Στο σκάνδαλο διαρροής προσωπικών δεδομένων εκλογέων και τη χρήση τους για κομματικούς σκοπούς αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, κατά την ομιλία του στη Βουλή στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου για τον Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όπως σημείωσε, το ζήτημα αφορά άμεσα το υπουργείο Εσωτερικών και δεν μπορεί να περάσει ασχολίαστο, χαρακτηρίζοντας την απόφαση του δικαστηρίου «κόλαφο» και προειδοποιώντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα επιτρέψει στην κυβέρνηση να «σφυρίζει αδιάφορα». Τόνισε μάλιστα πως δεν πρόκειται για ένα απλό «email», αλλά για το γεγονός ότι «το ΥΠΕΣ με ηγεσία ΝΔ, αντί να διαφυλάξει τα δεδομένα, όπως επιβάλλει η νομοθεσία, τα έκανε φειγ βολάν για ψηφοθηρικούς σκοπούς».
Αναφερόμενος στο θέμα των προσφυγικών της λεωφόρου Αλεξάνδρας, ο Σ. Φάμελλος χαιρέτισε την πρωτοβουλία του δημάρχου Αθηναίων για τη διακοπή της ανάπλασης από την Περιφέρεια, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για «νίκη της αυτοδιοίκησης, ανάσα ζωής και ήττα της ανάλγητης δεξιάς του κ. Μητσοτάκη».
Σε ό,τι αφορά το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, επισήμανε ότι «η τοπική αυτοδιοίκηση με την κυβέρνηση της ΝΔ περνάει τις χειρότερες μέρες της», καθώς οι δήμοι «απαξιώνονται» με ακριβές και χαμηλής ποιότητας δημοτικές υπηρεσίες, γεγονός που οδηγεί σε υποβάθμιση του κοινωνικού κράτους και της ποιότητας ζωής.
Ο Σ. Φάμελλος κατηγόρησε την κυβέρνηση για περικοπή πόρων στους ΟΤΑ, με στόχο τη δημιουργία «χρεωκοπημένων και αδύναμων πολιτικά δήμων». Παράλληλα, καυτηρίασε τη δυνατότητα απευθείας αναθέσεων, κάνοντας λόγο για «άλλες γαλάζιες ακρίδες», όπως στην περίπτωση του σκανδάλου της ανακύκλωσης με τα σπιτάκια.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την αυτοδιοίκηση
«Εμείς στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πρεσβεύουμε ένα διαφορετικό μοντέλο για την οικονομική ενίσχυση της αυτοδιοίκησης: με κατοχυρωμένους πόρους, που θα κατανέμονται απευθείας και συνταγματικά, με φορολογική μεταρρύθμιση που δεν θα στηρίζει τους μεγάλους και εύπορους δήμους αλλά την αποκέντρωση, με μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό, με στήριξη κοινωνικών δομών και τοπικών υπηρεσιών», δήλωσε ο Σ. Φάμελλος. Αναφέρθηκε επίσης στα προγράμματα «Φιλόδημος 1 & 2» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία, όπως είπε, ενίσχυσαν την αυτοδιοίκηση, σε αντίθεση με το Ταμείο Ανάκαμψης που αποτέλεσε «χαμένη ευκαιρία».
Σχολιάζοντας τον νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης, σημείωσε ότι παρότι η κωδικοποίηση των διατάξεων είναι θετική διαδικασία, «δεν προβλέπει καμία μεταρρύθμιση» και δεν απαντά στα κρίσιμα προβλήματα των ΟΤΑ. Παράλληλα, χαρακτήρισε «απαράδεκτο» τον νέο εκλογικό νόμο, καθώς «θυσιάζει τη δημοκρατία με πρόσχημα το κόστος», επιτρέποντας σε συνδυασμό με 25%-30% των ψήφων να εξασφαλίζει το 60% των εδρών, ώστε να αποτρέπονται συνεργασίες στον δεύτερο γύρο.
Εργασιακά και ζητήματα διαφάνειας
Αναφορικά με τους εργαζόμενους, ο Σ. Φάμελλος χαρακτήρισε «θετική διάταξη» την ένταξη σε μόνιμες θέσεις των συμβασιούχων των κοινωνικών προγραμμάτων, ζητώντας ωστόσο να συμπεριληφθούν και οι διοικητικοί υπάλληλοι.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο σχέδιο μεταφοράς των πολεοδομιών από τους ΟΤΑ στο Κτηματολόγιο, τονίζοντας ότι το νέο σκάνδαλο που προέκυψε αφορά «γαλάζια στελέχη, κεντρικές υπηρεσίες και την κυβέρνηση» και όχι τους δήμους.
«Η διαφθορά δεν αντιμετωπίζεται με αλλαγή υπηρεσιών αλλά με αλλαγή κυβέρνησης», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως «το καθεστώς Μητσοτάκη» ακύρωσε μεταρρυθμίσεις που ενίσχυαν το κράτος δικαίου. Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι επιδιώκει «αδύναμη και εξαρτημένη αυτοδιοίκηση, ευάλωτη στις πιέσεις και τα κομματικά κελεύσματα».
Κλείνοντας, ο Σ. Φάμελλος υπογράμμισε ότι «η δική μας πρόταση είναι εκ διαμέτρου αντίθετη: εμείς πιστεύουμε στην ενίσχυση του ρόλου των δήμων και των Περιφερειών, με έμφαση στην αποκέντρωση, τη συμμετοχή των πολιτών και τις κοινωνικές υπηρεσίες».