Οι κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες της Κίνας ανέστειλαν τις αγορές ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης, μετά τις κυρώσεις που επέβαλαν οι Ηνωμένες Πολιτείες στις Rosneft και Lukoil, σύμφωνα με πηγές του κλάδου εμπορίας πετρελαίου.
Παράλληλα, τα διυλιστήρια της Ινδίας, που αποτελούν τον μεγαλύτερο αγοραστή ρωσικού αργού, ετοιμάζονται να μειώσουν δραστικά τις εισαγωγές από τη Ρωσία για να συμμορφωθούν με τις αμερικανικές κυρώσεις λόγω της εισβολής στην Ουκρανία.
Η πτώση στη ζήτηση πετρελαίου από τους δύο βασικούς πελάτες της Ρωσίας αναμένεται να περιορίσει τα έσοδα της Μόσχας και να οδηγήσει τους μεγάλους εισαγωγείς σε αναζήτηση εναλλακτικών προμηθευτών, γεγονός που ενδέχεται να αυξήσει τις παγκόσμιες τιμές.
Οι PetroChina, Sinopec, CNOOC και Zhenhua Oil αναμένεται να απόσχουν τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα από συναλλαγές με ρωσικό πετρέλαιο, λόγω ανησυχιών για τις κυρώσεις. Οι εταιρείες δεν έχουν σχολιάσει επίσημα το θέμα.
Η Κίνα εισάγει περίπου 1,4 εκατ. βαρέλια ρωσικού πετρελαίου ημερησίως μέσω θαλάσσης, κυρίως από ανεξάρτητα διυλιστήρια, γνωστά ως teapots. Οι αγορές των κρατικών διυλιστηρίων παρουσιάζουν σημαντική διακύμανση.
Σύμφωνα με τη Vortexa Analytics, οι αγορές ρωσικού πετρελαίου από κινεζικές κρατικές εταιρείες αναμένεται να διαμορφωθούν κάτω από 250.000 βαρέλια ημερησίως για τους πρώτους εννέα μήνες του 2025. Η Energy Aspects εκτιμά ότι θα ανέλθουν στα 500.000 βαρέλια ημερησίως.
Η Unipec, εμπορικός βραχίονας της Sinopec, σταμάτησε τις αγορές ρωσικού πετρελαίου την περασμένη εβδομάδα, μετά από σχετική ένδειξη της Βρετανίας για τις Rosneft, Lukoil και τον "σκιώδη στόλο". Στην ίδια λίστα συμπεριλαμβάνονται κινεζικές οντότητες και μεγάλο κινεζικό διυλιστήριο.
Οι Rosneft και Lukoil διαθέτουν το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου τους στην Κίνα μέσω μεσαζόντων, αντί να συναλλάσσονται απευθείας με αγοραστές.
Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια πιθανότατα θα διακόψουν προσωρινά τις αγορές για να αξιολογήσουν τον αντίκτυπο των κυρώσεων, ωστόσο εκτιμάται ότι θα επιδιώξουν να συνεχίσουν τις παραγγελίες ρωσικού πετρελαίου.
Πριν τις πρόσφατες κυρώσεις, οι προσφορές για αργό ESPO με φόρτωση Νοεμβρίου υποχώρησαν σε premium 1 δολαρίου ανά βαρέλι στο ICE Brent, έναντι 1,70 δολαρίων στις αρχές Οκτωβρίου.
Η Κίνα εισάγει επίσης περίπου 900.000 βαρέλια ρωσικού πετρελαίου ημερησίως μέσω αγωγών, τα οποία προορίζονται όλα για την PetroChina, η οποία, σύμφωνα με εμπόρους, δεν αναμένεται να επηρεαστεί σημαντικά από τις κυρώσεις.
Ινδία και Κίνα αναμένεται να στραφούν σε εναλλακτικές πηγές προμήθειας, αυξάνοντας τη ζήτηση και τις τιμές για πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, σύμφωνα με πηγές του κλάδου.