Οι νέες ευρωπαϊκές και εθνικές ρυθμίσεις για τις πληρωμές δεν αποτελούν απειλή αλλά ευκαιρία για τις τράπεζες, τόνισε ο Γιάννης Γραμματικός, General Manager, Head of Retail Bank Products της Τράπεζας Πειραιώς, στο 9ο συνέδριο Payments360.
Όπως επισήμανε, το νέο πλαίσιο μετασχηματίζει το παραδοσιακό μοντέλο «χρεώσεων ανά πράξη», απαιτώντας μετάβαση σε υπηρεσίες υψηλότερης αξίας για τον πελάτη, με αιχμή την τεχνολογία, την εξατομίκευση και τα οικοσυστήματα.
Τρεις στρατηγικοί άξονες για βιώσιμα τραπεζικά έσοδα
Ο κ. Γραμματικός παρουσίασε τρεις βασικές κατευθύνσεις για την προσαρμογή των τραπεζών στο νέο περιβάλλον:
1. Ενίσχυση της αξίας των υφιστάμενων υπηρεσιών πληρωμών
Η εμπειρία του πελάτη πρέπει να αναβαθμιστεί, με:
- premium λογαριασμούς και συνδρομητικά μοντέλα με real-time εξυπηρέτηση και χρηματοοικονομικά insights,
- εργαλεία budgeting και ειδοποιήσεων εντός εφαρμογών,
- υπηρεσίες για επιχειρήσεις όπως cash flow monitoring και real-time reconciliation.
2. Δημιουργία νέων προϊόντων πέρα από τις πληρωμές
Οι άμεσες πληρωμές φέρνουν δεδομένα, και τα δεδομένα φέρνουν προσωποποίηση:
- AI και analytics για προτάσεις προϊόντων και επενδύσεων,
- robo-advisory για αυτόματη δημιουργία επενδυτικών προφίλ,
- real-time μικροπιστώσεις με βάση συναλλακτική συμπεριφορά.
3. Επέκταση σε νέα οικοσυστήματα
Ο τραπεζικός ρόλος πρέπει να «μετακινηθεί» εκεί όπου δραστηριοποιούνται οι πελάτες:
- Παροχή API υπηρεσιών σε third-party πλατφόρμες, όπως real estate και ασφάλειες,
- Συνεργασίες με startups και fintechs για embedded finance σε εμπόριο, logistics, consumer tech.
Από πάροχος πληρωμών σε υποδομή προστιθέμενης αξίας
Ο Γιάννης Γραμματικός υπογράμμισε ότι η νέα πραγματικότητα απαιτεί από τις τράπεζες να καινοτομήσουν, να επενδύσουν και να χτίσουν εμπιστοσύνη.
«Το μέλλον των πληρωμών δεν είναι μόνο ταχύτητα ή κόστος, αλλά πλαίσιο, ασφάλεια και αμεσότητα. Ο ρόλος των τραπεζών είναι να συνδυάσουν τεχνολογία, δεδομένα και ανθρώπινη σχέση για να παραμείνουν βασικοί εταίροι των πελατών τους», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Πειραιώς, ως ηγέτης της αγοράς, βλέπει το νέο κανονιστικό πλαίσιο ως μοχλό επιτάχυνσης του μετασχηματισμού και επενδύει στρατηγικά στην τεχνολογική βάση και στα μοντέλα συνεργασίας που αναβαθμίζουν την πελατειακή εμπειρία.