ΓΔ: 1986.89 -0.58% Τζίρος: 257.92 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φωτο: Shutterstock

Θησαυρός για Έλληνες εφοπλιστές οι κυρώσεις των ΗΠΑ στην Cosco

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Σε επίπεδα ρεκόρ 11 ετών βρίσκεται η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων με τις τιμές να εκτοξεύονται ακόμη και σε 200.000 δολάρια ημερησίως. Ποιοι Έλληνες πλοιοκτήτες βγαίνουν κερδισμένοι.

Άλλη μια εβδομάδα, άλλο ένα ρεκόρ στην ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων, με το σχετικό κόστος να καταγράφει την υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 11 ετών, επιτρέποντας σε όσους πλοιοκτήτες διαθέτουν ελεύθερα πλοία, να εξασφαλίσουν πολύ σημαντικά ποσά. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία ναυλομεσιτικών οίκων, η ναύλωση ενός VLCC, δηλαδή του μεγαλύτερου τύπου δεξαμενόπλοιου, από τον Περσικό Κόλπο προς την Άπω Ανατολή εκτοξεύτηκε στα 200.000 δολάρια ημερησίως.

Ένα τέτοιο ποσό εξασφάλισε π.χ. η Dynacom Tankers του ομίλου Προκοπίου, η οποία επιβεβαίωσε την ναύλωση του πλοίου της “Dalian” για την μεταφορά 270.000 τόνων αργού πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο προς την Κίνα, με ναύλο υπερδιπλάσιο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα αγγίζοντας τις 205 μονάδες Worldscale, που αντιστοιχεί σε ποσό μεγαλύτερο των 200.000 δολαρίων/ημερησίως. Επίσης την Παρασκευή, η Occidental Petroleum Corp των ΗΠΑ συμφώνησε για την ναύλωση ενός υπερδεξαμενόλοιο VLCC για την μεταφορά αμερικανικού αργού πετρελαίου από τον αμερικανικό Κόλπο του Μεξικού προς την Ασία, αντί συνολικού ποσού 15,8 εκατ. δολαρίων.

Ωστόσο, οι ναύλοι έχουν εκτιμηθεί πλέον σε ακόμα υψηλότερο επίπεδο, καθώς σε διάρκεια μόλις μίας ημέρας, από την Πέμπτη προς την Παρασκευή, εκτινάχθηκαν κατά 37%, κάτι που σημαίνει ότι αν ένας ναυλωτής θελήσει ένα πλοίο VLCC σήμερα, θα πρέπει να πληρώσει περίπου 20 εκατ. δολάρια για ένα δρομολόγιο από τις ΗΠΑ προς την Κίνα, ή περίπου 240.000 – 250.000 δολάρια ημερησίως. Ασφαλώς επί του παρόντος κανείς δεν είναι διατεθειμένος να καλύψει ένα τέτοιο κόστος, που υπολογίζεται σε περίπου 20% της αξίας του ίδιου του φορτίου! Αξίζει να σημειωθεί ότι πριν από μόλις επτά ημέρες, ο ημερήσιος ναύλος διαμορφωνόταν σε …μόλις 163.750 δολάρια, ενώ πριν από δύο εβδομάδες ακόμα χαμηλότερα σε 74.000 δολάρια. Τον δε Σεπτέμβριο, το μέσο ημερήσιο κόστος δεν ξεπερνούσε τα 28.250 δολάρια, σχεδόν δέκα φορές χαμηλότερα απ’ότι σήμερα.

Πρόκειται για μια εκρηκτική κατάσταση, η οποία οφείλεται στην αιφνίδια μείωση της προσφοράς δεξαμενόπλοιων VLCC, ως αποτέλεσμα των κυρώσεων που επέβαλαν οι ΗΠΑ καταρχάς σε θυγατρικές της κινεζικής Cosco, εγκαλώντας τες ότι έσπασαν το “εμπάργκο” και συνεργάστηκαν με τον Ιράν. Το γεγονός προκάλεσε την πρώτη μεγάλη αύξηση των ναύλων πριν από 10 ημέρες, καθώς εν μία νυκτί, αφαιρέθηκαν από την διεθνή ναυλαγορά 43 υπερδεξαμενόπλοια. Ακόμα πιο έντονοι όμως ήταν οι «κραδασμοί» στην αγορά από την νέα παρέμβαση των ΗΠΑ στην αγορά, μέσω της έκδοσης απαγορευτικού για όσα δεξαμενόπλοια μετέφεραν αργό πετρέλαιο από την Βενεζουέλα, κατά την διάρκεια του τελευταίου χρόνου.

Το αποτέλεσμα της εν λόγω κίνησης ήταν να βρεθούν εκτός αγοράς επιπλέον 250 δεξαμενόπλοια. Όπως έγινε γνωστό την Παρασκευή, ήδη οι μεγαλύτεροι ναυλωτές παγκοσμίως, όπως η αμερικανική Exxon Mobil Corp., η νορβηγική Equinor, η ελβετική Trafigura και η κινεζική Sinopec, έβαλαν τα εν λόγω πλοία στην «μαύρη λίστα» τους. Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί μια τεχνητή ουσιαστικά έλλειψη προσφοράς, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι ναύλοι στην spot αγορά. Η κατάσταση επιδεινώθηκε έτι περαιτέρω από την ούτως ή άλλως περιορισμένη προσφορά αυτήν την περίοδο, καθώς επιπλέον 23 δεξαμενόπλοια εκτελούν αυτήν την περίοδο εργασίες ανακατασκευής, ώστε να πληρούν τις νέες νόρμες για την καύση ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, οι οποίες θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2020.

Το ζήτημα πλέον, σύμφωνα με μεγάλα ναυλομεσιτικά γραφεία του Πειραιά και του Λονδίνου, είναι το κατά πόσο οι υψηλοί αυτοί ναύλοι είναι διατηρήσιμοι. Σύμφωνα πάντως με ορισμένους πλοιοκτήτες, δεν αποκλείεται μέχρι την επόμενη Παρασκευή οι ναύλοι να αυξηθούν εκ νέου, αγγίζοντας ή και ξεπερνώντας τις 300.000 δολάρια ημερησίως. Εν ολίγοις, ποσά που μέχρι πριν από 15 ημέρες φάνταζαν υπερβολικά, ενδχομένως σε λίγες ημέρες να φαντάζουν ως “ευκαιρίες”. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κερδισμένοι θα είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως ο όμιλος Τσάκου, ο όμιλος Προκοπίου, ο όμιλος Αγγελικούση, ο όμιλος Μαρτίνου και άλλα «μεγάλα» ονόματα, με σημαντική παρουσία στην συγκεκριμένη αγορά. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λιμάνι Πειραιά από ψηλά
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Πειραιάς οδηγεί την ανάκαμψη στη ναυτιλία – Προβληματισμός για τη Σομαλία

Οι διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ ανακάμπτουν και το λιμάνι ενισχύει τη θέση του ως στρατηγικός κόμβος, όμως η αύξηση της πειρατείας στα ανοικτά της Σομαλίας προκαλεί νέες ανησυχίες για την ασφάλεια στη ναυτιλία.
Παράκτιο πλοίο ΛΣ 910
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Λιμενικό: Σειρά περιστατικών σε λιμάνια της χώρας, παρεμβάσεις και συλλήψεις

Από τη βύθιση σκάφους στη Σαλαμίνα έως τραυματισμό ανήλικης στη Ραφήνα, το Λιμενικό επενέβη σε σειρά περιστατικών σε λιμάνια της χώρας, πραγματοποιώντας ελέγχους και συλλήψεις.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Καλά στην υγεία τους οι ναυτικοί του Hellas Aphrodite μετά την πειρατεία

Συναγερμός σήμανε όταν πειρατές επιτέθηκαν σε δεξαμενόπλοιο με σημαία Μάλτας και ελληνικών συμφερόντων ανοικτά της Σομαλίας. Η διαχειρίστρια εταιρεία τόνισε ότι λαμβάνονται μέτρα για την ασφάλεια του πληρώματος.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Επίθεση πειρατών σε τάνκερ με σημαία Μάλτας ανοιχτά της Σομαλίας

Σύμφωνα με την Ambrey, πειρατές επιτέθηκαν σε δεξαμενόπλοιο με σημαία Μάλτας ανοιχτά της Σομαλίας, πυροβολώντας το από μικρό σκάφος με ιρανική σημαία που είχαν καταλάβει. Το πλοίο ταξίδευε από την Ινδία στη Νότια Αφρική.
Μάξιμος Χαρακόπουλος Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χαρακόπουλος: Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί σε τουρισμό, ναυτιλία και μεταφορές

Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος συναντήθηκε στις Βρυξέλλες με τον Επίτροπο Απ. Τζιτζικώστα, τονίζοντας τη σπουδαιότητα του χαρτοφυλακίου του για τον τουρισμό, τη ναυτιλία και τις μεταφορές, τομείς όπου η Ελλάδα κατέχει ηγετικό ρόλο.