«Άμα σας αρέσει, αν δεν σας αρέσει εσείς θα το μετανιώσετε». Στην πρόταση αυτή θα μπορούσε να συνοψιστεί το βασικό μήνυμα που μετέδωσε προς τους μετόχους της ΕΧΑΕ ο επικεφαλής της Euronext, Στεφάν Μπουζνά, στη χθεσινή συνέντευξη τύπου που έδωσε.
Κάποιοι ακούγοντας τον κ. Μπουζνά στη συνέντευξη ένιωσαν να εκπέμπει μια αυτοπεποίθηση, άλλοι αλαζονεία. Στο βασικότερο, το τίμημα, ξεκαθάρισε ότι δεν θα υπάρξει βελτίωση σημειώνοντας ότι το deal το θέλουμε αλλά δεν είναι τόσο κρίσιμο για εμάς ώστε να βελτιώσουμε την πρόταση.
Μίλησε για ανταγωνισμό που θα αντιμετωπίσει στο κοντινό μέλλον η εγχώρια αγορά αν παραμείνει αυτόνομη.
Στα θετικά οι αναφορές του στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τα οφέλη που θα προκύψουν από την εξαγορά της ΕΧΑΕ.
Τέλος, ανέφερε πως από την στιγμή που η ΕΧΑΕ γίνει μέρος της Euronext θα υπάρξουν αλλαγές, αλλιώς δεν θα υπήρχε λόγος να γίνει η εξαγορά, και σε αυτό το πλαίσιο θα γίνει πρόταση για εθελούσια έξοδο στους εργαζομένους της.
Το νέο ΕΣΠΑ φέρνει μεταρρυθμίσεις
Ιστορικά οι πιο δύσκολες μεταρρυθμίσεις είναι αυτές που αφορούν το ασφαλιστικό-συνταξιοδοτικό σύστημα καθώς συνεπάγονται το μεγαλύτερο πολιτικό κόστος στις κυβερνήσεις.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι φυσικά η μεταρρύθμιση Γιαννίτση στην Ελλάδα, ενώ και πρόσφατα, η πολιτική κρίση στη Γαλλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, προκλήθηκε κυρίως από την αντίδραση σε προωθούμενες μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό.
Έχοντας γνώση στην Ευρωπαϊκή Ένωση ότι οι κυβερνήσεις δυσκολεύονται να προχωρήσουν σε τέτοιες αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές, αποφάσισαν να ενεργοποιήσουν τα… πυρηνικά όπλα: από το 2028 η ασφαλιστική μεταρρύθμιση (όπως και άλλες σημαντικές) θα συνδέεται ευθέως με την εκταμίευση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ.
Θα ισχύσει δηλαδή ότι ίσχυσε με τα Μνημόνια: μόνο εφ’ όσον το κράτος υλοποιεί τις μεταρρυθμίσεις που συστήνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα λαμβάνει τους ευρωπαϊκούς πόρους.
Μάλιστα από το 2028 δεν θα πρόκειται για το ΕΣΠΑ όπως το γνωρίζουμε σήμερα αλλά για μια ιδιαίτερα ενισχυμένη εκδοχή του αφού σε ένα ενιαίο πρόγραμμα θα έχουν ενσωματωθεί τόσο οι πόροι για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις και έργα όσο και οι πόροι για τους αγρότες καθώς και όλες τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες.
Συνεπώς, το δίλημμα για ένα κράτος όπως η Ελλάδα, που εξαρτάται κυριολεκτικά από την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, θα είναι πολύ μεγάλο.
Το ασφαλιστικό νέας γενιάς και η pole position
Οι μεταρρυθμίσεις της επόμενης γενιάς στο ασφαλιστικό δεν θα είναι, πάντως, ίδιες με τις κλασικές, δηλαδή δεν θα εξαντλούνται στην αύξηση των ορίων ηλικίας και των κρατήσεων στους μισθούς ή τον επανϋπολογισμό –προς τα κάτω- των συντάξεων.
Μπορεί, ενδεχομένως, να υπάρχουν και τέτοια συστάσεις για κάποιες χώρες, ωστόσο η κεντρική στόχευση του νέου ασφαλιστικού θα είναι η ενεργότερη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα, στα πρότυπα των ΗΠΑ, και η κινητροδότηση των πολιτών να αποταμιεύουν για τη συνταξιοδότησή τους.
Επιπρόσθετα, και οι εταιρείες θα ενθαρρύνονται να προσφέρουν εταιρικά συνταξιοδοτικά προγράμματα στους εργαζόμενους. Τα ιδιωτικά συνταξιοδοτικά ταμεία θα επενδύουν σε μετοχές και ομόλογα για να αυξάνουν τα κεφάλαιά τους.
Ενόψει αυτών των εξελίξεων είναι απόλυτα εύλογες η στρατηγική επιλογή των ελληνικών τραπεζών να επενδύσουν (επιστρέψουν) στον ασφαλιστικό τομέα καθώς και η γενικότερη κινητικότητα με εξαγορές και συγχωνεύσεις στον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης.
Όλοι θέλουν την καλύτερη θέση στην αφετηρία, την pole position όπως λένε στη φόρμουλα 1.
Η τροπολογία για τον Άγνωστος Στρατιώτης
Κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή η τροπολογία για τον Άγνωστο Στρατιώτη για την οποία πολύς λόγος έχει γίνει και υπάρχουν μεγάλες διαφωνίες στον πολιτικό κόσμο, καθώς η πρόταση να αναλάβει το μνημείο το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είχε θεωρηθεί από πολλούς ότι θα …βγει ο Στρατός στον δρόμο.
Τελικά όπως φαίνεται από την ανάγνωση του ενός και μοναδικού άρθρου μπορεί το υπουργείο Εθνικής Άμυνας να έχει την ευθύνη για την προστασία, συντήρηση, καθαριότητα και σωστή λειτουργία του Μνημείου, ωστόσο όμως την «καυτή πατάτα» της τήρησης της τάξης και την αποτροπή πράξεων που διαταράσσουν την ιερότητα και του συμβολικό χαρακτήρα του μνημείου αναλαμβάνει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και πιο συγκεκριμένα η Ελληνική Αστυνομία.
Μπορεί να γράφτηκαν πολλά για την εμπλοκή του υπουργείου Εθνικής Άμυνας ωστόσο όμως τελικά οι νομικοί που επεξεργάστηκαν την τροπολογία προφανώς κατέληξαν ότι δεν είναι δυνατόν σε ένα δημοκρατικό κράτος να αναλάβουν οι Ένοπλες Δυνάμεις την τήρηση της τάξης. Όπερ και εγένετο και η Ελληνική Αστυνομία θα βγάζει και με τροπολογία το «φίδι από την τρύπα» στον συγκεκριμένο χώρο.
Για το θέμα και την τροπολογία θα μιλήσει σήμερα στη Βουλή ο πρωθυπουργός. Κυριάκος Μητσοτάκης.
Σε δύο δόσεις το κλείσιμο του μετρό Θεσσαλονίκης
Déjà vu τον Φεβρουάριο του 2026 στο χειρόφρενο που θα τραβήξει για ένα μήνα το μετρό Θεσσαλονίκης από τις 10 Νοεμβρίου. Ο πρώτος μήνας είναι απαραίτητος για την ενσωμάτωση των συστημάτων στα οποία θα «πατάει» η επέκταση προς Καλαμαριά, σε αυτά της βασικής γραμμής.
Εν συνεχεία, οι Θεσσαλονικείς θα κάνουν Χριστούγεννα στις…αποβάθρες, αλλά προτού δοθούν σε λειτουργία και οι νέοι πέντε σταθμοί προς Καλαμαριά, το μετρό θα ξανακλείσει. Θα χρειαστεί ένας επιπλέον μήνας εκτός κυκλοφορίας, ώστε να γίνουν οι πιστοποιήσεις τόσο των συστημάτων όσο και της λειτουργίας.
Δεδομένου ότι αποτελεί και το πιο απαιτητικό κομμάτι, είναι δύσκολο ο χρόνος αυτός να συντμηθεί, αν και όλα θα εξαρτηθούν από τις δοκιμές του φθινοπώρου.
Αυτό που πάει περίπατο είναι το ενιαίο εισιτήριο. Αφού διαπιστώθηκε πέρσι ότι τα συστήματα e-ticketing σε μετρό και λεωφορεία είχαν χαθεί στη μετάφραση μεταξύ Ελληνικό Μετρό και ΟΣΕΘ, το εισιτήριο της πόλης έμεινε «ενιαίο» μόνο κατ’ όνομα.
Ορίστηκε, μάλιστα, και η διάρκεια του εισιτηρίου στα 70 λεπτά, προκειμένου κατά τα πρότυπα της Αθήνας να χρησιμοποιείται και στα δύο μέσα, όμως αυτό είναι πρακτικά ανέφικτο.
Όπως είπε, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, παραλήφθηκαν μόλις την προηγούμενη εβδομάδα οι επιστολές προθέσεων των δύο αναδόχων, ώστε να προωθηθεί η διαλειτουργικότητα. «Εργαζόμαστε για το ενιαίο εισιτήριο, όμως δεν είναι τόσο απλό θέμα όσο νομίζει κανείς», είπε χαρακτηριστικά.
Υπογράμμισε, δε, πως η τιμή των 60 λεπτών είναι πολύ χαμηλή για το μετρό, καθώς ακόμα δεν λειτουργεί και η επέκταση προς καλαμαριά, ενώ οριακά βιώσιμο μπορεί να γίνει με ένα εισιτήριο άνω του 1 ευρώ.
Μετά τη Στοά Αρσακείου έρχονται και άλλες ανακαινίσεις
Πώς και πώς περιμένει ο εμπορικός κόσμος της Αθήνας το άνοιγμα της Στοάς Αρσακείου, καθώς σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αναμένεται να αναγεννήσει το κέντρο και ειδικά το κομμάτι που βρίσκεται κοντά στην Ομόνοια, που ακόμα είναι ιδιαίτερα υποβαθμισμένο.
Μάλιστα εκτός από την Στοά Αρσακείου που ετοιμάζεται από τη Legendary Food και θα λειτουργήσει τους επόμενους μήνες μια επένδυση που αγγίζει τα 20 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται οι παράλληλες επενδύσεις των μισθωτών και άλλα ιστορικά κτίρια της Αθήνας, έχουν μπει σε φάση ανακαίνισης.
Εξίσου σημαντική είναι η επένδυση που έγινε και στο παλιό Μινιόν, μια ανακαίνιση που ήδη έχει αλλάξει ένα ζοφερό και αποκρουστικό κομμάτι της Αθήνας, που ήταν το κτίριο του παλιού πολυκαταστήματος μέχρι πρόσφατα.
Καιρός ήταν η χώρα μας να έχει επιτέλους την πρωτεύουσα που της αξίζει, καθώς τα χρόνια της κρίσης η κατάσταση που είχε δημιουργηθεί με τα παλιά ιστορικά κτίρια αλλά και την πόλη γενικότερα ήταν αφόρητη, καθώς πολλά από αυτά αποτελούσαν και αποτελούν εστίες μόλυνσης. Μια καινούργια αρχή σίγουρα θα παρακινήσει πολλούς επενδυτές να αποφασίσουν να ανακαινίσουν κτίρια ορόσημα της Αθήνας.
Ψηφίζουν εξωτερικό οι Έλληνες για το τετραήμερο
Κρατούν την παράδοση των τελευταίων ετών οι Έλληνες ταξιδιώτες «ψηφίζοντας» εξωτερικό για το τετραήμερο της 28ης Οκτωβρίου, βάζοντας στο μενού και λιγότερο προβεβλημένους προορισμούς.
Ήδη τα αεροσκάφη της Aegean που θα φύγουν από την Αθήνα είναι γεμάτα στο 95%, με το τοπ 5 να περιλαμβάνει Στοκχόλμη, Πράγα, Μαρόκο, Εδιμβούργο και Μπιλμπάο. Οι Θεσσαλονικείς θα ταξιδέψουν σε Λάρνακα, Βρυξέλλες, Παρίσι, Βαρκελώνη και Φρανκφούρτη.
Υπάρχουν, βεβαίως, και αυτοί που επιμένουν Ελλάδα, ξεκινώντας από το Σαββατοκύριακο, προς Σητεία, Αλεξανδρούπολη, Ρόδο, Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη με αφετηρία την Αθήνα, ενώ από το «Μακεδονία» οι ταξιδιώτες θα πετάξουν με πληρότητες 95% για Κω, Χανιά, Ηράκλειο, Ρόδο και Μυτιλήνη.
Αναγκαία η διόρθωση των στρεβλώσεων στην αγορά ενέργειας
Σε συγκεκριμένες δράσεις για εξασφάλιση προσιτών τιμών στην ενέργεια κάλεσε χθες ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σταύρος Παπασταύρου, τον Ευρωπαίο Επίτροπο για την Ενέργεια και τη Στέγαση, Νταν Γιόργκενσεν, στο περιθώριο του Συμβουλίου των Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ.
«Η νοτιοανατολική Ευρώπη επιβαρύνεται δυσανάλογα από την αύξηση των τιμών του ρεύματος. Χρειαζόμαστε πράξεις, όχι μόνο συντονισμό και διάλογο.
Πράξεις στα πρότυπα όσων έχουν ήδη σχεδιαστεί, όπως η αύξηση του προϋπολογισμού για τις υποδομές, αλλά και συγκεκριμένες ενέργειες, που αφορούν ειδικά στην υιοθέτηση των συστάσεων της ειδικής ευρωπαϊκής ομάδας εργασίας (taskforce) για τη διόρθωση των στρεβλώσεων της αγοράς και του Οργανισμού Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER) που θα επιτρέψει επιτέλους να υπάρξει ενιαία αγορά ενέργειας στην Ευρώπη», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπασταύρου.
Θυμίζουμε ότι η τιμή της χονδρικής ρεύματος κινείται πάνω από τα 150 ευρώ και σήμερα, με την ανησυχία για πιθανές αυξήσεις στα τιμολόγια Νοεμβρίου να είναι έντονη.
Επανέρχεται η συζήτηση για την πυρηνική ενέργεια
Άλλο ένα παραθυράκι στη συζήτηση για την αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας στην Ελλάδα, φαίνεται ότι άνοιξε χθες –μετά τον κ. Μητσοτάκη- και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νίκος Τσάφος, κατά την παρέμβασή του σε συζήτηση για την πυρηνική συμμαχία στο Λουξεμβούργο.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε, η πυρηνική ενέργεια είναι απόλυτα απαραίτητη για το ευρωπαϊκό σύστημα για να πετύχουμε τους στόχους της κλιματικής ουδετερότητας και της στρατηγικής αυτονομίας. Και μπορεί η Ελλάδα να μην έχει πυρηνική ενέργεια, ωστόσο επωφελείται από την παρουσία της πυρηνικής ενέργειας στο ευρωπαϊκό σύστημα.
Όπως ανέφερε ο κ. Τσάφος, πρέπει να βλέπουμε το συνολικό κόστος του συστήματος και όχι μόνο το κόστος μιας τεχνολογίας καθαυτό.
Παράλληλα, η τεχνολογική ουδετερότητα είναι μια αρχή που στηρίζει η Ελλάδα και πρέπει να διέπει την κάθε απόφαση που παίρνουμε, ενώ ανέφερε ότι «καθώς εξετάζουμε το ρόλο της πυρηνικής ενέργειας αξίζει να δούμε και την πιθανή εφαρμογή της στη ναυτιλία».
Η ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας
Την ανάγκη να κινηθούμε πιο γρήγορα σε σχέση με την οικοδόμηση μιας κοινής ευρωπαϊκής ενεργειακής αγοράς και ειδικά στην νοτιοανατολική Ευρώπη, που αντιμετωπίζουμε ακόμη ψηλές τιμές, υψηλότερες σε σχέση με εκείνες που υπάρχουν σε άλλα κράτη-μέλη, τόνισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, απαντώντας σε ερώτηση κατά τη συνέντευξη Τύπου στο Πορτορόζ της Σλοβενίας, όπου πραγματοποιείται η σύνοδος κορυφής της MED 9.
“Συνεπώς, μια μεγαλύτερη ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας, μέσω σημαντικών επενδύσεων, μέσω διασυνδέσεων και δικτύων θα πρέπει να είναι μια πρώτη προτεραιότητα σε σχέση με την κοινή ενεργειακή στρατηγική μας”, συνέχισε.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.