Ο πρωθυπουργός του Κατάρ Μοχάμεντ μπιν Αμπντελραχμάν αλ Θάνι έφτασε στο Ομάν, με στόχο την προετοιμασία συνομιλιών ανάμεσα στις χώρες του Κόλπου, το Ιράκ και το Ιράν για τα Στενά του Ορμούζ, σύμφωνα με διπλωμάτη που μίλησε στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Όπως ανέφερε η ίδια πηγή, οι επικείμενες διαβουλεύσεις δεν συνδέονται με τις διαπραγματεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη μεταξύ της Ουάσινγκτον και της Τεχεράνης. Ο διπλωμάτης, που ζήτησε να διατηρηθεί η ανωνυμία του, σημείωσε ότι πρόκειται για ανεξάρτητη πρωτοβουλία των χωρών της περιοχής.
Παράλληλα, προγραμματίζεται νέα σύνοδος στη Σαουδική Αραβία με τη συμμετοχή των αραβικών χωρών του Κόλπου, του Ιράν και πιθανώς άλλων γειτονικών κρατών, χωρίς ωστόσο να έχει καθοριστεί ακόμη συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Σύμφωνα με το πρωτόκολλο συμφωνίας που υπέγραψαν πρόσφατα οι ΗΠΑ και το Ιράν, προβλέπεται το άνοιγμα των Στενών του Ορμούζ και η έναρξη συζητήσεων μεταξύ του Ιράν και του Ομάν «για να καθοριστούν η μελλοντική διαχείριση και οι ναυτιλιακές υπηρεσίες».
Οι χώρες του Κόλπου στηρίζουν την ελεύθερη ναυσιπλοΐα σε αυτό το στρατηγικής σημασίας πέρασμα, εκφράζοντας αντίθεση στην επιβολή τελών διέλευσης. Ωστόσο, σύμφωνα με τον διπλωμάτη, η Τεχεράνη ενδέχεται να ζητήσει αποζημίωση για τις υπηρεσίες που παρέχει, ειδικά σε θέματα ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας.
Στις συνομιλίες αναμένεται να συμμετάσχει και το Πακιστάν, το οποίο είχε διαδραματίσει ρόλο μεσολαβητή στις διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ιράν.
Όσον αφορά τις ξεχωριστές συνομιλίες για τη «συμφιλίωση» μεταξύ των χωρών του Κόλπου και του Ιράν, που σχεδιάζεται να πραγματοποιηθούν στο Ριάντ, υπάρχει πιθανότητα να συμμετάσχουν και άλλες χώρες της περιοχής, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Το Ιράν και το Ομάν έχουν ήδη ανακοινώσει την πρόθεσή τους να εξετάσουν το κόστος της μελλοντικής διαχείρισης των Στενών του Ορμούζ, υπογραμμίζοντας παράλληλα την κυριαρχία τους στη σημαντική αυτή θαλάσσια οδό.
Το πρακτορείο ειδήσεων του Ομάν μετέδωσε ότι ο πρωθυπουργός του Κατάρ είχε συνάντηση με τον σουλτάνο του Ομάν, Χαϊθάμ μπιν Ταρίκ, όπου συζητήθηκαν οι τελευταίες εξελίξεις σχετικά με τις διαπραγματεύσεις με το Ιράν.