Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) προχώρησε στην επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις υποχρεώσεις των Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων, καθώς και τις διαδικασίες ελέγχου των παραστατικών που εκδίδονται μέσω αυτών.
Η αλλαγή αυτή θεσμοθετήθηκε με την απόφαση Α.1112/2025 του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, στο πλαίσιο της εφαρμογής των νέων διατάξεων για την υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση.
Στο νέο πλαίσιο εισάγεται η έννοια του «ιδιοπαρόχου», δηλαδή της υπόχρεης οντότητας που χρησιμοποιεί σύστημα ηλεκτρονικής έκδοσης παραστατικών αποκλειστικά για τις δικές της χονδρικές συναλλαγές (B2B).
Η ρύθμιση αυτή διαφοροποιεί τις επιχειρήσεις που παρέχουν τιμολόγηση σε τρίτους από εκείνες που εφαρμόζουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση εσωτερικά.
Ταυτόχρονα, θεσπίζεται η Επιτροπή Ελέγχου Καταλληλότητας, η οποία αναλαμβάνει την ευθύνη αξιολόγησης και πιστοποίησης των λογισμικών που χρησιμοποιούνται για την ηλεκτρονική έκδοση στοιχείων.
Η επιτροπή θα αποτελείται από στελέχη της ΑΑΔΕ, εκπροσώπους της επιχειρηματικής και βιομηχανικής κοινότητας, καθώς και μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ).
Η απόφαση καθορίζει με σαφήνεια τις διαδικασίες χορήγησης και ανάκλησης της άδειας καταλληλότητας, καθώς και τις τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα αντίστοιχα συστήματα.
Επιπλέον, διευκρινίζονται οι υποχρεώσεις των Παρόχων αναφορικά με τη διασύνδεση των ταμειακών συστημάτων (ΥΠΑΗΕΣ) με τα μέσα πληρωμών (EFT/POS), ενισχύοντας τη διαφάνεια και την ασφάλεια των συναλλαγών.
Παράλληλα, προβλέπονται ποινές και βαθμοί ποινής για συγκεκριμένες παραβάσεις, οι οποίες δεν συνεπάγονται απαραίτητα την άμεση ανάκληση της άδειας καταλληλότητας.
Το πλαίσιο αυτό στοχεύει στην ενίσχυση της συμμόρφωσης, χωρίς να επιβάλλει δυσανάλογες κυρώσεις.
Με την εφαρμογή της νέας απόφασης, καταργείται η απόφαση Α.1035/2020 (Β’ 551) του Υφυπουργού Οικονομικών, η οποία ρύθμιζε έως σήμερα τις σχετικές υποχρεώσεις των παρόχων.
Ωστόσο, όσες άδειες καταλληλότητας έχουν ήδη εκδοθεί και είναι ενεργές κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος της νέας απόφασης, παραμένουν σε ισχύ.
Τέλος, η απόφαση προβλέπει την κατάργηση της Α.1258/2020 (Β’ 5243) από 31 Οκτωβρίου 2025, η οποία ρύθμιζε τη διαδικασία δήλωσης αποκλειστικής χρήσης ηλεκτρονικής τιμολόγησης μέσω παρόχου.
Η αλλαγή αυτή ολοκληρώνει τη μεταρρύθμιση στο πεδίο της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και ενισχύει τη μετάβαση σε ένα πιο σύγχρονο, διαφανές και αποτελεσματικό σύστημα.