Η Ελλάδα δεν εξάγει μόνο ελαιόλαδο, φέτα και τουρισμό. Τα τελευταία χρόνια εξάγει και… καφέ. Ελληνικές αλυσίδες καφέ, ξεκινώντας από γειτονιές της Λάρισας, της Πάτρας και της Αθήνας, ακολουθούν τροχιά διεθνούς επέκτασης, κατακτώντας σιγά - σιγά αγορές που άλλοτε θεωρούνταν απροσπέλαστες για εγχώρια brands.
Η «κουλτούρα» του freddo και του espresso που γεννήθηκε στους δρόμους των ελληνικών πόλεων, τώρα πλέον μεταφέρεται στο Λονδίνο, στο Ντουμπάι, ακόμη και στη Νέα Υόρκη κερδίζοντας τους διεθνείς καταναλωτές.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, άλλωστε, η επέκταση στο εξωτερικό βασίζεται στο ίδιο μοντέλο που εφαρμόζεται και στην ελληνική αγορά με επιτυχία, αυτό του franchise. Και μπορεί οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του καφέ να έχουν πιάσει ταβάνι, φτάνοντας σε επίπεδα που δεν θα φανταζόμασταν μέχρι πριν λίγα χρόνια, ωστόσο η αγάπη για τον καφέ έχει φτάσει σε αγορές που κάποτε ήταν ανύπαρκτος όπως η Κίνα και η Ινδία.
Η Mikel σε 17 χώρες
Η Mikel Coffee Company αποτελεί ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα. Με αφετηρία τη Λάρισα το 2008, το brand αναπτύχθηκε ραγδαία και σήμερα αριθμεί πάνω από 350 καταστήματα σε 17 χώρες.
Η διεθνής της παρουσία εκτείνεται από την Ευρώπη (Γερμανία, Ρουμανία, Σερβία, Βουλγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο), μέχρι τη Μέση Ανατολή (Σαουδική Αραβία, Κουβέιτ, Ιορδανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) και ακόμη πιο μακριά, στις Ηνωμένες Πολιτείες, στον Καναδά και στην Αυστραλία.
Από τις αρχές του 2025, η εταιρεία έχει κάνει δυναμική είσοδο και στην αγορά της Ινδίας, ξεκινώντας από το Δελχί μέσω συνεργασίας με την Greko India. Στόχος της είναι η σταδιακή επέκταση σε μεγάλες πόλεις όπως η Βομβάη, η Μπανγκαλόρ και η Χαϊντεραμπάντ.
Η Coffee Island φτάνει ως την Ινδία
Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η διαδρομή της Coffee Island, που από την Πάτρα κατάφερε να εδραιωθεί ως μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές αλυσίδες specialty coffee.
Με 426 καταστήματα σε 50 νομούς και 92 πόλεις της Ελλάδας, καθώς και σε πάνω από 60 σημεία στο εξωτερικό (Κύπρος, Λονδίνο, Ελβετία, Ρουμανία, Ισπανία, Καναδάς, Αίγυπτος, Ντουμπάι, Βουλγαρία, Χονγκ-Κονγκ, Γαλλία, Ινδία), σε 4 ηπείρους, η Coffee Island συνδυάζει την επιχειρηματική της ανάπτυξη με την υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών.
Μέχρι στιγμής έχει ανοίξει δύο καταστήματα στην Ινδία, ενώ το πλάνο της προβλέπει 20 καταστήματα ως το 2026 και συνολικά 250 σημεία εντός της δεκαετίας. Το μοντέλο λειτουργίας της, που παντρεύει το καφεκοπτείο με το take-away, έχει προσελκύσει διεθνές ενδιαφέρον, ενώ η στρατηγική επιλογή ελέγχου της εφοδιαστικής αλυσίδας καθιστά την Coffee Island έναν σοβαρό παίκτη στον χώρο του premium καφέ.
Η Coffee Berry με 83 καταστήματα στο εξωτερικό
Η Coffee Berry, με έδρα την Αθήνα, έχει επενδύσει σε έναν πιο σύγχρονο, lifestyle χαρακτήρα, συνδυάζοντας τον καφέ με superfoods, snacks και αναβαθμισμένη εμπειρία καταστήματος.
Στην Ελλάδα έχει ισχυρή παρουσία με 129 καταστήματα. Η εταιρεία δραστηριοποιείται φυσικά και στο εξωτερικό 83 καταστήματα στην Κύπρο, 6 στην Αίγυπτο, και από 1 καφέ σε Σαουδική Αραβία, Γερμανία και Μαρόκο. Η Coffee Berry βρίσκεται σε συζητήσεις για την επέκτασή της και σε άλλες χώρες του εξωτερικού, μεταξύ των οποίων και οι ΗΠΑ.
Η Coffee Lab «βλέπει» τις ΗΠΑ
Η Coffee Lab, από την πλευρά της, εκπροσωπεί το ρεύμα του ...τρίτου κύματος καφέ. Ξεκινώντας στην Ελλάδα το 2009 έχει αναπτύξει δίκτυο franchise από το 2015. Η Coffee Lab μετράει παραπάνω από 135 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα.
Όπως και οι ανταγωνιστές της, έτσι και η Coffee Lab έχει περάσει τα σύνορα, προσεγγίζοντας ευρωπαϊκές αγορές, όπως αυτές του Ηνωμένου Βασιλείου, της Κύπρου, της Βουλγαρίας και της Γερμανίας, αλλά και αυτές της Αιγύπτου και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Μέσω συνεργασίας με επενδυτικό όμιλο στις ΗΠΑ, η Coffee Lab σχεδιάζει επέκταση στην αμερικανική αγορά.
Η Carpo στο Ντουμπάι
Ξεχωριστή θέση στο ελληνικό επιχειρηματικό success story του καφέ καταλαμβάνει και η Carpo. Αν και δεν πρόκειται για παραδοσιακή αλυσίδα καφετεριών, το premium brand συνδυάζει μοναδικής ποιότητας καφέδες με ξηρούς καρπούς και σοκολάτες υψηλών προδιαγραφών.
Με flagship παρουσία στο Λονδίνο (Piccadilly, Knightsbridge, Hans Crescent) από το 2013 και πρόσφατο άνοιγμα στο Dubai Mall, η Carpo έχει γίνει το talk of the town σε αγορές υψηλής αγοραστικής αξίας. Μέσω στρατηγικής συμφωνίας με τον κολοσσό Americana Group, η εταιρεία επεκτείνεται σε Κουβέιτ, Κατάρ, Σαουδική Αραβία και Μπαχρέιν.