ΓΔ: 2020.67 0.41% Τζίρος: 38.93 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:33:38
Κατασκευές Αερολιμένας Ηρακλείου
Φωτο: Κατασκευαστικές εργασίες στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, Ηράκλειο

Έτοιμο για δοκιμαστικές πτήσεις το 2027 το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου

Το νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι είναι έτοιμο δοκιμαστικές πτήσεις το 2027. Στο 65% τα έργα. Επιταχύνεται η κατασκευή των κρίσιμων υποδομών παρά τα εμπόδια των τελευταίων μηνών.

Έτοιμο για τις δοκιμαστικές πτήσεις, που θα ανοίξουν τον δρόμο στην εμπορική λειτουργία, θα είναι εντός του 2027 το νέο διεθνές αεροδρόμιο του Ηρακλείου στο Καστέλι

Με την ολοκλήρωση όλων των κρίσιμων υποδομών να έχει μπει σε τροχιά για το φθινόπωρο του 2026 από την κατασκευάστρια ΤΕΡΝΑ, καθοριστικό παράγοντα για το πότε θα βγάλει εισιτήριο απογείωσης ο νέος αερολιμένας αποτελεί η εγκατάσταση των συστημάτων αεροναυτιλίας που βρίσκεται σήμερα στο παρά…ένα.

Όλη η προετοιμασία για την εγκατάσταση του ραντάρ και των ραδιοβοηθημάτων του αεροδρομίου στον λόφο Παπούρα πάγωσε πριν ενάμιση χρόνο, όταν, κατά τη διάρκεια των εργασιών, εντοπίστηκαν σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα. 

Παρότι, έγινε ενδελεχής εξέταση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) περίπου 200 εναλλακτικών σημείων στην ευρύτερη περιοχή, αυτά δεν πληρούσαν τις αναγκαίες προδιαγραφές ασφάλειας των πτήσεων.

Η λύση της συνύπαρξης αρχαιοτήτων και ραντάρ, η οποία έχει λάβει το «πράσινο φως» του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), δεν βρίσκει σύμφωνους συλλόγους αρχαιολόγων και τον δήμο Μινώα Πεδιάδος που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ. Πρώτο ορόσημο απεμπλοκής αποτελεί η απόφαση αρχικά των προσωρινών μέτρων, που αναμένεται σε περίπου ένα μήνα.

Εφόσον το ανώτατο δικαστήριο ανοίξει τον δρόμο, τότε θα πρέπει να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τα συστήματα αεροναυτιλίας, αρμοδιότητας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)

Το κόστος τους για το δημόσιο εκτιμάται σε 70 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο διαγωνισμός -που είναι ήδη stand by-  θα προκηρυχθεί από τον παραχωρησιούχο, προκειμένου να γίνει το «σπριντ» που απαιτείται ώστε να καλυφθεί το χαμένο έδαφος.

Όπως είπε, εχθές, κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής ξενάγησης στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο, ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης (ΔΑΗΚ), Νίκος Αναστασίου, «υπάρχει ικανός χρόνος για να εγκατασταθούν τα συστήματα αεροναυτιλίας. Είναι εφικτό σήμερα να απορροφηθεί η καθυστέρηση και ευελπιστούμε να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία το 2027. Κοινό μέλημα όλων είναι να ξεκινήσει το συντομότερο».

Ήδη, ο ΔΑΗΚ έχει προχωρήσει σε διαβούλευση με πιθανούς προμηθευτές, ώστε να αποφύγει περαιτέρω καθυστερήσεις. Σημειώνεται ότι μέτοχοι της εταιρείας του αεροδρομίου είναι το ελληνικό δημόσιο (45,9%), ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και ο ινδικός όμιλος GMR (21,64%).

Επένδυση άνω τους 1,5 δις. στην 35ετία

Σήμερα, η πρόοδος υλοποίησης του έργου, συνολικού ύψους 625 εκατ. ευρώ, βρίσκεται στο 65%, έχοντας βάλει πλώρη να ολοκληρωθεί σε έναν χρόνο. Το έργο για ένα από τα πιο σύγχρονα αεροδρόμια της Μεσογείου.

Οι φέροντες οργανισμοί του πύργου ελέγχου και του αεροσταθμού, όπως και της πλειονότητας των υπολοίπων κτηρίων έχουν ολοκληρωθεί.

Την επόμενη εβδομάδα, θα πιάσει το 100% και η τελική διάστρωση του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης, μήκους 3.200 μέτρων, καθώς και των χώρων στάθμευσης αεροσκαφών. Ο πύργος ελέγχου, επιφάνειας 4.850 τ.μ. και ύψους 44 μέτρων, που σήμερα είναι στο 60% θα είναι έτοιμος την ερχόμενη άνοιξη.

Το νέο αεροδρόμιο του Ηρακλείου θα εκτείνεται σε 6.030 στρ. Θα διαθέτει ένα υπερσύγχρονο τέρμιναλ 7 επιπέδων, συνολικής επιφάνειας 93.000 τ.μ. Συνάμα, μία εμπορική ζώνη 443.000 τ.μ , στην οποία θα αναπτυχθούν -όχι ως μέρος της σύμβασης παραχώρησης- mall και ξενοδοχείο, ενώ υπάρχει και δεύτερη ζώνη 282.000 τ.μ. όπου, σε επόμενη φάση, μπορούν να αναπτυχθούν σταθμός cargo και εμπορικές χρήσεις,.

Σύμφωνα με τον κ. Αναστασίου, η συνολική επένδυση στο τέλος της 35ετούς σύμβασης παραχώρησης του αερολιμένα, θα ξεπεράσει το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ. Οι προβλέψεις για την επιβατική κίνηση του νέου αερολιμένα δείχνουν τη δυναμική που αναμένεται να δημιουργηθεί.

 Για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας, εκτιμάται ότι θα διακινηθούν 11,5 εκατ. Επιβάτες, μία ιδιαίτερα συντηρητική πρόβλεψη, όταν το «Νίκος Καζαντζάκης» θα κλείσει τη φετινή χρονιά ξεπερνώντας για πρώτη φορά στην ιστορία του τα 10 εκατ.

Παράλληλα, όπως εξήγησε ο γενικός τεχνικός διευθυντής του ΔΑΗΚ, Αλέξανδρος Νούτσος, «η δυναμική που αναπτύσσουν οι υποδομές του αεροδρομίου, που κατασκευάζονται με τεχνολογίες αιχμής, υπερκαλύπτει τις αρχικές προβλέψεις του έργου». 

Ειδικότερα, η προβολή στην ολοκλήρωση της 30ετούς περιόδου λειτουργίας ανέρχεται στους 17,8 εκατ. επιβάτες, ενώ μπορεί να φιλοξενήσει 18 με 20 εκατ. επιβάτες, με πρόβλεψη περαιτέρω επέκτασης, τόσο του αεροσταθμού όσο και των κρίσιμων υποδομών.

Οι εγκαταστάσεις θα διπλασιάσουν και την υφιστάμενη δυναμική ως προς τις κινήσεις των αεροσκαφών, οι οποίες εκτιμάται ότι από 22 ανά ώρα σήμερα θα ξεπεράσουν τις 40 κινήσεις ανά ώρα.

Στόχος οι αγορές ΗΠΑ και Καναδά

Πέρα από το μέτωπο της κατασκευής, όπου οι εργασίες προχωρούν πυρετωδώς, η διοίκηση του διεθνούς αερολιμένα αυτή την περίοδο προετοιμάζει και τη μετάβαση από το παλιό στο νέο αεροδρόμιο. Αυτή πρόκειται να γίνει χωρίς καμία διακοπή στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού. «Η διαβούλευση για το θέμα της μεταφοράς έχει ξεκινήσει και ωριμάζει σταδιακά, ώστε να γίνει χωρίς καμία διακοπή», σημείωσε ο κ. Αναστασίου.

Παράλληλα, δουλεύεται και το εμπορικό κομμάτι, με το νέο αεροδρόμιο να διατηρεί τις συνεργασίες με τις αεροπορικές εταιρείες που ήδη έχει το «Νίκος Καζαντζάκης», στοχεύοντας παράλληλα σε άνοιγμα στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά. 

Δεδομένης της θέσης της Κρήτης στη γεωπολιτική σκακιέρα, το νέο αεροδρόμιο του Καστελίου θα διεκδικήσει και τον ρόλο ενός περιφερειακού hub, τόσο για πτήσεις εξωτερικού όσο και για συνδέσεις με τα υπόλοιπα νησιά.

Κεντρικό ζητούμενο για τη διοίκηση αποτελεί η μείωση της εποχικότητας, προκειμένου να στηριχθεί η βιωσιμότητα του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου, καθόλη τη διάρκεια του έτους. Σε αυτή την εξίσωση,  πάντως, απαιτούνται συνέργειες με ξενοδόχους και αεροπορικές εταιρείες.

Οι οδικές συνδέσεις

Μία από τις προκλήσεις που αντιμετώπισε το έργο ήταν και αυτή των οδικών συνδέσεων, που συμβατικά προβλέφθηκε ότι κατασκευάζονται από την ΤΕΡΝΑ για να παραδοθούν στην περιφέρεια. 

Η πρόοδος υλοποίησης των εργασιών της νέας οδικής σύνδεσης με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου βρίσκεται στο 85 %. Από τα συνολικά 18 χιλιόμετρα, τα 15 χλμ. έχουν κατασκευαστεί και απομένει η τελική ασφαλτόστρωση.

Όμως σε μήκος 3 χλμ. προέκυψε αρχαιολογικό αλλά και περιβαλλοντικό κόλλημα, με αποτέλεσμα μόλις τον περασμένο Αύγουστο να δοθεί η εντολή για την κατασκευή διπλής σήραγγας στο ύψος στου Πετριανού Λάκκου. 

Έχουν ήδη διανοιχθεί περίπου 500 μέτρα, ενώ ο ορίζοντας ολοκλήρωσης είναι το φθινόπωρο του 2028. Αυτό, ωστόσο, δεν δημιουργεί ανησυχία γύρω από τη λειτουργία του αεροδρομίου, καθώς υπάρχουν ήδη εναλλακτικές οδικές προσβάσεις, μέσω Αρκαλοχωρίου αλλά και των υφιστάμενων οδεύσεων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

businessdaily-METSOVITIS-Aerodromio-Hraklio
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο Γ. Μετσοβίτης γενικός διευθυντής στο Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης

Ο κ. Μετσοβίτης συμμετείχε στη διευθυντική ομάδα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», ενώ ακολούθως εντάχθηκε στην ομάδα στελεχών του Διεθνούς Αερολιμένα Hamad.