ΓΔ: 1955.83 -0.74% Τζίρος: 205.98 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:19:33
Οικογένεια σε ελληνικό νησί
Φωτογραφία Shutterstock

Διακοπές για τους μισούς Έλληνες το καλοκαίρι, λόγω έλλειψης χρημάτων

Μόλις οι μισοί Έλληνες σχεδιάζουν διακοπές το φετινό καλοκαίρι, με τους περισσότερους να στρέφονται σε εξοχικά, ενοικιαζόμενα και μαγείρεμα στον χώρο διαμονής.

Μόνο ένας στους δύο Έλληνες σχεδιάζει να κάνει διακοπές το φετινό καλοκαίρι, ενώ το 33% δηλώνει ότι θα πραγματοποιήσει περιορισμένες διακοπές, ενώ μόλις το 14% σχεδιάζει να ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του ΙΕΛΚΑ που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο του 2025 σε δείγμα 800 καταναλωτών. Παράλληλα ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους θα ταξιδέψουν διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, υποδηλώνοντας μια τάση προς πιο σύντομες και οικονομικές αποδράσεις.

Η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, γεγονός που ενδέχεται να αντικατοπτρίζει είτε οικονομικές πιέσεις, είτε άλλους προσωπικούς περιορισμούς. Ωστόσο, το 48% σκοπεύει να κάνει διακοπές, το 33% έστω και περιορισμένες, το 14% δηλώνει πως θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο και 1% περισσότερες ημέρες. Από όσους σχεδιάζουν διακοπές, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ 24% για 4 έως 7 ημέρες. Ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους τελικά ταξιδέψουν διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, στοιχείο που επιβεβαιώνει την τάση για συγκρατημένες αποδράσεις.

Εξοχικά και ενοικιαζόμενα δωμάτια

Η οικονομική πίεση οδηγεί τους Έλληνες ταξιδιώτες σε εναλλακτικές μορφές φιλοξενίας. Οι εξοχικές κατοικίες, είτε μέσω φιλοξενίας είτε ενοικίασης, αποτελούν την κυρίαρχη επιλογή (54%), ενώ τα ενοικιαζόμενα δωμάτια συγκεντρώνουν το 21%. Μόλις το 7% επιλέγει ξενοδοχείο, γεγονός που δείχνει απομάκρυνση από τις πολυτελείς λύσεις. Το camping επιλέγεται από το 5%, ενώ άλλοι τόσοι κατευθύνονται προς το εξωτερικό. Όσον αφορά τους προορισμούς, η ηπειρωτική Ελλάδα προσελκύει το 60% των ταξιδιωτών, με τα νησιά να ακολουθούν (28%) και την ορεινή Ελλάδα (12%) να παραμένει σταθερή επιλογή.

Αναλυτικά η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (31%), είτε διαμονή (23%). Το 21% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% διαμονή σε ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή), κάτι που αποτελεί ένδειξη για την δυνατότητα οικονομικής ανταπόκρισης των ελληνικών νοικοκυριών στις εναλλακτικές που υπάρχουν. Τέλος το 5% επιλέγει camping και το 5% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό. Σε γενικές γραμμές καταγράφεται μία πρόθεση του ελληνικού κοινού για οικονομικότερες λύσεις διακοπών προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα για να μπορέσει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι, είτε για να μπορέσει να επεκτείνει τη χρονική διάρκεια του. Οι πιο κοστοβόρες επιλογές, όπως τα ξενοδοχεία all inclusive και οι κρουαζιέρες, συγκεντρώνουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά. Όσον αφορά τους προορισμούς, η ηπειρωτική Ελλάδα κοντά σε παραθαλάσσιες περιοχές συγκεντρώνει την πλειοψηφία (60%), ενώ ακολουθούν τα νησιά (28%). Η ορεινή ηπειρωτική χώρα αποτελεί επιλογή για το 12% των ταξιδιωτών, ενώ το 9% εξετάζει διακοπές στο εξωτερικό. Τα ευρήματα υποδεικνύουν μια ξεκάθαρη στροφή προς εγχώριους και πιο προσιτούς προορισμούς και την αποφυγή των ακτοπλοϊκών εισητηρίων.

Μαγείρεμα στις διακοπές και τοπικά προϊόντα

Η ανάγκη για εξοικονόμηση αντικατοπτρίζεται και στις διατροφικές συνήθειες των διακοπών. Το 50% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι μαγειρεύει συστηματικά, μειώνοντας τις εξόδους για φαγητό. Οι επισκέψεις σε σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ και φούρνους είναι ιδιαίτερα συχνές, καθώς οι καταναλωτές επιδιώκουν την οικονομική αυτάρκεια. Επιπλέον, το 53% δείχνει προτίμηση στα τοπικά προϊόντα, υποστηρίζοντας έμμεσα την τοπική οικονομία.

Η συνολική δαπάνη των καταναλωτών για μη εστιατορικές αγορές κατά τη διάρκεια των διακοπών υπερβαίνει τα 200 ευρώ, με τα 153 ευρώ να αφορούν τρόφιμα. Οι υπόλοιπες αγορές κατανέμονται σχεδόν ισόποσα σε τουριστικά και μη τουριστικά είδη (24 και 25 ευρώ αντίστοιχα). Το 61% των ερωτηθέντων σκοπεύει να μειώσει τις φετινές δαπάνες, κυρίως λόγω του μειωμένου εισοδήματος (68%), του κόστους εισιτηρίων (32%) και διαμονής (30%).

Παρά την οικονομική εγκράτεια, οι Έλληνες διατηρούν απαιτήσεις για ποιότητα. Το 60% προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους και το 91% επισκέπτεται είτε μεγάλες είτε μικρές αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Το 32% προτιμά τα μίνι μάρκετ, ενισχύοντας την τοπική αγορά. Αυτό το υβριδικό προφίλ, με έμφαση στην οικονομία αλλά και στην ποιότητα, ενισχύει την εγχώρια κατανάλωση και τις τοπικές κοινότητες.

Τέλος σε σχέση με τα σημεία πώλησης, το 60% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους και αρτοποιεία, ενώ σε υψηλά ποσοστά βρίσκονται και οι μεγάλες (48%) και μικρές (43%) αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Παράλληλα, αξιοσημείωτο είναι το 32% που προτιμά τα μίνι μάρκετ. Σε γενικές γραμμές φαίνεται το καλοκαίρι μία σημαντική παρουσία της τοπικής αγοράς στις επιλογές των καταναλωτών, σε εντονότερο βαθμό σε σχέση με τις μετρήσεις τον υπόλοιπο χρόνο. Κατά κάποιο τρόπο καταγράφεται μια υβριδική καταναλωτική στάση: από τη μία, οι διακοπές γίνονται με οικονομία και προσοχή, από την άλλη όμως διατηρείται η επιθυμία για φρέσκα και ποιοτικά τοπικά προϊόντα και πρόσβαση σε ότι είναι διαθέσιμο σε κάθε περιοχή. Σε γενικές γραμμές φαίνεται ένα καταναλωτικό προφίλ που ενισχύει τις τοπικές οικονομίες, μέσω των αγορών τροφίμων κατά τη διάρκεια των διακοπών.

Συνοψίζοντας, τα ευρήματα αποτυπώνουν μια σαφή τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις φετινές διακοπές, αποτέλεσμα κυρίως του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος και του αυξημένου κόστους μετακίνησης και διαμονής. Η τάση αυτή εκφράζεται μέσα από τη συστηματική προετοιμασία γευμάτων στον χώρο διαμονής, την αποφυγή εξόδων για εστίαση και την εντατική αγορά τροφίμων από σούπερ μάρκετ, φούρνους, οπωροπωλεία και άλλες τοπικές επιχειρήσεις. Παρά τον περιορισμό στις συνολικές δαπάνες, η ενίσχυση των μικρών, τοπικών αγορών αναδεικνύεται σε έμμεσο αλλά ουσιαστικό θετικό αποτέλεσμα, δημιουργώντας έναν κύκλο ευρύτερης οικονομικής στήριξης των τοπικών κοινοτήτων στις τουριστικές περιοχές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Χαρδαλιάς ομιλία
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο Χαρδαλιάς και το μοντέλο, ο Καρώνης θέλει τη Viva και σενάρια για την Profile

Τα χολιγουντιανά σόου του Ν. Χαρδαλιά, ο Χ. Καρώνης κερδίζει την JP Morgan, η Profile και τα σενάρια για deal, ο στρατηγικός ρόλος της Metlen για την Ευρώπη και το value for money μιας χωριατικής.