ΓΔ: 1986.89 -0.58% Τζίρος: 257.92 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Shutterstock

Λιγότερα αλλά μεγαλύτερα πλοία για τους Έλληνες εφοπλιστές

Αυξάνεται σταθερά την τελευταία δεκαετία η μεταφορική ικανότητα του ελληνόκτητου στόλου, παρότι ο αριθμός των πλοίων παραμένει σταθερός, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες επενδύουν στα μεγαλύτερα καράβια.

Νέα μείωση για δεύτερο συνεχόμενο έτος σημείωσε ο αριθμός των πλοίων που βρίσκονται υπό τον έλεγχο των Ελλήνων εφοπλιστών. Ειδικότερα, με βάση την εικόνα μέχρι και τις αρχές του φετινού Μαρτίου, ο ελληνόκτητος στόλος αποτελούνταν από 3.968 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 340.823.637 τόνων dwt και μεγέθους 199,7 εκατ. τόνων. Σε σχέση με το 2019 καταγράφεται πτώση του αριθμού των πλοίων κατά 49 (από 4.017 που ήταν πέρσι), αλλά σημειώνεται μικρή άνοδος τόσο στην μεταφορική ικανότητα (1,27 εκατ. τόνους), όσο και στο μέγεθος (1,53 εκατ. μετρικοί τόνοι).

Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί το 7% του παγκόσμιου στόλου με βάση τον αριθμό των πλοίων, το 15,6% με βάση την μεταφορική ικανότητα και το 13,2% με βάση το μέγεθος του τονάζ. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι Έλληνες ελέγχουν το 26,6% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων, δηλαδή πάνω από το ¼, όπως επίσης και το 14,7% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων.

Τα παραπάνω στοιχεία που προκύπτουν από την 33η ετήσια έρευνα του φορέα Greek Shipping Cooperation Committee (GSCC), με την συνεργασία της IHS Markit. Σημειωτέον ότι στα παραπάνω στοιχεία έχουν υπολογιστεί και 158 πλοία υπό ναυπήγηση, τα οποία είναι συνολικής μεταφορικής ικανότητας 18,4 εκατ. τόνων και μεγέθους 13 εκατ. τόνων. Εξ αυτών, 61 πλοία είναι δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, 11 είναι πλοία μεταφορά χημικών και διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου, 45 είναι δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, 27 είναι φορτηγά πλοία, ενώ 11 είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Όπως σημειώνουν πάντως οι αναλυτές, ο ελληνόκτητος στόλος σημειώνει μια σταθερή αύξηση της μεταφορικής του ικανότητας τα τελευταία 10 χρόνια, με τον αριθμό των πλοίων να παραμένει σχετικά σταθερός (έστω με κάποιες αυξομειώσεις). Πρόκειται για μια σαφή στρατηγική στόχευση των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, οι οποίες επενδύουν σε όλο και μεγαλύτερα πλοία, τα οποία προσφέρουν μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας και ασφαλώς και υψηλότερα ημερήσια έσοδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2010, δηλαδή πριν από μια δεκαετία, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμούσε 3.996 πλοία, δηλαδή 28 περισσότερα, αλλά η μεταφορική τους ικανότητα ήταν 258,1 εκατ. τόνοι, ήτοι 32% χαμηλότερα σε σχέση με σήμερα, ή 82,7 εκατ. τόνοι.

Σύμφωνα με την GSCC ένας ακόμα λόγος που παρουσιάστηκε η φετινή μείωση στον αριθμό των πλοίων του ελληνόκτητου στόλου, ήταν οι ασταθείς συνθήκες στη διεθνή ναυλαγορά και οι νέες κανονιστικές νόρμες, οι οποίες επηρέασαν το επενδυτικό πρόγραμμα των Ελλήνων πλοιοκτητών. Εξαίρεση αποτέλεσε μόνο ο τομέας τον πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου σημειώθηκε ελαφρά άνοδος και στον αριθμό των πλοίων, ως αποτέλεσμα του ότι ο συγκεκριμένος κλάδος προσφέρει επενδυτικές ευκαιρίες, τις οποίες έσπευσαν να εκμεταλλευτούν ορισμένες ελληνικές εταιρείες.

Ένας ακόμα αξιοσημείωτο στοιχείο είναι η συνεχιζόμενη υποχώρηση της ελληνικής «σημαίας», την οποία πλέον υψώνει μόνο το 19,3% του στόλου σε όρους μεταφορικής ικανότητας, ποσοστό που την κατατάσσει στην τρίτη θέση. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η σημαία της Λιβερίας με 22,7%, ενώ ακολουθούν οι Νήσοι Μάρσαλ με 20,3%. Όσον αφορά την μέση ηλικία, αυτή ναι μεν αυξήθηκε ελαφρώς στα 11,7 χρόνια, αλλά είναι ακόμα αισθητά χαμηλότερα σε σχέση με τα 14,1 έτη, που είναι η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λιμάνι Πειραιά από ψηλά
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Πειραιάς οδηγεί την ανάκαμψη στη ναυτιλία – Προβληματισμός για τη Σομαλία

Οι διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ ανακάμπτουν και το λιμάνι ενισχύει τη θέση του ως στρατηγικός κόμβος, όμως η αύξηση της πειρατείας στα ανοικτά της Σομαλίας προκαλεί νέες ανησυχίες για την ασφάλεια στη ναυτιλία.
Παράκτιο πλοίο ΛΣ 910
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Λιμενικό: Σειρά περιστατικών σε λιμάνια της χώρας, παρεμβάσεις και συλλήψεις

Από τη βύθιση σκάφους στη Σαλαμίνα έως τραυματισμό ανήλικης στη Ραφήνα, το Λιμενικό επενέβη σε σειρά περιστατικών σε λιμάνια της χώρας, πραγματοποιώντας ελέγχους και συλλήψεις.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Καλά στην υγεία τους οι ναυτικοί του Hellas Aphrodite μετά την πειρατεία

Συναγερμός σήμανε όταν πειρατές επιτέθηκαν σε δεξαμενόπλοιο με σημαία Μάλτας και ελληνικών συμφερόντων ανοικτά της Σομαλίας. Η διαχειρίστρια εταιρεία τόνισε ότι λαμβάνονται μέτρα για την ασφάλεια του πληρώματος.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Επίθεση πειρατών σε τάνκερ με σημαία Μάλτας ανοιχτά της Σομαλίας

Σύμφωνα με την Ambrey, πειρατές επιτέθηκαν σε δεξαμενόπλοιο με σημαία Μάλτας ανοιχτά της Σομαλίας, πυροβολώντας το από μικρό σκάφος με ιρανική σημαία που είχαν καταλάβει. Το πλοίο ταξίδευε από την Ινδία στη Νότια Αφρική.
Μάξιμος Χαρακόπουλος Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χαρακόπουλος: Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί σε τουρισμό, ναυτιλία και μεταφορές

Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος συναντήθηκε στις Βρυξέλλες με τον Επίτροπο Απ. Τζιτζικώστα, τονίζοντας τη σπουδαιότητα του χαρτοφυλακίου του για τον τουρισμό, τη ναυτιλία και τις μεταφορές, τομείς όπου η Ελλάδα κατέχει ηγετικό ρόλο.