Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ για λογαριασμό της Visa, ένας στους δύο καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνει πως δεν είναι βέβαιος για την ικανότητά του να αναγνωρίσει περιεχόμενο που έχει δημιουργηθεί από τεχνητή νοημοσύνη (AI).
Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε πανελλαδικά μεταξύ 4 και 10 Νοεμβρίου σε δείγμα 700 χρηστών μέσων κοινωνικής δικτύωσης άνω των 17 ετών, καταγράφει αυξημένη καχυποψία απέναντι σε προσφορές στα social media.
Το 63% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι αντιμετωπίζει με επιφύλαξη προσφορές που φαίνονται πολύ καλές για να είναι αληθινές, ενώ το 53% εκφράζει αβεβαιότητα ως προς τη δυνατότητα αναγνώρισης περιεχομένου που έχει παραχθεί με τεχνητή νοημοσύνη.
Παράλληλα, το 45% αισθάνεται σίγουρο στην αναγνώριση εικόνων και βίντεο AI, με το ποσοστό αυτό να είναι υψηλότερο στις νεότερες ηλικιακές ομάδες.
Τέσσερις στους δέκα εκτιμούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα καταστήσει δυσκολότερη την αναγνώριση διαδικτυακής απάτης, ενώ το 34% θεωρεί πως οι νέες τεχνολογίες θα δυσχεράνουν την αναγνώριση σε κάποιες περιπτώσεις αλλά θα διευκολύνουν την ανίχνευση σε άλλες.
Η έρευνα αναδεικνύει επίσης ότι το 83% των συμμετεχόντων ελέγχει τη νομιμότητα ενός διαδικτυακού πωλητή πριν από αγορά, ενώ το 76% αποφεύγει να αλληλεπιδρά με διαφημίσεις που δημιουργούν αίσθηση κατεπείγοντος.
Το phishing αναδεικνύεται ως η πιο διαδεδομένη μέθοδος εξαπάτησης, με σχεδόν 6 στους 10 να δηλώνουν ότι έχουν στοχοποιηθεί. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το ότι το 7% αναγνωρίζει απάτες που αξιοποιούν τεχνητή νοημοσύνη ή deepfake τεχνικές.
Επιπτώσεις και προκλήσεις για τους καταναλωτές
Οι επιπτώσεις της διαδικτυακής απάτης περιλαμβάνουν οικονομική απώλεια (22%), συναισθηματική ταλαιπωρία (17%) και αυξημένη επιφυλακτικότητα απέναντι στις ηλεκτρονικές συναλλαγές (16%). Από όσους υπέστησαν οικονομική ζημιά, το 63% έχασε ποσά έως 199 ευρώ.
Μετά από περιστατικά απάτης, το 41% δηλώνει πως θα είναι πιο προσεκτικό, ενώ το 37% περιορίζει πλέον τις αγορές του μόνο σε μεγάλες, γνωστές επιχειρήσεις.
Σχεδόν 6 στους 10 εκτιμούν ότι οι διαδικτυακές απάτες στα κοινωνικά δίκτυα γίνονται πιο εξελιγμένες, με το 37% να παρατηρεί ότι οι απατεώνες μιμούνται επιτυχώς αξιόπιστα brands ή πρόσωπα. Ο μεγάλος όγκος διαφημίσεων και χορηγούμενου περιεχομένου δυσχεραίνει την αναγνώριση της απάτης για το 27% των ερωτηθέντων.
Ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα, τόνισε ότι η εταιρεία ενισχύει τις προσπάθειες κατά της απάτης στα social media, συνδυάζοντας προηγμένη τεχνολογία AI με συνεργασία τραπεζών, εμπόρων και ψηφιακών πλατφορμών.
Σημείωσε επίσης πως η Visa έχει επενδύσει 12 δισ. δολάρια σε τεχνολογία για την αποτροπή απάτης και την ασφάλεια του δικτύου τα τελευταία πέντε χρόνια.
Ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος της ΕΣΕΕ, επισήμανε ότι οι καταναλωτές εμφανίζονται σε εγρήγορση απέναντι σε απάτες, ενώ παρατηρείται διαφοροποίηση στη στάση απέναντι στην τεχνητή νοημοσύνη ανάλογα με την ηλικία.
Οι νεότεροι εμπιστεύονται περισσότερο την ικανότητά τους να αναγνωρίζουν AI περιεχόμενο, ενώ γενικότερα επικρατεί σκεπτικισμός για το κατά πόσο η τεχνητή νοημοσύνη θα διευκολύνει ή θα δυσκολέψει την αναγνώριση απάτης.
Περισσότερες πληροφορίες για τη Visa και τις υπηρεσίες της είναι διαθέσιμες στον επίσημο ιστότοπο: www.visa.gr