ΓΔ: 1995.2 -0.50% Τζίρος: 353.21 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φορολογικός έλεγχος έγγραφων
Εικόνα που αποτυπώνει τη διαδικασία φορολογικού ελέγχου με χρήση μεγεθυντικού φακού.

Ποιες φορολογικές υποθέσεις δεν παραγράφηκαν την 31η Δεκεμβρίου 2024

Η βασική περίοδος της παραγραφής είναι η πενταετία, αλλά η ΑΑΔΕ έχει τη δυνατότητα να κοινοποιήσει Πράξεις Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου ή και να «ανοίξει» περαιωμένες υποθέσεις.

Χιλιάδες φορολογικές υποθέσεις παραγράφηκαν την 31η Δεκεμβρίου 2024, αλλά, συγχρόνως, χιλιάδες είναι οι υποθέσεις οι οποίες παραμένουν «ζωντανές» προς έλεγχο από την εφορία, ενώ πάντα υπάρχει κίνδυνος η εφορία να ανοίξει μια υπόθεση που έχει παραγραφεί.

Την 31η Δεκεμβρίου 2024 παραγράφηκαν οι υποθέσεις, που δεν ελέγχθηκαν, των φορολογικών ετών 2020, 2018, 2016, 2013, 2008.

Στους «τυχερούς» που επιλέχθηκαν από τις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, εστάλησαν Πράξεις Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου, επί των οποίων οι φορολογούμενοι είχαν περιθώριο 20 ημερών για να αντικρούσουν τις αιτιάσεις του φορολογικού ελέγχου.

Εν πάση περιπτώσει οι εν λόγω φορολογούμενοι, βρίσκονται σε διαδικασία αποδοχής ή αμφισβήτησης των σημειωμάτων του ελέγχου, αλλά οι υπόλοιποι φορολογούμενοι, που είχαν ανοιχτές υποθέσεις, με την εφορία, για τα υπό παραγραφή φορολογικά έτη, δεν είναι βέβαιο ότι θα αποφύγουν τον φορολογικό έλεγχο.

Πότε επεκτείνεται ο χρόνος της παραγραφής

Η βασική περίοδος της παραγραφής είναι η πενταετία, αλλά υπό προϋποθέσεις η νομοθεσία προβλέπει την επαύξηση του χρόνου εντός του οποίου η ΑΑΔΕ έχει τη δυνατότητα να κοινοποιήσει Πράξεις Διοικητικού Προσδιορισμού του Φόρου ή και να «ανοίξει» περαιωμένες υποθέσεις. Αναλυτικότερα η προθεσμία της παραγραφής αυξάνεται:

  • Αν εντός του πέμπτου έτους της προθεσμίας παραγραφής, υποβάλλεται αρχική ή τροποποιητική δήλωση ή περιέρχονται σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης νέα στοιχεία σε υπόθεση που έχει διενεργηθεί πλήρης έλεγχος ή σε κάθε άλλη περίπτωση περιέρχονται σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης πληροφορίες από οποιαδήποτε πηγή εκτός της Φορολογικής Διοίκησης, από τις οποίες προκύπτει φορολογική οφειλή και μόνο για το ζήτημα στο οποίο αφορούν, για περίοδο ενός (1) έτους από τη λήξη της πενταετίας.
  • Αν ο φορολογούμενος δεν έχει υποβάλει φορολογική δήλωση εντός της περιόδου που υποχρεούνταν. Εφόσον η δήλωση υποβληθεί στο τελευταίο έτος της περιόδου, η πράξη διοικητικού ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου μπορεί να κοινοποιηθεί εντός ενός (1) έτους από τη λήξη του έτους υποβολής της συγκεκριμένης δήλωσης.
  • Αν μετά την πενταετία περιέλθουν σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης νέα στοιχεία ή πληροφορίες που δεν θα μπορούσαν να είναι σε γνώση αυτής εντός της πενταετίας και προκύπτει ότι η φορολογική οφειλή υπερβαίνει αυτήν που είχε προσδιορισθεί βάσει προηγούμενου άμεσου, διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και μόνο για το ζήτημα το οποίο αφορούν.
  • Εάν ζητηθούν πληροφορίες από χώρα της αλλοδαπής, μέχρι την παραλαβή τους και για ένα (1) έτος από αυτήν και μόνο για το ζήτημα, στο οποίο αφορά το αίτημα παροχής πληροφοριών.
  • Εάν ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή, ένδικο βοήθημα ή μέσο, για περίοδο ενός (1) έτους μετά την έκδοση απόφασης επί της ενδικοφανούς προσφυγής ή την κοινοποίηση στη Φορολογική Διοίκηση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης, και μόνο για το ζήτημα, το οποίο αφορά.
  • Για όσο διάστημα διαρκεί η προθεσμία υποβολής αιτήματος Διαδικασίας Αμοιβαίου Διακανονισμού (Δ.Α.Δ.), καθώς επίσης και εφόσον υποβληθεί τέτοιο αίτημα, για όσο χρόνο διαρκεί η Δ.Α.Δ.. Σε περίπτωση έκδοσης απόφασης Αμοιβαίου Διακανονισμού, παρατείνεται για ένα (1) έτος μετά την έκδοση της απόφασης η περίοδος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να προβεί σε κοινοποίηση πράξης διοικητικού ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου με έρεισμα την απόφαση αυτή και αποκλειστικά με σκοπό τη συμμόρφωση με αυτήν,
  • Για όσο διάστημα απαιτηθεί για την εξέταση καταγγελίας ή αναφοράς που αφορά σε φορολογική υπόθεση, προσαυξημένο κατά ένα (1) έτος από την περιέλευση στην αρμόδια ελεγκτική Υπηρεσία της σχετικής πορισματικής έκθεσης και μόνο για το ζήτημα στο οποίο αφορά, εφόσον διαπιστωθεί ότι η μη ενάσκηση του δικαιώματος για διενέργεια ελέγχου ή για έκδοση καταλογιστικής πράξης, έστω και κατά ένα μέρος, οφείλεται σε σύμπραξη του φορολογουμένου με υπάλληλο της ελεγκτικής αρχής.

Πότε ανοίγουν περαιωμένες υποθέσεις

Η νομοθεσία προβλέπει ότι δεν επιτρέπεται η έκδοση νέας εντολής μερικού ελέγχου για τον ίδιο φορολογούμενο που να καλύπτει χρονικό διάστημα και είδος ελέγχου που έχει ήδη αποτελέσει αντικείμενο μερικού ή πλήρους ελέγχου στο παρελθόν εκτός και αν:

  • Προκύψουν νέα στοιχεία, με βάση τα οποία προκύπτει ότι η φορολογική οφειλή υπερβαίνει αυτήν που είχε προσδιορισθεί κατόπιν του αρχικού ελέγχου ή
  • Διαπιστωθεί ότι με τη σύμπραξη του υπαλλήλου της ελεγκτικής αρχής και του φορολογουμένου περιορίσθηκε η φορολογική οφειλή.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φορολογικός έλεγχος έγγραφων
ΧΡΗΣΤΙΚΑ

Η εφορία "χάνει" στο 30% των προσφυγών που υποβάλουν οι φορολογούμενους

Το 30% των φορολογουμένων που αμφισβητούν τα αποτελέσματα των φορολογικών ελέγχων από τα κλιμάκια της εφορίας, δικαιώνεται είτε από τη Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών είτε από τα διοικητικά δικαστήρια.
Διαχείριση αρχείων υπολογιστή
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επέκταση των έξυπνων φορολογικών ελέγχων με Risk Analysis προτείνει το ΚΕΠΕ

Η μελέτη του ΚΕΠΕ προτείνει την πλήρη εφαρμογή του Risk Analysis, της μεθόδου στοχευμένων φορολογικών ελέγχων με τεχνητή νοημοσύνη που ήδη χρησιμοποιεί η ΑΑΔΕ, αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα και τα έσοδα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 45 με 50 δισ. το "μαύρο" χρήμα που κυκλοφορεί στην Ελλάδα εκτιμά το ΚΕΠΕ

Στα 45 με 50 δισ. ευρώ υπολογίζεται η παραοικονομία στην Ελλάδα, με το 20,9% του ΑΕΠ να κινείται εκτός επίσημης οικονομίας, παρά τον περιορισμό της φοροδιαφυγής μέσω των ψηφιακών μέτρων που έχουν ενεργοποιηθεί.
Συμβούλιο της Επικρατείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνταγματική η τεκμαρτή φορολόγηση των επαγγελματιών σύμφωνα με το ΣτΕ

Το ΣτΕ έκρινε συνταγματική την τεκμαρτή φορολόγηση επαγγελματιών και ατομικών επιχειρήσεων, απορρίπτοντας τις προσφυγές, ανοίγοντας τον δρόμο για αυξημένους φόρους στα εισοδήματα του 2026. Πιθανή η κατάργηση του τεκμαρτού το 2027.
Σφύρα δικαστηρίου
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αντισυνταγματικό το «πάγωμα» ΑΦΜ για φοροδιαφυγή σύμφωνα με απόφαση του ΣτΕ

Μετά από τρεις αποφάσεις του ΣτΕ που έκριναν αντισυνταγματική την αναστολή ΑΦΜ για φοροδιαφυγή, το ΥΠΟΙΚ καλείται να αναθεωρήσει το πλαίσιο κυρώσεων και να αντικαταστήσει το «πάγωμα».