ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Ευρωπαϊκή Εισαγγελία

Υπουργός σε δίκη για 9.732 ευρώ, τα 123 εκατ. στους Ιταλούς και τα βενζινάδικα

Η παραπομπή υπουργού της Κροατίας για μερικά γεύματα και οι Έλληνες υπουργοί στο απυρόβλητο, η κυβέρνηση βιάζεται να πληρώσει την Hellenic Train, βροχή λουκέτων σε βενζινάδικα και οι στρατηγικές επενδύσεις.

Άσχημα μπλεγμένη βρέθηκε πρώην υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ευρωπαϊκών Ταμείων της Κροατίας. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ανακοίνωσε ότι την παραπέμπει σε δίκη για κατάχρηση εξουσίας και κινδυνεύει να καταδικαστεί σε ποινή φυλάκισης.

Ποιο είναι, όμως, το αδίκημα για το οποίο θα καθίσει στο σκαμνί μια πρώην υπουργός; Όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, σε τουλάχιστον εννέα περιπτώσεις, την περίοδο 2017 - 2019, πλήρωσε για ιδιωτικά της γεύματα από τον προϋπολογισμό του γραφείου της, που λάμβανε χρηματοδότηση κατά 85% από τις Βρυξέλλες και κατά 15% από εθνικούς πόρους.

Η πρώην υπουργός κατηγορείται ότι, με αυτόν τον τρόπο  αποκόμισε αθέμιτο περιουσιακό όφελος ύψους 9.732,35! Δηλαδή, για λιγότερα από 10.000 ευρώ, τα οποία μάλιστα έχει επιστρέψει στο μεταξύ, μια πρώην υπουργός οδηγείται στο εδώλιο του κατηγορουμένου.

Αυτά συμβαίνουν σε κανονικές ευρωπαϊκές χώρες, όπου η Δικαιοσύνη μπορεί να «αγγίζει» υπουργούς. Σε μας υπάρχουν οι γνωστές συνταγματικές και νομικές προβλέψεις, που ουσιαστικά απαγορεύουν στη Δικαιοσύνη να ερευνά πιθανά αδικήματά τους: μόλις «πέσουν» σε πρόσωπο υπουργού, οι εισαγγελείς (ακόμη και οι Ευρωπαίοι) είναι υποχρεωμένοι να σταματούν τις έρευνές τους και να στέλνουν τον φάκελο στη Βουλή.

Έτσι, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία μπορεί να ασκήσει ποινική δίωξη στην υπουργό από την Κροατία, για τους δύο πρώην υπουργούς της Ελλάδας απλώς έστειλε την υπόθεση στη Βουλή. Και η Βουλή, ανακοινώθηκε χθες, με απόφαση που αναμένεται να λάβει η κυβερνητική πλειοψηφία, δεν θα συστήσει Προανακριτική Επιτροπή για να φτάσει ως το τέλος η έρευνα για τους δύο υπουργούς, αλλά μια Εξεταστική Επιτροπή, που υποτίθεται ότι θα διερευνήσει τα πάντα για τις αγροτικές επιδοτήσεις από το 1997.

Το αποτέλεσμα είναι γνωστό από άλλες περιπτώσεις και προδιαγεγραμμένο: κάθε κοινοβουλευτική ομάδα θα γράψει από μια έκθεση ιδεών. Και ποτέ δεν θα μάθουμε τι θα έβγαζε μια προανακριτική διαδικασία, έστω και από τη Βουλή, για τους δύο υπουργούς.

Η στήλη δεν έχει εντρυφήσει σε όλα τα νομικά συστήματα των κρατών της Ευρώπης, αλλά δεν πρέπει να υπάρχει άλλη χώρα με τέτοιο καθεστώς ατιμωρησίας για τους πολιτικούς.


Βιασύνη για την πληρωμή των Ιταλών

Την καλή του διαγωγή φαίνεται πως βιάζεται να δείξει στους Ιταλούς της Hellenic Train το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. 

Μπορεί να νομοθετεί μέσα σε επτά μήνες δεύτερη φορά για τον σιδηρόδρομο, χωρίς να έχουν καν τεθεί σε λειτουργία οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου Σταϊκούρα από τον περασμένο Δεκέμβριο, όπως είπε εχθές ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, κατά την ακρόαση των φορέων στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, σπεύδει όμως να «κλειδώσει» τα 123 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για την αποζημίωση της Hellenic Train για τα έτη 2024-2025.

Πρώτη φορά στα χρονικά βιάζεται τόσο πολύ το υπουργείο να προ-εγκρίνει και για τον επόμενο χρόνο την πρόσθετη δαπάνη που προκύπτει από τη σύμβαση του 2022 για τις άγονες γραμμές, η οποία προβλέπει αποζημίωση 50 εκατ. ευρώ ετησίως για την ιταλική εταιρεία. 

Βεβαίως, θα πει κανείς, κάθε σοβαρό κράτος πρέπει να τιμά την υπογραφή του. Αλλά το ίδιο δεν πρέπει να ζητά και από τον αντισυμβαλλόμενό του, που δεν έχει επιδείξει την ίδια πρεμούρα στα οκτώ χρόνια που έχει αναλάβει την τύχη της πάλαι ποτέ κρατικής ΤΡΑΙΝΟΣΕ.


Βροχή... λουκέτων σε βενζινάδικα

Δεν έχει προηγούμενο αυτό που συμβαίνει στην αγορά των καυσίμων: είμαστε στα μισά του 2025 και έχουν μπει τόσα «λουκέτα» σε βενζινάδικα επιτήδειων, όσα έμπαιναν παλιά σε αρκετά χρόνια.

Όπως λένε άνθρωποι της αγοράς, υπάρχει πλέον μια αποφασιστικότητα να παταχθούν οι παρανομίες, το θεσμικό πλαίσιο έχει ενισχυθεί, ενώ βοηθάει και το γεγονός ότι οι άλλοτε πολυδιασπασμένες αρμοδιότητες ελέγχου έχουν συγκεντρωθεί στην ΑΑΔΕ.

Τα τελευταία λουκέτα ανακοινώθηκαν στις 11 Ιουλίου. Σφραγίστηκαν για δύο χρόνια τρία πρατήρια στην Αττική (Παιανία, Αχαρνές, Άγιος Ιωάννης Ρέντη) για αλλοίωση των μηχανισμών των αντλιών και του συστήματος εισροών-εκροών. Για άλλα δύο πρατήρια σε Αθήνα και Περιστέρι ζητήθηκαν πρόσθετα στοιχεία λόγω σοβαρών αποκλίσεων και είναι πολύ πιθανό να έχουν την ίδια τύχη.

Στις 9 Μαΐου σφραγίστηκαν για δύο χρόνια άλλα πέντε πρατήρια σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Για άλλα 24 πρατήρια εκδόθηκαν εντολές για διακοπή τροφοδοσίας με καύσιμα, απόσυρση σημάτων και εξοπλισμού, μετά από κατασχέσεις υπολογιστικών μονάδων και λογισμικού εισροών-εκροών.

Στις 20 Μαρτίου είχε μπει λουκέτο σε άλλα δύο πρατήρια για διακίνηση νοθευμένων καυσίμων.

Συνολικά, δηλαδή μέσα σε περίπου μισό χρόνο 36 πρατήρια καυσίμων είχαν, με τον ένα ή το άλλο τρόπο, μπλεξίματα με τις αρχές, ενώ στο παρελθόν ο γενικός κανόνας ήταν η έλλειψη ελέγχων και η ατιμωρησία.


Η ΕΚΤΕΡ μπαίνει στην ελίτ

Στην ελίτ των κατασκευαστικών εταιρειών 7ης τάξης είναι έτοιμη να εισέλθει εντός του 2025 η ΕΚΤΕΡ, καθώς έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες (συγχωνεύσεις με θυγατρικές) ώστε να πληροί τα κριτήρια μετάταξης και αναμένει την επανάκριση των πτυχίων από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. 

Αν υλοποιηθεί ο στόχος αυτός η ΕΚΤΕΡ θα κάνει «παρέα» με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την Αktor Group την ΑΒΑΞ και τη METLEN. Σήμερα η ΕΚΤΕΡ είναι μεταξύ των 35 εταιρειών με πτυχίο 6ης τάξης, όπου ο ανταγωνισμός είναι έντονος με μεγάλες εκπτώσεις, σε αντίθεση με την 7η τάξη όπου τα περιθώρια κέρδους είναι υψηλά. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΕΚΤΕΡ ανέρχεται στα 110 εκατ. ευρώ και το 2024 έκλεισε με τζίρο 86 εκατ. ευρώ και ίδια κεφάλαια 44 εκατ. ευρώ.


Κρι Κρι και Fulgor στις στρατηγικές επενδύσεις

Συνεδριάζει σήμερα η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ) για να εξετάσει 4 αιτήσεις ένταξης επενδυτικών σχεδίων στις στρατηγικές επενδύσεις. Τα δύο σχέδια αφορούν τις εισηγμένες εταιρείες Κρι Κρι και Cenergy.

Το επενδυτικό σχέδιο της γαλακτοβιομηχανίας «Κρι Κρι» με τον διακριτικό τίτλο «Greek Yogurt Dynamo» είναι συνολικού προϋπολογισμού 52,2 εκατ. ευρώ και αναμένεται να δημιουργήσει 20 νέες θέσεις εργασίας.  Προβλέπει την αύξηση της δυναμικότητας των μονάδων παραγωγής γιαουρτιού και παγωτού μέσω του εκσυγχρονισμού και της αναβάθμισης της μεταποιητικής διαδικασίας. Τα κίνητρα που έχουν ζητηθεί είναι αυτά της φοροαπαλλαγής και της ταχείας αδειοδότησης.

Το δεύτερο σχέδιο αφορά στη θυγατρική της Cenergy, τη Fulgor για την επέκταση της παραγωγικής δυναμικότητας στο εργοστάσιο της Κορίνθου.  Πρόκειται για επένδυση προϋπολογισμού 76,49 εκατ. ευρώ, η οποία αναμένεται να δημιουργήσει 65 νέες θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης. Και εδώ τα κίνητρα εστιάζονται στην ταχεία αδειοδότηση και τη φοροαπαλλαγή. 

Ο τουρισμός όμως διεκδικεί τη μερίδα του λέοντος από τη βιομηχανία. Τα άλλα δύο σχέδια που θα εξεταστούν είναι τουριστικά. Το ένα στην Κρήτη με ύψος επένδυσης 121 εκατ. ευρώ και 83 νέες θέσεις εργασίας και το άλλο στη Χαλκιδική ύψους 41,7 εκατ. ευρώ το οποίο εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει 78 νέες θέσεις εργασίας.


Στην ώρα του το IRIS Commerce

Από την 1η Νοεμβρίου προβλέπεται η υποχρεωτική αποδοχή των άμεσων πληρωμών IRIS από όλα τα εμπορικά αλλά και τα ηλεκτρονικά καταστήματα της χώρας. Παρά τα στενά χρονικά περιθώρια, η CEO της ΔΙΑΣ, Σταυρούλα Καμπουρίδου, δηλώνει αισιόδοξη και προβλέπει πως το σύστημα θα είναι ετοιμοπαράδοτο εντός χρονοδιαγράμματος.

Μάλιστα, σχολιάζει πως η συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων μελών είναι «τρομερά καλή» και πως υπάρχει μεγάλη υποστήριξη από τους acquirers, που ουσιαστικά διαχειρίζονται 1 εκατομμύριο POS των ελληνικών επιχειρήσεων, επιτρέποντας στο λογισμικό της ΔΙΑΣ να «κουμπώσει» πάνω στο ήδη υφιστάμενο.


Τα ΕΑΣ χωρίς πρόγραμμα

Ιδιαίτερα σοβαρά είναι αυτά που αναφέρει σε ερώτησή του προς τα  υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Άμυνας ο υπεύθυνος του ΚΤΕ Εθνικής Άμυνας του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, Μιχάλης Κατρίνης για τα πολύπαθα Ελληνικά  Αμυντικά Συστήματα.

Όπως αναφέρει ο βουλευτής βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η εκχώρηση του συνόλου σχεδόν του εξοπλισμού της εταιρείας σε δυο ξεχωριστά joint Venture (κοινοπρακτικές εταιρείες) χωρίς να υπάρχει ένας συνολικός επιχειρηματικός σχεδιασμός και ένα στρατηγικό και αναπτυξιακό σχέδιο για την εταιρεία και τους εργαζόμενους.

Όπως έχει γράψει ξανά το BD μετά το joint venture με την τσέχικη εταιρεία MSM Export, τα ΕΑΣ βρίσκονται υπό την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή προκειμένου να δημιουργηθεί οβιδουργείο στο Αίγιο. Και η νέα «συμμαχία» θα γίνει με τη μέθοδο της κοινοπραξίας. Το εν λόγω θέμα θα τεθεί και στη γενική συνέλευση των μετόχων στο τέλος Ιουλίου.


Γρήγορο ίντερνετ, αργή πρόοδος

Ουδέν νεότερον για το έργο που θα άλλαζε την τηλεπικοινωνιακή ραχοκοκκαλιά της χώρας, φέρνοντας την οπτική ίνα πέρα από τα αστικά κέντρα. Το έργο UFBB (Ultra Fast Broadband) έχει ολοκληρωθεί κατά το ήμισυ, αλλά το υπόλοιπο παραμένει άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί.

Το έργο που έχει αναλάβει η Terna Fiber, με ΣΔΙΤ και με χρηματοδότηση 130 εκατ. από το Ταμείο Ανάκαμψης, δεν έχει προχωρήσει καθόλου, ενώ κατά καιρούς έχουν ακουστεί πολλά για πιθανές συνεργασίες της εταιρείας, με τον ΟΤΕ ή με τη γαλλική Altitude Infra, που δεν έχουν επιβεβαιωθεί. Το υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης έλεγε πως θα υπήρχε λύση ως τον Απρίλιο, για να προχωρήσει το έργο, αλλά πρόοδος δεν έχει σημειωθεί.

Στο μεταξύ, το έργο κινδυνεύει να έχει την τύχη του ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ, δηλαδή να το ξεπεράσουν οι τεχνολογικές εξελίξεις. Όπως σημειώνουν στελέχη της αγοράς «μέχρι να ολοκληρωθεί, οι κάτοικοι σε αυτές τις περιοχές θα έχουν καλύψει τις ανάγκες τους με το FWA (σ.σ.: γρήγορες συνδέσεις ίντερνετ μέσω δικτύου 5G) ή με το δορυφορικό ίντερνετ της Starlink».


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

DIMAND
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αρχίζει η Dimand την κατασκευή του νέου Δικαστικού Μεγάρου Πειραιά

Τα κτίρια θα έχουν τουλάχιστον 20% χαμηλότερη ενεργειακή κατανάλωση από τα κατώτατα όρια και θα περιβάλλονται από εκτεταμένου χώρου πρασίνου και θα αναβαθμίσουν την περιοχή του Πειραιά.
Τρένο Hellenic Train
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Helllenic Train: Παράνομη η σημερινή 24ωρη απεργία των σιδηροδρομικών

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις τα δρομολόγια στο σιδηροδρομικό δίκτυο αναμένεται να πραγματοποιηθούν κανονικά. Κατά της απεργίας είχε προσφύγει, για άλλη μια φορά, η Hellenic Train προκειμένου να μην πραγματοποιηθεί η κινητοποίηση.