ΓΔ: 1986.89 -0.58% Τζίρος: 257.92 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Φώτο: Shutterstock

Κερδισμένοι οι Έλληνες εφοπλιστές από τον «πόλεμο» Σ. Αραβίας - Ρωσίας

Αύξηση 700% στα ναύλα των τάνκερ μετά την απόφαση της Σ. Αραβίας να αυξήσει την παραγωγή πετρελαίου και να ναυλώσει δεκάδες δεξαμενόπλοια, ενώ οι πετρελαϊκές εταιρείες τα χρησιμοποιούν ως αποθήκες.

Εκρηκτική άνοδο που αγγίζει ακόμα και το 700% έχουν σημειώσει κατά την διάρκεια της τελευταίας εβδομάδας οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να είναι οι μεγάλοι «κερδισμένοι», μιας κι ελέγχουν πάνω από το 26% του παγκόσμιου στόλου. Όπως αναφέρουν ναυλομεσίτες, η ναύλωση ενός δεξαμενόπλοιου από την Μέση Ανατολή με προορισμό την Κίνα έφτασε να κοστίζει πλέον 243.347 δολάρια/ημερησίως, μια αύξηση της τάξεως του 700% σε σχέση με πριν από μόλις μία εβδομάδα.

Μάλιστα, ερμηνεύοντας κανείς και τις κινήσεις στις οποίες προχωρούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες το τελευταίο διάστημα, αντιλαμβάνεται ότι η γενικότερη αίσθηση είναι ότι οι ναύλοι θα παραμείνουν σε υψηλό επίπεδο τις επόμενες εβδομάδες.

Την Δευτέρα το βράδυ, η Capital Ship Management του κ. Β. Μαρινάκη, προχώρησε στην αποδέσμευση έξι δεξαμενόπλοιών της, τα οποία είχαν ναυλωθεί από την AISSOT (ναυλωτής από το Ιράκ), επικαλούμενη μη συμμόρφωση της τελευταίας με μια σειρά όρων του ναυλοσυμφώνου.

Μάλιστα, παρότι, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της ελληνικής εταιρείας, το πρώτο αίτημα για αποδέσμευση των πλοίων χρονολογείται από τον Δεκέμβριο του 2019, η AISSOT επέλεξε να διακόψει τις υφιστάμενες συμφωνίες χρονοναύλωσης μόλις στις 22 Φεβρουαρίου, όταν ακόμα η αγορά των δεξαμενόπλοιων δεχόταν σημαντικές πιέσεις, ως αποτέλεσμα της υποχώρησης της ζήτησης από την Κίνα. Η υπόθεση έχει πλέον παραπεμφθεί στη διαιτησία, καθώς η Capital διεκδικεί αποζημίωση.

Σε κάθε περίπτωση, όπως διαμηνύει πλέον η διοίκηση της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας, η παρούσα συγκυρία είναι πλέον λίαν ευνοϊκή, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία δεν θα αξιοποιηθούν ξανά μέσω μακροχρόνιας ναύλωσης με κάποια εταιρεία, αλλά θα αξιοποιηθούν στην spot αγορά, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οικονομικά οφέλη από την άνοδο των ναύλων που παρουσιάζεται και η οποία θα διατηρηθεί ως τάση και τις επόμενες εβδομάδες.

Η θετική αυτή εξέλιξη οφείλεται στην αδυναμία συμφωνίας ανάμεσα στον ΟΠΕΚ και την Ρωσία για την μείωση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου, ώστε να στηριχθούν οι τιμές. Η Σαουδική Αραβία επέλεξε να αυξήσει την παραγωγή της και μάλιστα έσπευσε να ναυλώσει δεκάδες δεξαμενόπλοια για να μεταφέρει το αργό πετρέλαιο της στις παγκόσμιες αγορές, ξεκινώντας ουσιαστικά έναν πόλεμο τιμών ενάντια στη Ρωσία και τις εταιρείες σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ.

Η Bahri, ο κρατικός ναυτιλιακός γίγαντας της Σ. Αραβίας ναύλωσε 24 δεξαμενόπλοια κλάσης VLCC (τα μεγαλύτερα του είδους) μόνο την προηγούμενη εβδομάδα. Ουσιαστικά δεν υπάρχουν πλέον διαθέσιμα VLCC για όλο τον Μάρτιο, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες/ναυλωτές να στρέφονται πλέον σε μικρότερες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων, ενισχύοντας τους ναύλους και στην συγκεκριμένη αγορά.

Την ίδια στιγμή, οι εταιρείες παραγωγής πετρελαίου σπεύδουν να ναυλώσουν δεξαμενόπλοια, προκειμένου να αποθηκεύσουν σε αυτά την πλεονάζουσα παραγωγή τους, όπως επίσης και ποσότητες που δεν επιθυμούν να διαθέσουν στην αγορά, τη στιγμή που οι διεθνείς τιμές έχουν υποχωρήσει ακόμα και κάτω από τα 30 δολάρια/βαρέλι. Πρόκειται για μια προσφιλή τακτική κάθε φορά που οι συνθήκες στην αγορά το επιτάσσουν.

Tα δεξαμενόπλοια αποτελούν μια γρήγορη λύση πλωτής αποθήκευσης, με τα μεγαλύτερα του είδους να μπορούν να αποθηκεύσουν ποσότητες που ξεπερνούν ακόμα και τους 300.000 τόνους, ή περίπου 2 εκατ. βαρέλια. Εφόσον οι τιμές παραμείνουν σε χαμηλό επίπεδο, ιδίως σε σύγκριση με τα περιθώρια κέρδους των πετρελαιοπαραγωγών εταιρειών, τα πλοία θα παραμένουν αγκυροβολημένα και οι εφοπλιστές θα έχουν σίγουρο κέρδος.

Όπως ανέφερε εντός της εβδομάδας σε σχετική της ανάλυση η Clarksons Platou, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος παγκοσμίως, η χρήση του παγκόσμιου στόλου αγγίζει πλέον το 100%, ενώ, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, η ναυλαγορά θα συνεχίσει να κινείται ανοδικά. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Λιμάνι Πειραιά από ψηλά
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Πειραιάς οδηγεί την ανάκαμψη στη ναυτιλία – Προβληματισμός για τη Σομαλία

Οι διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ ανακάμπτουν και το λιμάνι ενισχύει τη θέση του ως στρατηγικός κόμβος, όμως η αύξηση της πειρατείας στα ανοικτά της Σομαλίας προκαλεί νέες ανησυχίες για την ασφάλεια στη ναυτιλία.
Παράκτιο πλοίο ΛΣ 910
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Λιμενικό: Σειρά περιστατικών σε λιμάνια της χώρας, παρεμβάσεις και συλλήψεις

Από τη βύθιση σκάφους στη Σαλαμίνα έως τραυματισμό ανήλικης στη Ραφήνα, το Λιμενικό επενέβη σε σειρά περιστατικών σε λιμάνια της χώρας, πραγματοποιώντας ελέγχους και συλλήψεις.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Καλά στην υγεία τους οι ναυτικοί του Hellas Aphrodite μετά την πειρατεία

Συναγερμός σήμανε όταν πειρατές επιτέθηκαν σε δεξαμενόπλοιο με σημαία Μάλτας και ελληνικών συμφερόντων ανοικτά της Σομαλίας. Η διαχειρίστρια εταιρεία τόνισε ότι λαμβάνονται μέτρα για την ασφάλεια του πληρώματος.
Εμπορικό πλοίο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Επίθεση πειρατών σε τάνκερ με σημαία Μάλτας ανοιχτά της Σομαλίας

Σύμφωνα με την Ambrey, πειρατές επιτέθηκαν σε δεξαμενόπλοιο με σημαία Μάλτας ανοιχτά της Σομαλίας, πυροβολώντας το από μικρό σκάφος με ιρανική σημαία που είχαν καταλάβει. Το πλοίο ταξίδευε από την Ινδία στη Νότια Αφρική.
Μάξιμος Χαρακόπουλος Βουλή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Χαρακόπουλος: Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί σε τουρισμό, ναυτιλία και μεταφορές

Ο Μάξιμος Χαρακόπουλος συναντήθηκε στις Βρυξέλλες με τον Επίτροπο Απ. Τζιτζικώστα, τονίζοντας τη σπουδαιότητα του χαρτοφυλακίου του για τον τουρισμό, τη ναυτιλία και τις μεταφορές, τομείς όπου η Ελλάδα κατέχει ηγετικό ρόλο.