ΓΔ: 1950.52 -1.01% Τζίρος: 23.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:08:33
Amaxostasio OSY_Anthousa

Ιδιωτικοποίηση σε δόσεις στα λεωφορεία: Νέα ανάθεση 474 εκατ. σε ΚΤΕΛ

Νέα ανάθεση από ΟΑΣΑ της παροχής οδικών επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία, για την οποία θα απαιτηθούν ως 200 οχήματα για διάρκεια δέκα ετών. Δυσκολίες στην εύρεση οδηγών, πήρε παράταση η διαδικασία.

Να λύσει το οξύ πρόβλημα της έλλειψης οδηγών, διευρύνοντας παράλληλα τον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής, επιδιώκει ο ΟΑΣΑ με νέα παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου ύψους 474 εκατ. ευρώ. Παρότι ως το τέλος του έτους στους δρόμους της πόλης θα κυκλοφορούν 951 λεωφορεία σύγχρονης τεχνολογίας, για να αυξηθούν δρομολόγια και συχνότητες, οι αστικές συγκοινωνίες στηρίζονται σε ιδιώτες.

Ο σχεδιασμός του ΟΑΣΑ περιλαμβάνει έναν νέο κύκλο μακροχρόνιας ανάθεσης, που μπορεί ακόμα και να διπλασιάσει τις γραμμές που σήμερα εξυπηρετούνται από ιδιώτες. Πρόκειται για μία πρακτική που ξεκίνησε εν μέσω πανδημίας για να ενισχύσει τις μετακινήσεις στην πόλη και παγιώθηκε, όπως και το leasing. 

Πριν λίγες ημέρες, μάλιστα, βγήκε σε διαβούλευση μία νέα ανάθεση παροχής οδικών επιβατικών μεταφορών με αστικά λεωφορεία, για την οποία θα απαιτηθούν ως 200 οχήματα, μήκους 12 μέτρων και 18 μέτρων, για διάρκεια δέκα ετών. Πρόκειται για μια σύμβαση που «συναγωνίζεται» στα ίσια αυτήν που υπεγράφη τον περασμένο Αύγουστο για 211 οχήματα σε 63 λεωφορειακές γραμμές της Ανατολικής και της Δυτικής Αττικής. 

Μάλιστα, η «διπλή» σύμβαση την οποία έχει αναλάβει η κοινοπραξία επτά ΚΤΕΛ και δύο ταξιδιωτικών πρακτορείων, έχει οκταετή διάρκεια, και συνολικό κόστος 434,79 εκατ. ευρώ ως το 2032. Η νέα συμφωνία θα αφορά στην εκτέλεση ως 20 εκατ. οχηματοχιλιομέτρων ετησίως, αλλά αυτή τη φορά για δέκα χρόνια. 

Η αμοιβή του αναδόχου με βάση το μέγιστο μοναδιαίο κόστος εκτέλεσης υπηρεσιών έχει εκτιμηθεί σε 2,37 ευρώ ανά οχηματοχιλιόμετρο. Συνολικά, δηλαδή, το κόστος της σύμβασης μπορεί να ανέλθει ως και 474 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ).  Σημειώνεται ότι στην προκήρυξη του προηγούμενου διαγωνισμού το αντίστοιχο κόστος για το οχηματοχιλιόμετρο είχε προεκτιμηθεί σε 2,34 ευρώ και κατέληξε στα 2,339 ευρώ.

Τι σχεδιάζεται

Αν και η τελικός σχεδιασμός της νέας ανάθεσης θα γίνει αφού ολοκληρωθεί το Στρατηγικό Σχέδιο Συγκοινωνιών για τις μεταφορές στο λεκανοπέδιο, δηλαδή ως το τέλος του έτους, ο ΟΑΣΑ προετοιμάζει το έδαφος. Ο διαγωνισμός θα ακολουθήσει.

Κεντρικός στόχος είναι η διεύρυνση του σημερινού συγκοινωνιακού χάρτη, στρατηγικά, σε περιαστικές περιοχές που σήμερα δεν καλύπτονται από τις δημόσιες οδικές συγκοινωνίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο ραντάρ του ΟΑΣΑ έχουν μπει περιοχές όπως Πόρτο Ράφτη, Ραφήνα, Κερατέα, Μέγαρα, κλπ., όμως δεν αποκλείεται στο γκρουπ της παραχώρησης να μπουν και γραμμές που σήμερα εξυπηρετεί η ΟΣΥ. 

Υπόψιν στις αποφάσεις θα ληφθεί και η «συμβατότητα» γραμμών και αμαξοστασίων, ενώ εξαιρετικά πιθανό θα πρέπει να θεωρείται να παραδοθούν σε ιδιώτες γραμμές μεγάλου μήκους, οι οποίες εξυπηρετούν περιοχές μακριά από το κέντρο στα δυτικά ή/και τα νότια προάστια, όπως αυτές των Λιοσίων ή της Ανω Γλυφάδας. 

Βασικό πλεονέκτημα αυτών των συμβάσεων αποτελεί ότι τα λεωφορεία «παντρεύονται» με τους οδηγούς. Γιατί στις οδικές συγκοινωνίες, ενώ δείχνουν αρχική διάθεση να πιάνουν τιμόνι, συμμετέχοντας στους διαγωνισμούς, εγκαταλείπουν γρήγορα, λόγω του ενιαίου μισθολογίου, καθώς δεν τους αναγνωρίζεται και προϋπηρεσία. 

Ο διαγωνισμός για την πρόσληψη 391 οδηγών, που βρίσκεται σε εξέλιξη από τη Μεγάλη Εβδομάδα, έλαβε δεύτερη παράταση για την υποβολή αιτήσεων, αυτή τη φορά ως τα τέλη του μήνα. Από τη μία είναι η μη ικανοποιητική συμμετοχή και από την άλλη η αβεβαιότητα που δημιουργεί η τάση που φαίνεται την τελευταία διετία, καθώς οι επιτυχόντες μπαίνουν στην εταιρεία, περνούν την εκπαίδευση αλλά λίγους μήνες μετά εγκαταλείπουν την εταιρεία. 

Ο κίνδυνος στο τέλος του έτους να έχουμε καινούργια λεωφορεία, αλλά όχι επαρκείς οδηγούς να τα οδηγήσουν δεν είναι και πολύ μακρινός...

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τελειώνει το «Δεν πληρώνω» στα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας

Η μεγάλη αύξηση ελέγχων και προστίμων το 2024 έφερε αύξηση στα έσοδα του ΟΑΣΑ κατά 13,5%. Στα 900 εκατ. ευρώ έχουν ανέλθει οι πόροι που «κλείδωσαν» για την αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Amaxostasio OSY_Anthousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τρέχουν για να μη χαθούν τα κονδύλια για 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία

Στις 13 Μαρτίου παραμένει η προθεσμία για υποβολή προσφορών, καθώς πιέζουν ασφυκτικά οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Αρρυθμίες στο τελευταίο μίλι για την ανανέωση κατά 80% του στόλου των λεωφορείων.