Περισσότερες από 3.000 παραβάσεις για μη χρήση κράνους κατέγραψε η Ελληνική Αστυνομία κατά το διάστημα 11 έως 17 Αυγούστου, στο πλαίσιο της στοχευμένης εκστρατείας «Μηδενική ανοχή στη μη χρήση κράνους».
Η πρωτοβουλία εντάσσεται στη διαρκή προσπάθεια για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, ειδικά σε μια περίοδο όπου η κυκλοφορία δίκυκλων οχημάτων αυξάνεται σημαντικά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΑΣ για την έκτη εβδομάδα της εκστρατείας (11/8/2025 – 17/08/2025), διενεργήθηκαν 27.873 στοχευμένοι έλεγχοι και βεβαιώθηκαν συνολικά 2.613 παραβάσεις σε οδηγούς (εκ των οποίων 80 αφορούσαν εργαζομένους σε υπηρεσίες διανομής), καθώς και 413 παραβάσεις σε επιβάτες.
Από τις παραβάσεις που καταγράφηκαν, οι 2.382 αφορούσαν οδηγούς δίκυκλων (συμπεριλαμβανομένων 72 διανομέων), 389 επιβάτες δίκυκλων, 155 οδηγούς Ε.Η.Ο. και 75 οδηγούς οχημάτων ATV («γουρούνες»), μια κατηγορία ιδιαίτερα διαδεδομένη σε τουριστικές περιοχές το καλοκαίρι.
Αξίζει να σημειωθεί πως η περιφερειακή κατανομή των παραβάσεων ανέδειξε τα παρακάτω στοιχεία:
- 842 παραβάσεις στην Αττική
- 382 στη Στερεά Ελλάδα
- 264 στο Νότιο Αιγαίο
- 248 στα Ιόνια Νησιά
- 242 στην Κρήτη
- 234 στη Δυτική Ελλάδα
- 217 στη Θεσσαλονίκη
- 137 στην Πελοπόννησο
- 134 στην Κεντρική Μακεδονία
- 102 στη Θεσσαλία
- 86 στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη
- 78 στο Βόρειο Αιγαίο
- 52 στην Ήπειρο
- 8 στη Δυτική Μακεδονία
Η ΕΛΑΣ υπενθυμίζει πως με την εφαρμογή του αναθεωρημένου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025), το πλαίσιο κυρώσεων για μη χρήση κράνους γίνεται σαφώς αυστηρότερο, αντανακλώντας τη σταθερή προσήλωση της Πολιτείας στη μηδενική ανοχή απέναντι σε πρακτικές που θέτουν σε κίνδυνο τις ανθρώπινες ζωές. Συγκεκριμένα, πλέον ισχύουν:
- Πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για 30 ημέρες για οδηγούς δίκυκλων που δεν φορούν κράνος (οι ίδιες κυρώσεις επιβάλλονται και σε οδηγούς που δεν μεριμνούν για την ασφάλεια του επιβάτη τους)
- Πρόστιμο 350 ευρώ για επιβάτες δίκυκλων χωρίς κράνος
- Πρόστιμο 30 ευρώ για οδηγούς Ε.Η.Ο.
Η νέα στρατηγική, όπως υπογραμμίζει η ΕΛΑΣ, εστιάζει όχι μόνο στην επιβολή προστίμων, αλλά κυρίως στην αλλαγή κουλτούρας και νοοτροπίας γύρω από την υποχρεωτική χρήση πιστοποιημένων κρανών, αναδεικνύοντάς τα ως το πλέον ουσιώδες μέτρο προστασίας στον δρόμο.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της Ελληνικής Αστυνομίας, «η παρουσία των αστυνομικών δυνάμεων στους δρόμους θα παραμείνει συστηματική και αδιάλειπτη, με στόχο τη διασφάλιση της εφαρμογής των νέων κανόνων αλλά και την καλλιέργεια μιας πιο υπεύθυνης οδηγικής συμπεριφοράς».
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, «Το κράνος δεν είναι απλώς αξεσουάρ, είναι ευθύνη που σώζει ζωές», επισημαίνοντας τη σημασία της ατομικής υπευθυνότητας στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων και στη διαφύλαξη του ύψιστου αγαθού της ανθρώπινης ζωής.