Το ενδιαφέρον για τη νεοελληνική τέχνη παραμένει έντονο, με την αγορά να εμφανίζει αξιοσημείωτη κινητικότητα. Δύο σημαντικές δημοπρασίες συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον συλλεκτών και φιλότεχνων, προσφέροντας ένα πλούσιο πανόραμα έργων από τον 19ο και τον 20ό αιώνα. Η πρώτη πραγματοποιείται στο Παρίσι από την Art Expertise για τον οίκο Bonhams, ενώ η δεύτερη ακολουθεί λίγες ημέρες αργότερα στο Ζάππειο Μέγαρο της Αθήνας.
Στις 19 Νοεμβρίου 2025, η Art Expertise παρουσιάζει στο Παρίσι την 47η Greek Sale του Bonhams. Η επιλογή περιλαμβάνει έργα δύο αιώνων Ελλήνων δημιουργών, με έμφαση στην ποιότητα και τη σημασία κάθε περιόδου. Όπως σημειώνει η Τερψιχόρη Αγγελοπούλου, η ελληνική ζωγραφική διατηρεί διαχρονικά την αξία και την αναγνώρισή της τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά. Η δημοπρασία απευθύνεται τόσο σε έμπειρους συλλέκτες όσο και σε όσους επιθυμούν να έρθουν σε επαφή με την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά.
Ξεχωρίζει το έργο του Γιάννη Τσαρούχη, Εσατζής με φύλλα φοινικιάς και σημαιάκια (1949), με τιμή εκτίμησης 400.000-600.000 ευρώ, προερχόμενο από τη συλλογή του Αλέξανδρου Ιόλα. Το έργο έχει παρουσιαστεί σε εκθέσεις στο Παρίσι και στο Λονδίνο, ενώ αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα της σειράς των Εσατζήδων, με αναφορές στην ελληνική παράδοση από την αρχαιότητα έως τη βυζαντινή τέχνη. Ο Τσαρούχης παραμένει ένας από τους πλέον συλλεκτικούς Έλληνες καλλιτέχνες διεθνώς.
Σημαντική θέση κατέχει και το Επιθαλάμιο (1971) του Γιάννη Μόραλη, με εκτίμηση 200.000-300.000 ευρώ, το οποίο είχε παρουσιαστεί στην ατομική του έκθεση το 1972 με πρόλογο του Οδυσσέα Ελύτη. Το έργο αυτό εκφράζει την ώριμη γεωμετρική γλώσσα του καλλιτέχνη, εστιάζοντας στα βασικά δομικά στοιχεία της μορφής.
Ανάμεσα στα κορυφαία έργα συγκαταλέγεται ο πίνακας του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ Η νίκη των Ελλήνων στο Καρπενήσι και ο θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη, με τιμή εκτίμησης 120.000-180.000 ευρώ. Ο Θεόφιλος αποτυπώνει με κινηματογραφική λεπτομέρεια τον ηρωικό κόσμο της φαντασίας του, συνδέοντας τον λαϊκό μύθο με την ιστορική μνήμη.
Το ενδιαφέρον των συλλεκτών προσελκύει και η Καθιστή Γυναίκα (1937) του Γιώργου Μπουζιάνη, με εκτίμηση 50.000-70.000 ευρώ, από την περίοδο της καταξίωσής του στη γερμανική avant-garde. Παράλληλα, το Hommage a Parthenis (1937) του Νίκου Εγγονόπουλου, φόρος τιμής στον Κωνσταντίνο Παρθένη, αναδεικνύει τη χρωματική δεξιοτεχνία του Έλληνα σουρεαλιστή.
Στη δημοπρασία συμμετέχει και ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας με το έργο Στρόβιλοι II (1966), μια σύνθεση που αποτυπώνει κοσμικές καμπύλες με ποιητική διάθεση. Το πρόγραμμα συμπληρώνεται από έργα μεγάλων ονομάτων όπως οι Γύζης, Βολανάκης, Ράλλης, Παρθένης, Γαλάνης, Αργυρός, Γεραλής, Μαλέας, Οικονόμου, Ροίλος, Θωμόπουλος, Αστεριάδης, Πράσινος, Σπυρόπουλος, Κοντόπουλος, Φασιανός, Ζογγολόπουλος, Τσόκλης, Μποκόρος, Ψυχοπαίδης και άλλοι.
Λίγες ημέρες μετά, στις 3 Δεκεμβρίου 2025, το ενδιαφέρον μεταφέρεται στην Αθήνα και το Ζάππειο Μέγαρο, όπου ο οίκος Vergos διοργανώνει μεγάλη Δημοπρασία Νεοελληνικής Ζωγραφικής και Γλυπτικής. Συνολικά 139 έργα προσφέρουν μια ευρεία αναδρομή στη διαδρομή της ελληνικής τέχνης.
Ξεχωρίζει ο Ήρωας του Νίκου Εγγονόπουλου, λάδι σε μουσαμά, χαρακτηριστικό της ώριμης υπερρεαλιστικής του περιόδου, όπου μύθος, ιστορία και σύμβολο συνδυάζονται αρμονικά. Σημαντικό έργο αποτελεί και η Ανάσταση (1940-41) του Κωνσταντίνου Παρθένη, φιλοτεχνημένη κατά την περίοδο του Ελληνο-Ιταλικού πολέμου και λειτουργεί ως αλληγορία αναγέννησης του ελληνικού λαού. Το έργο αποτελεί το τρίτο μέρος τριπτύχου, με τα υπόλοιπα δύο να βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη.
Το Advertisements (1986) της Χρύσας (Βαρδέα), εμπνευσμένο από τη Νέα Υόρκη των μέσων της δεκαετίας του '80, και ο Νέος σκεπτόμενος (1938) του Γιάννη Τσαρούχη, που παρουσιάστηκε σε σημαντικές εκθέσεις, συμπληρώνουν την πλούσια αυτή ενότητα.
Οι δύο αυτές δημοπρασίες, σε Παρίσι και Αθήνα, επιβεβαιώνουν τη διαρκή δυναμική της ελληνικής καλλιτεχνικής παραγωγής και αναδεικνύουν τη συνέχεια της νεοελληνικής ζωγραφικής και γλυπτικής. Το φθινόπωρο του 2025 αναμένεται να αποτελέσει ακόμη μία σημαντική στιγμή για την ανάδειξη της ελληνικής τέχνης στη διεθνή σκηνή.
Πηγή φωτογραφίας: Art Expertise (έργο του Ν. Εγγονόπουλου)