Με παραγγελίες 500 εκατ. ευρώ σε ξένα ναυπηγεία, η Attica Group στοχεύει να ρίξει τον μέσο όρο ηλικίας των πλοίων της κατά 8 έτη, από 32 χρόνια σε 24 χρόνια.
Έμφαση θα δοθεί στα ταχύπλοα, στα συμβατικά πλοία αλλά και στα πλοία με μεγάλη χωρητικότητα φορτηγών, καθώς είναι μια κατηγορία τροχοφόρων που λόγω του τουρισμού και τις ανάγκες των νησιών εμφανίζει σταθερή άνοδο.
Το συνολικό επενδυτικό πλάνο για την επόμενη πενταετία της Attica Group που υπό την ομπρέλα της έχει 43 πλοία με τα σήματα Blue Star Ferries, Superfast Ferries, Hellenic Seaways και AΝΕΚ Lines θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ και θα βρει την εταιρεία το 2030 με μια σχέση καθαρού χρέους προς EBITDA στο 3,5x.
Παράλληλα, η εταιρεία στέλνει προς διάλυση παλιά σκαριά και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να αλλάξει την εμπειρία του επιβάτη που θα ταξιδεύει με τα πλοία της με την εγκατάσταση έξυπνων λύσεων για WiFi αλλά και ανέσεων κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Από την 1η Μαΐου οι ακτοπλοϊκές είναι υποχρεωμένες να χρησιμοποιούν καύσιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, τα οποία όμως είναι ακριβότερα σε σχέση με αυτά που χρησιμοποιούσαν. Όμως, η σίγουρη αύξηση των εισιτηρίων λόγω της εξέλιξης αυτής αποσοβήθηκε μετά τη μείωση των λιμενικών τελών από την κυβέρνηση κατά 50% αλλά και της πτώσης του πετρελαίου στα 60 δολάρια.
Παράλληλα, το ασθενές δολάριο, ευνοεί τους ακτοπλόους που εισπράτουν σε ευρώ, ενώ τιμολογούνται τα καύσιμα σε δολάριο. Βεβαίως, παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι, αν το πετρέλαιο πιάσει τα 70 δολάρια, οι αυξήσεις στα εισιτήρια θα είναι αναπόφευκτες.
Το «δύσκολο» 2024 και οι προοπτικές για το 2025
Η Αttica Group λόγω έκτακτων γεγονότων το 2024 (εθελουσία, κόστη απορρόφησης ΑΝΕΚ) εμφάνισε μείωση στα EBITDA από 130 εκατ. ευρώ το 2023 στα 96 εκατ. ευρώ το 2024.
Για φέτος, εκτιμάται ότι θα είναι μια κανονική χρονιά, οπότε ο στόχος είναι να πιαστούν τα 130 εκατ. ευρώ του 2023. Έως τώρα η επιβατική κίνηση είναι μειωμένη κατά 4% -οι σεισμοί στη Σαντορίνη και η αναταραχή στις αγορές λόγω των δασμών έχουν συμβάλει σε αυτή την κατάσταση- αλλά στα φορτηγά καταγράφεται αύξηση 2% με καλά περιθώρια κέρδους.
Εντωμεταξύ, σε εκπτώσεις τιμών εισιτηρίων 30% για δρομολόγια με ταχύπλοα πλοία από τον Πειραιά και το Ηράκλειο προς τις Κυκλάδες προχώρησε η Attica Group. Παράλληλα, αύξησε τη δυναμικότητά της στην αγορά αυτή σε τρία ταχύπλοα. Ο συνδυασμός φθηνό και γρήγορο ταξίδι βάζει δύσκολα στον ανταγωνισμό και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να κερδίσει η εταιρεία μερίδια αγοράς.
Η εταιρεία είχε εκκινήσει τις διαδικασίες για placement της τάξης του 20% για να ενισχύσει τη διασπορά των μετοχών αλλά προς το παρών το project έχει «παγώσει», καθώς θεωρείται ρίσκο σε αυτό το γεωπολιτικό τοπίο να προχωρήσει σε διάθεση μετοχών.
Άλλωστε, υπάρχει χρόνος για να συμμορφωθεί ο όμιλος με τον κανονισμό του ΧΑ, ενώ και τα έσοδα του placement δεν θα χρηματοδοτούσαν δράσεις της εταιρείας αλλά θα τα καρπωνόταν ο βασικός μέτοχος.