Το ηλεκτρονικό εμπόριο εξελίσσεται μέρα με τη μέρα, αξιοποιώντας πολύτιμα τεχνολογικά εργαλεία προκειμένου να εκσυγχρονίσει το τοπίο της οικονομικής δραστηριότητας και να το καταστήσει πιο εύχρηστο και ασφαλές, τόσο για επιχειρήσεις όσο και για καταναλωτές.
Όμως οι ηλεκτρονικές απάτες ακολουθούν την πρόοδο της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης και χρησιμοποιούν τα εργαλεία που προσφέρουν για τους δικούς τους σκοπούς, με τις μικρές επιχειρήσεις να αποτελούν την «παράπλευρη απώλεια», αφού σημαντικό ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που πέφτει θύμα απάτης γυρίζει την «πλάτη» σε μικρά καταστήματα και στρέφεται αποκλειστικά σε μεγάλες αλυσίδες και brands, αποζητώντας την ασφάλειά τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από την έρευνα του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ για λογαριασμό της Visa, σχεδόν 4 στους 10 ερωτηθέντες δήλωσε πως εμπιστεύεται πλέον μόνο μεγάλες επιχειρήσεις για ηλεκτρονικές αγορές, ενώ 1 στους 10 απάντησε πως δεν εμπιστεύεται το ηλεκτρονικό εμπόριο εν γένει.
Από τα δεδομένα αυτά προκύπτει πως περίπου τα μισά θύματα απάτης σταματούν πλέον να είναι πρόθυμοι να ψωνίζουν ηλεκτρονικά από μικρά καταστήματα, απειλώντας έτσι την κερδοφορία της «ραχοκοκαλιάς» της ελληνικής οικονομίας.
Επιπλέον, σχεδόν 6 στους 10 θεωρούν ότι οι διαδικτυακές απάτες στα κοινωνικά δίκτυα γίνονται ολοένα και πιο εξελιγμένες, ενώ το 37% πιστεύει ότι οι απατεώνες μιμούνται επιτυχώς αξιόπιστα brands ή πρόσωπα και το 27% ότι ο μεγάλος όγκος διαφημίσεων και χορηγούμενου περιεχομένου που φαίνεται νόμιμο δυσχεραίνει την αναγνώριση απάτης.
Αναδεικνύεται συνεπώς η ανάγκη για διαρκή εξέλιξη των μικρών επιχειρήσεων, ακολουθώντας τις τάσεις των μεγαλύτερων «παικτών» και της προόδου της τεχνολογίας, ώστε να καταστήσουν τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα ασφαλή και ελκυστικά.
Την ανάγκη αυτή υπογράμμισε στην παρουσίαση της έρευνας και ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα, προσθέτοντας πως είναι απαραίτητη η επαγρύπνηση των καταναλωτών και η διαρκής ευαισθητοποίησή τους, διότι οι απατεώνες εξελίσσονται παράλληλα με την τεχνολογία και μπορούν να βρεθούν ένα βήμα μπροστά.
Αναγνώρισε πως οι ενημερωτικές καμπάνιες της Visa, των τραπεζών και των επιχειρήσεων αποδίδουν, καθώς οι καταναλωτές δηλώνουν πιο ενημερωμένοι από ότι έναν χρόνο πριν, γεγονός που το επιβεβαιώνει και η Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), σύμφωνα με την οποία οι τραπεζικές απάτες μειώθηκαν στο μισό το 2024.
Η έρευνα αποκαλύπτει πως 4 στους 10 εκτιμούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα καταστήσει δυσκολότερη την αναγνώριση της διαδικτυακής απάτης, υπογραμμίζοντας τη σημασία της διαρκής εκπαίδευσης και επαγρύπνησης απέναντι στις ηλεκτρονικές απάτες.
«Η συνεργασία μας με τράπεζες και πλατφόρμες είναι πολύ στενή και προσπαθούμε διαρκώς να καταστήσουμε το ηλεκτρονικό εμπόριο πιο ασφαλές για όλους» ανέφερε ο κ. Πετράκης, προσθέτοντας πως η Visa χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη εδώ και 30 χρόνια για την προστασία των συστημάτων της, με τελικό στόχο να αποτρέπει την απάτη πριν καν φτάσει στον καταναλωτή.
Μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια η Visa έχει επενδύσει 12 δισ. δολάρια παγκοσμίως σε τεχνολογία αποτροπής της απάτης και στην ασφάλεια δικτύου, εκ των οποίων 500 εκατ. δολάρια αφορούν σε υποδομες τεχνητής νοημοσύνης και δεδομένων για την αποτροπή της απάτης.
Ως αποτέλεσμα, στην Ευρώπη διασώθηκαν 260 εκατ. δολάρια από συναλλαγές καταναλωτών που έπεσαν θύματα, ενώ στην Ελλάδα πέρυσι οι απάτες μειώθηκαν κατά 20%.
Πώς η ΕΣΕΕ θα θωρακίσει τα e-shops μικρών επιχειρήσεων
Ανταποκρινόμενη στις νέες συνθήκες του ηλεκτρονικού επιχειρείν, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) προχωράει με δύο πρωτοβουλίες που στοχεύουν να προστατέψουν τόσο τις επιχειρήσεις, όσο και τους ίδιους τους καταναλωτές.
Ο Σταύρος Καφούνης, Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, αναφέρθηκε σε δύο πρωτοβουλίες με τις οποίες η Συνομοσπονδία σκοπεύει να σταθεί δίπλα στις επιχειρήσεις, ιδιαιτέρως στις μικρές, αλλά και στους καταναλωτές, με στόχο να διασφαλίσει την πιστή και την ασφάλεια στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.
«Τα συμπεράσματα της έρευνας επιβεβαιώνουν πως η τεχνολογία αλλάζει κάθε στοιχείο της οικονομικής δραστηριότητας, ακόμη και της απάτης, για αυτό πρέπει να προσαρμοζόμαστε άμεσα. Απαραίτητο συστατικό για να έχουμε αποδοτικές λύσεις είναι η αγαστή συνεργασία μεταξύ της πολιτείας, των επιχειρήσεων και της ψηφιακής οικονομίας, ώστε να βρεθούν λύσεις που θα κρατήσουν όρθιες όλες οι επιχειρήσεις» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, η ΕΣΕΕ θα ερευνήσει τι πιστοποιήσεις αναγνωρίζονται στην Ελλάδα για τα ηλεκτρονικά καταστήματα, προκειμένου να είναι φανερή η αξιοπιστία τους στους καταναλωτές να μην διστάσουν να ψωνίσουν. Μάλιστα, ο κ. Καφούνης τόνισε πως αν δεν υπάρχουν αυτές οι πιστοποιήσεις τότε η ΕΣΕΕ θα προχωρήσει στη δημιουργία τους.
Αυτή την ουσιαστική παρέμβαση θα «θωρακίσει» την αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων, ειδικά των πολύ μικρών, από τις ηλεκτρονικές απάτες, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους.
«Ο ρόλος της ΕΣΕΕ είναι πολύ σημαντικός, καθώς εμείς είμαστε αυτοί που πρέπει να στηρίξουμε τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες συχνά δεν έχουν τα εργαλεία να συμβαδίζουν με τις εξελίξεις και τις ανάγκες της σύγχρονης οικονομίας.
Για αυτό πρέπει να διαμορφώσουμε τις συνθήκες ώστε να τις βοηθήσουμε να παραμείνουν ανταγωνιστικές στο δύσκολο πεδίο που δραστηριοποιούμαστε» πρόσθεσε.
Η δεύτερη πρωτοβουλία αφορά στη νομική προστασία του καταναλωτή. Η ΕΣΕΕ έχει αιτηθεί να συμμετέχει ως ο εκπρόσωπος του εμπορίου στον νέο φορέα που δημιουργείται για την προστασία του καταναλωτή, ώστε να εκπροσωπούνται και οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές να μπορέσουν να νιώσουν μεγαλύτερη ασφάλεια και να συνεχίσουν τις συναλλαγές τους.