Σε τροχιά ταχείας ανάπτυξης μπαίνουν οι αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, εντείνοντας την παρουσία τους σε νησιά αλλά και τουριστικά "hot spots" ανά την Ελλάδα, σε μια στρατηγική κίνηση αξιοποίησης της δυναμικής του ελληνικού τουρισμού, ο οποίος συνεχίζει να κινείται ανοδικά.
Με το βλέμμα στραμμένο στο καλοκαίρι του 2025, που ήδη προδιαγράφεται ιδιαίτερα ελπιδοφόρο για τον τουριστικό κλάδο, τα σούπερ μάρκετ επιταχύνουν την επέκταση των σημείων πώλησης. Οι ενδείξεις αυξημένης επισκεψιμότητας στα ελληνικά νησιά και σε δημοφιλείς προορισμούς «μεταφράζονται» σε ισχυρό αναμενόμενο άλμα της καταναλωτικής ζήτησης, δίνοντας περαιτέρω ώθηση στις επιχειρηματικές κινήσεις των λιανεμπορικών ομίλων.
Σύμφωνα με τα μηνιαία στοιχεία της Circana που αφορούν στην εξέλιξη της αγοράς τον Απρίλιο, οι περιοχές της χώρας που ήταν «πρωταθλητές» με τον υψηλότερο ρυθμό πωλήσεων ήταν τα Νησιά με 9,4%, η Πελοπόννησος με 8,9% που πήρε την θέση από την Κρήτη που είναι στην τρίτη θέση με 8,5%, η Κεντρική Ελλάδα με 6,2%, η Θεσσαλονίκη με 5,6%, η Βόρεια Ελλάδα με 5,3% ενώ στην τελευταία θέση βρέθηκε η Αττική με αύξηση πωλήσεων 5,2%.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τα ποσοστά συνεισφοράς στον συνολικό τζίρο των περιφερειών αυτών ανέρχονται σε 7,5%, 8,0% και 6,7% αντίστοιχα. Στην Aττική, που προσφέρει το 44,3% του συνολικού τζίρου, καταγράφηκε άνοδος 5,2%. Μάλιστα ο Απρίλιος είναι ο πρώτος μήνας της τουριστικής σεζόν, οπότε καταλαβαίνει κανείς πώς θα εξελιχθούν οι πωλήσεις των περιοχών της χώρας καθώς το ελληνικό καλοκαίρι εξελίσσεται.
Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζουν, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, οι αλλαγές στις συνήθειες των τουριστών που συρρέουν στη χώρα μας, καθώς από τα κλασικά ξενοδοχεία, μεγάλος αριθμός απορροφάται στα Airbnb και στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, όπου πολλές φορές μαγειρεύουν, οπότε κατ’ επέκταση επισκέπτονται και τα σούπερ μάρκετ.
Για τους παραπάνω λόγους σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η δυναμική διεύρυνση του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα, με τις κορυφαίες αλυσίδες να εντείνουν την παρουσία τους τόσο στα νησιά όσο και σε νευραλγικά σημεία της περιφέρειας.
Σκλαβενίτης: Σταθερή ανάπτυξη και νέα σημεία
Η αλυσίδα Σκλαβενίτης, ο leader του κλάδου συνεχίζει μεθοδικά την επέκτασή της. Λίγο πριν το Πάσχα, ο όμιλος εγκαινίασε νέα κατάστηματα στην άκρως τουριστική περιοχή της Ερμιονίδας και στην Πάτμο. Επίσης ενίσχυσε την παρουσία του στη Ρόδο με έξι καταστήματα. Τέλος στην Κρήτη η Σκλαβενίτης έχει διασφαλίσει ένα σταθερό και δυναμικό αποτύπωμα στην αγορά του νησιού μετά την εξαγορά του 60% της Χαλκιαδάκης.
Lidl Ελλάς: Επένδυση στην αναβάθμιση και τα νησιά
Στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου εκσυγχρονισμού του δικτύου της Lidl Ελλάς, η εταιρεία εγκαινίασε στις 5 Μαΐου πλήρως ανακαινισμένο κατάστημα στη Χερσόνησο Κρήτης. Εκτός από αυτό το κατάστημα έχει ακόμα 16 σημεία πώλησης στο νησί.
ΑΒ Βασιλόπουλος: Επέκταση στα νησιά
Η ΑΒ Βασιλόπουλος μετά την εξαγορά της αλυσίδας «Τερζής» στην Πελοπόννησο, προχωρά στην απόκτηση καταστήματος στη Μήλο, όπου μέχρι πρότινος δεν είχε παρουσία. Επίσης τον Αύγουστο του 2024, έκανε νέο κατάστημα στην Πάρο. Στην Κρήτη, όπου διατηρεί ήδη 15 καταστήματα, ενισχύει περαιτέρω τη θέση της με στόχο την ανάπτυξη έως και 30 καταστημάτων, κυρίως μέσω franchising. Σημαντική προσθήκη αποτέλεσε το νέο διώροφο κατάστημα στη Χερσόνησο, τον Απρίλιο του 2024.
My Market: Πρώτο βήμα στην Κρήτη
Το δίκτυο των My market θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια μέσω στοχευμένης οργανικής ανάπτυξης και κυρίως της ανάπτυξης των My market Local. Ιδιαίτερη σημασία θα δοθεί στους νησιωτικούς προορισμούς. Μάλιστα, το πρώτο κατάστημα Local θα γίνει στη Μύκονο, μέσα στο 2025, ενώ το κατάστημα My Market στο Ηράκλειο της Κρήτης αναμένεται να λειτουργήσει το 2026.
Μασούτης – Κρητικός: Συμμαχίες αλλάζουν τον χάρτη
Ανατροπές στον κλάδο των σούπερ μάρκετ αναμένεται να προκαλέσει η επικείμενη εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από την αλυσίδα Μασούτης. Η βορειελλαδίτικη αλυσίδα με την απόκτηση της Κρητικός αναμένεται να ανοιχτεί στην αγορά της Πελοποννήσου και των νησιών. Το εν λόγω deal να εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί ίσως και έως το τέλος του 2025. Μάλιστα σε συνδυασμό με την στρατηγική συνεργασία της Μασούτης με τη ΣΥΝΚΑ από το 2022, σηματοδοτεί μια ισχυρή είσοδο στην τουριστική νησιωτική Ελλάδα. Η Κρητικός συνέχισε την επέκτασή της, ανοίγοντας το 2024 νέα καταστήματα σε νησιά όπως η Λευκάδα, η Κύθνος, η Κάρπαθος και η Μύκονος. Η παρουσία της στην Κρήτη ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2022 μέσω της εξαγοράς της τοπικής αλυσίδας Μαθιουδάκης, αποκτώντας 17 καταστήματα.
Η Ελλάδα πιο φθηνή από την Ευρώπη
Η Ελλάδα, αν και ιδιαίτερα τουριστική και με αυξημένη ζήτηση ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες, καταφέρνει να διατηρεί το πιο φθηνό καλάθι καταναλωτή στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων μεταξύ οκτώ ευρωπαϊκών χωρών, σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η σχετική συγκριτική έρευνα για τον Απρίλιο του 2025, η οποία βασίστηκε σε περισσότερες από 6.000 τιμές προϊόντων από 44 αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ισπανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Ρουμανία, δείχνει πως η Ελλάδα προσφέρει το πιο οικονομικό καλάθι στις βασικές κατηγορίες τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης.
Ακόμη και με τη συμπερίληψη του ΦΠΑ, που είναι πολύ υψηλός στην Ελλάδα, το καλάθι είναι σημαντικά φθηνότερο από όλες τις υπόλοιπες χώρες:
- 46% φθηνότερο καλάθι από τη Γερμανία
- 26% από τη Γαλλία
- 24% από το Ηνωμένο Βασίλειο
- 15% από την Ιταλία
- 9% από Ισπανία και Ρουμανία
- 7% από την Πορτογαλία