ΓΔ: 2067.86 -0.93% Τζίρος: 149.23 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:26:39
Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
Φωτογραφία Shutterstock

Κινεζικός ανταγωνισμός πιέζει την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σε περικοπές

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει με κλείσιμο έως και οκτώ εργοστασίων, καθώς ο έντονος ανταγωνισμός από κινεζικές μάρκες και η χαμηλή ζήτηση μειώνουν την παραγωγική δυναμικότητα.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, καθώς η μειωμένη ζήτηση και ο εντεινόμενος ανταγωνισμός από κινεζικές εταιρείες, όπως η BYD, ενδέχεται να οδηγήσουν σε κλείσιμο έως και οκτώ εργοστασίων παραγωγής, σύμφωνα με ανάλυση της συμβουλευτικής εταιρείας AlixPartners.

Τα εργοστάσια στην Ευρώπη λειτουργούν κατά μέσο όρο στο 55% της χωρητικότητάς τους, με αποτέλεσμα να υπονομεύονται τα κέρδη των εταιρειών. Η AlixPartners αναφέρει πως η Stellantis παρουσιάζει τη χαμηλότερη απόδοση, καθώς οι ευρωπαϊκές δραστηριότητές της λειτουργούν μόλις στο 45% της δυναμικότητάς τους, σύμφωνα με το Automotive News Europe.

Όπως επισημαίνει ο Fabian Piontek, διευθύνων σύμβουλος της AlixPartners στη Γερμανία, «οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα χάσουν μεταξύ ενός και δύο εκατ. οχημάτων από κινεζικές μάρκες τα επόμενα χρόνια». Παράλληλα, οι κινεζικές εταιρείες αναμένεται να κατακτήσουν μερίδιο αγοράς περίπου 5% στην Ευρώπη το 2024.

Σύμφωνα με μελέτη της Jefferies, οι κινεζικές μάρκες ενδέχεται να αντιπροσωπεύουν έως και το 6% της ευρωπαϊκής αγοράς έως το 2028, δηλαδή περίπου 860.000 οχήματα. Η BYD, που σχεδιάζει εργοστάσια στην Ουγγαρία και την Τουρκία, και η Chery, που αναλαμβάνει πρώην μονάδα της Nissan στη Βαρκελώνη, θα αυξήσουν σημαντικά την παραγωγή τους τα επόμενα χρόνια.

Το κλείσιμο ενός εργοστασίου αποτελεί δαπανηρή διαδικασία, με το κόστος να εκτιμάται έως και 1,5 δισ. ευρώ για μεγάλες μονάδες 10.000 εργαζομένων, ενώ οι διαπραγματεύσεις με τα εργατικά συνδικάτα διαρκούν από ένα έως τρία χρόνια, σύμφωνα με την AlixPartners.

Μετά από δεκαετίες ανάπτυξης, οι αυτοκινητοβιομηχανίες περιορίζουν την παραγωγή και προχωρούν σε περικοπές θέσεων εργασίας, καθώς η ζήτηση δεν έχει επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα. Ενδεικτικά, ο όμιλος Volkswagen ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία του εργοστασίου στο Τσβίκαου της Γερμανίας, ενώ η Stellantis διακόπτει προσωρινά την παραγωγή σε μονάδες που κατασκευάζουν μοντέλα όπως το Fiat Panda και η Alfa Romeo Tonale.

Οι παραδόσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν οριακά κατά 0,9% το 2023, φτάνοντας τα 13 εκατ. οχήματα, σύμφωνα με την ACEA. Η AlixPartners εκτιμά ότι κινεζικές μάρκες, όπως η BYD και η MG της SAIC, θα μπορούσαν να καλύψουν το 10% της ευρωπαϊκής αγοράς έως το 2030, εντείνοντας την ανάγκη για μείωση της παραγωγικής ικανότητας.

Για να είναι κερδοφόρα, τα εργοστάσια πρέπει να κατασκευάζουν τουλάχιστον 250.000 οχήματα ετησίως. Εάν οι κινεζικές εταιρείες φτάσουν τις πωλήσεις των 2 εκατ. αυτοκινήτων ετησίως στην Ευρώπη έως το 2030, η περιοχή θα διαθέτει περίπου οκτώ εργοστάσια περισσότερα από όσα χρειάζεται, σύμφωνα με την AlixPartners.

Το κλείσιμο εργοστασίων παραμένει ιδιαίτερα δύσκολο στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Στη Γερμανία, οι εκπρόσωποι των εργαζομένων μπορούν να μπλοκάρουν σχετικές αποφάσεις μέσω των εποπτικών συμβουλίων εταιρειών, όπως της Volkswagen και της Mercedes-Benz.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της VW, όπου τα στελέχη χρειάστηκαν μήνες διαπραγματεύσεων με τα εργατικά συνδικάτα για να καταλήξουν σε συμφωνία εξοικονόμησης κόστους, η οποία τελικά προέβλεπε μειώσεις παραγωγικής ικανότητας και περικοπή 35.000 θέσεων εργασίας.

Όπως ανέφερε ο Τομ Γκέλριχ, σύμβουλος και διευθύνων σύμβουλος της AlixPartners, «είναι μια διαδικασία που διαρκεί πολύ και τα στελέχη χρειάζονται μια πειστική αφήγηση ότι το κλείσιμο του εργοστασίου είναι η μόνη βιώσιμη επιχειρηματική επιλογή».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

BYD-Sealion7
ΑΓΟΡΕΣ

Οριστικό «αντίο» Μπάφετ στη BYD, άνω του 10% στην ιαπωνική Mitsui

Η Berkshire Hathaway ολοκλήρωσε την αποχώρησή της από τη BYD έπειτα από 17 χρόνια με μεγάλες υπεραξίες, με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία να βλέπει τη μετοχή της να υποχωρεί άνω του 6%. Ο Μπάφετ ενισχύει την παρουσία του στην Ιαπωνία.