Ο ρόλος που καλούνται να διαδραματίσουν οι τράπεζες για να «επουλωθούν» οι πληγές της οικονομίας από τον κορονοϊό, οι ευκαιρίες που προκύπτουν από την κρίση αλλά και οι λύσεις που προκρίνονται για την επόμενη ημέρα, βρέθηκαν στο επίκεντρο συζήτησης μεταξύ των πλέον ειδικών του κλάδου στο πλαίσιο του νέου κύκλου διαδικτυακών συναντήσεων που οργανώνει το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
Στη συζήτηση, που πραγματοποιήθηκε σήμερα και συμμετείχαν ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, ο επικεφαλής τομέας διαχείρισης τραπεζικών κινδύνων στην Boston Consulting Group Matteo Coppola, o διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας Martin Czurda και ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών Γιώργος Χατζηνικολάου.
Όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι οι τράπεζες εισήλθαν στην τρέχουσα κρίση σε πολύ καλύτερη θέση από αυτή που βρίσκονταν πριν τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 και τώρα καλούνται να αδράξουν την ευκαιρία που δίνεται για μια ομαλή και αποτελεσματική μετάβαση στην εποχή της ψηφιακής τραπεζικής.
O Πρόεδρος της ΕΕΤ Γιώργος Χατζηνικολάου ανέφερε με τη σειρά του ότι οι τράπεζες έχουν εισέλθει σε αυτή την κρίση σε πολύ καλύτερη θέση από πλευρά ρευστότητας και κεφαλαίων για να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις. Ο μεγάλος άγνωστος είναι το ποσό των νέων «κόκκινων δανείων» που θα κληροδοτήσει αυτή η οικονομική κρίση και ο αντίκτυπος που θα έχει στις προσπάθειες μείωσής τους. Οι τράπεζες πρέπει να προσεγγίσουν τους πελάτες, να εργαστούν μαζί τους και να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα ρευστότητας που τυχόν έχουν. Προτεραιότητα είναι να μείνουν οι υγιείς πελάτες υγιείς ούτως ώστε να έχουμε και υγιείς τράπεζες. Οι έκτακτες συνθήκες υπαγορεύουν και έκτακτες λύσεις, σύμφωνα με τον κ. Χατζηνικολάου. Για αυτό οι τράπεζες πρέπει να εξαντλήσουν τα περιθώρια παροχής ρευστότητας δίνοντας προτεραιότητα στους συνεπείς πελάτες με καλό ιστορικό.
Ο κ. Χατζηνικολάου δεν είναι αντίθετος με τη λύση μιας bad bank, «όλες οι λύσεις είναι καλοδεχούμενες» αρκεί να εξεταστούν πρώτα καλά τα υφιστάμενα εργαλεία και να δοθούν λύσεις μέσα από αυτά όπως πχ με την ενίσχυση του σχεδίου «Ηρακλής».
Για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, ο κ. Χατζηνικολάου είπε πως δεν πρέπει η κρίση να μείνει ανεκμετάλλευτη και παρατήρησε την απρόσμενα μεγάλη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών από Έλληνες πολίτες άνω τον 50 ετών μετά το ξέσπασμα του κορονοϊού. Οι τράπεζες μπορεί να έχουν αναπτύξει έναν αριθμό καναλιών για ηλεκτρονικές συναλλαγές αλλά πρέπει και ο πελάτης να αλλάξει τον τρόπο που κάνει συναλλαγές και να είναι ανοιχτός στις νέες τεχνολογίες.
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του ΤΧΣ Martin Czurda επισήμανε ότι το Ταμείο συνεργάζεται στενά με τις τράπεζες για τη βελτίωση της κερδοφορίας τους. Επιβεβαίωσε ότι εν μέσω κρίσης κορονοϊού οι τράπεζες είναι πολύ καλά προετοιμασμένες και έχουν τα εργαλεία για να λειτουργήσουν απομακρυσμένα. Διαθέτουν, επίσης, εμπειρία στη διαχείριση κρίσεων και αυτό βοηθά.
Επισημαίνοντας ότι η τρέχουσα κρίση δεν είναι κρίση των τραπεζών αλλά κρίση προσφοράς και ζήτησης που «σφυροκοπά» τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, δηλαδή κρίση της πραγματικής οικονομίας, ο κ. Czurda τόνισε την ανάγκη οι τράπεζες να προετοιμάσουν τους πελάτες για την επόμενη μέρα, να βρουν τρόπους να ανταποκριθούν οι δανειολήπτες στις υποχρεώσεις τους και να γίνει μια κοινή προσπάθεια τραπεζών, κυβέρνησης και ευρωπαϊκών θεσμών, καθώς διαθέτουν τα απαραίτητα εργαλεία.
Εμφανίστηκε αισιόδοξος για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή, καθώς η κρίση έδειξε ότι ο Έλληνας πελάτης δεν είναι τόσο συντηρητικός και είναι πράγματι ικανός να κάνει συναλλαγές από τον υπολογιστή του. Το ΤΧΣ συζητά με τις τράπεζες νέους τρόπους τραπεζικής δραστηριότητας, δεδομένου ότι οι ψηφιακές συναλλαγές στην Ελλάδα δεν ξεπερνούν το 20% των συναλλαγών. «Το δύσκολο είναι να ξεφορτωθούμε τις παλιές ιδέες», είπε, αναγνωρίζοντας τη δυσκολία του ψηφιακού μετασχηματισμού. Ωστόσο, η ώθηση προς μια ψηφιακή εποχή είναι πιο ισχυρή μετά τον κορονοϊό και οι διοικήσεις βλέπουν πλέον τις ευκολίες.