Σε μία κρίσιμη καμπή για την ενεργειακή μετάβαση και καθώς η αγορά μοιάζει να ασφυκτιά μπροστά στην πρόκληση της αποτελεσματικής αξιοποίησης των ΑΠΕ, το υδρογόνο και το βιομεθάνιο υπόσχονται να δώσουν νέες ενεργειακές λύσεις.
Αυτό είναι το κεντρικό συμπέρασμα της συζήτησης στο πάνελ «Η ενεργειακή μετάβαση σε κρίσιμο σταυροδρόμι», στο συνέδριο Hydrogen & Green Gases. Πάντως, κατά κοινή ομολογία αν δεν καταφέρουμε να ξεπεράσουμε τα εμπόδια της χρηματοδότησης, αλλά και της ανταγωνιστικότητας η μετάβαση αυτή δεν θα είναι επιτυχής.
«Το κράτος θα πρέπει να ξαναβρεί τον ρόλο του ως καταλύτης της ανάπτυξης», σημείωσε ο καθηγητής του ΕΜΠ, Παντελής Κάπρος. Ο κ. Κάπρος στάθηκε στην ανάγκη να δημιουργηθεί ένα νέο δόγμα στήριξης της πράσινης μετάβασης, το οποίο θα προσφέρει κίνητρα και θα παρέχει σιγουριά στους επενδυτές. Σήμερα, όπως είπε, οι όροι του παιχνιδιού δεν επιτρέπουν να σχηματιστεί καθαρή εικόνα για το μέλλον των έργων, ούτε για το υδρογόνο, ούτε για την αιολική ενέργεια ή τις μπαταρίες.
Ταυτόχρονα, «κλειδί» στην οικονομία του υδρογόνου είναι η μελλοντική του τιμή σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα. Όσο και να βελτιωθεί η τεχνολογία του, επειδή εξαρτάται κυρίως από το κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος, για να μπορέσει το προϊόν να ανταγωνιστεί πρέπει το ορυκτό καύσιμο να επιβαρυνθεί από σοβαρό κόστος CO2.
Από την πλευρά της, η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, τόνισε πως το υδρογόνο θα πρέπει να εξεταστεί συνδυαστικά με τις ΑΠΕ και την αποθήκευση, ώστε να καταστεί οικονομικά βιώσιμο.
Παράλληλα, εξέφρασε την πεποίθηση πως μέχρι το 2040 το κόστος του θα αγγίζει τα 2 με 3 ευρώ το κιλό, καθιστώντας το ανταγωνιστικό. Σύμφωνα με την ίδια, το ελληνικό πράσινο υδρογόνο έχει ήδη κερδίσει το ενδιαφέρον της Ευρώπης, κάτι που επιβεβαιώνεται από την πρόσφατη έγκριση δύο μεγάλων έργων PCI που συνδέουν την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, τη Βόρεια Μακεδονία και, τελικά, την Ιταλία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Hydrogen, Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος, τόνισε ότι η πρόκληση για την Ελλάδα είναι να σπάσει την αδράνεια που χαρακτηρίζει την εθνική ενεργειακή στρατηγική. «Η σειριακή αντιμετώπιση των πραγμάτων μας κρατάει πίσω», σημείωσε, προσθέτοντας ότι «το υδρογόνο θα πρέπει να το δούμε σαν μια βεντάλια λύσεων και να διαλέξουμε τις καταλληλότερες για τη χώρα μας».
Σύμφωνα με τον κ. Τριανταφυλλόπουλο, στόχος θα πρέπει να είναι η ανταγωνιστικότητα του καυσίμου, τόσο στην εσωτερική αγορά όσο και στις εξαγωγές. Για τον σκοπό αυτό, ο ίδιος προτείνει να απαλλαγούν οι μονάδες παραγωγής πράσινου υδρογόνου από επιβαρύνσεις που συνδέονται με την αγορά ενέργειας, ακολουθώντας το παράδειγμα της Γερμανίας, όπου οι μονάδες απαλλάσσονται από χρεώσεις δικτύου για 20 χρόνια.
Την ανάγκη για συνέργειες μεταξύ των ΑΠΕ και των νέων καυσίμων ανέδειξε και ο γενικός διευθυντής της ΕΛΕΤΑΕΝ, Παναγιώτης Παπασταματίου. Όπως υπογράμμισε, οι ΑΠΕ προσφέρουν φθηνή ηλεκτρική ενέργεια, αλλά χρειάζονται ζήτηση για να μπορέσουν να αξιοποιηθούν πλήρως. Το υδρογόνο προσφέρει αυτή την ευκαιρία.
Ωστόσο, υπενθύμισε ότι το ζήτημα της αδειοδότησης των αιολικών πάρκων εξακολουθεί να αποτελεί «αγκάθι», στερώντας από την εθνική οικονομία προστιθέμενη αξία και θέσεις εργασίας.
«Θέλω να υπογραμμίσω το κομμάτι της αναπτυξιακής διάστασης. Αν συνεχίσουμε να χάνουμε ευκαιρίες στο κομμάτι της προστιθέμενης αξίας τέτοιων ή ανάλογων επενδύσεων όταν αυτές βγουν θα συνεχίσουμε να είμαστε καταναλωτές και εισαγωγείς», κατέληξε.