδιάσειστα στοιχεία για τις παραβάσεις της αντίπαλης πλευράς. Το αποτέλεσμα ήταν η πλήρης απόρριψη των αξιώσεων του ομίλου Σάφα και η καταδίκη του σε αποζημίωση υπέρ της Ελλάδας.

Σημειώνεται ότι παρά τις δυσκολίες, τα υποβρύχια ολοκληρώθηκαν, χάρη στην επιμονή των στελεχών του Πολεμικού Ναυτικού και των εργαζομένων στα Ναυπηγεία, οι οποίοι δούλεψαν για χρόνια, πολλές φορές χωρίς αμοιβή. Σήμερα, τα Type 214, με κορυφαίο τον «Παπανικολή», θεωρούνται από τα πιο προηγμένα συμβατικά υποβρύχια του ΝΑΤΟ, εξοπλισμένα με τεχνολογία αιχμής και ικανότητα μακράς κατάδυσης, τα οποία έχουν πετύχει να αλλάξουν τις ισορροπίες με την Τουρκία στο Αιγαίο. Πρακτικά, έχουν μετατραπεί σε κρίσιμο παράγοντα αποτροπής και ενίσχυσης της εθνικής άμυνας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελληνική Βουλή συνεδρίαση
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΠΑΣΟΚ: Άμεση λύση για τα δεδουλευμένα Σκαραμαγκά

Τρεις βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Μιχάλης Κατρίνης, Πάρις Κουκουλόπουλος και Νάντια Γιαννακοπούλου ζητούν άμεση ρύθμιση για τη διανομή 15 εκατ. ευρώ στους πρώην εργαζομένους των Ναυπηγείων και παράταση της ειδικής διαχείρισης έως το 2026.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέο Εξοπλιστικό: Ποιες εταιρείες είναι στην πρώτη γραμμή διεκδίκησης

Ποιες είναι οι εταιρείες που συνάντησε ο πρωθυπουργός στο Μέγαρο Μαξίμου ενόψει του νέου εξοπλιστικού προγράμματος. Ποιο το πεδίο δράσης τους. Ο ρόλος που μπορεί να παίξει η καθεμία από αυτές.
Ευάγγελος Μυτιληναίος
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Δύο νέοι billionaires, ο Μητσοτάκης στα social και το νέο χτύπημα Βενιζέλου

Μαρινάκης και Μυτιληναίος στη λίστα των billionaires, η επικοινωνιακή επίθεση Μητσοτάκη στα social και η γενικευμένη απαισιοδοξία, οι επαφές Προκοπίου με τους Γάλλους, τα πολλά λόγια γα τη ΛΑΡΚΟ και ο καλοπληρωμένος Α. Ορσέλ.