Ο Ναφτάλι Μπένετ, πρώην πρωθυπουργός του Ισραήλ, αποκάλυψε ότι η χώρα του είχε προχωρήσει στη λαθραία εισαγωγή δεκτών δορυφορικού ίντερνετ Starlink στο Ιράν, με στόχο την υποστήριξη αντικυβερνητικών διαδηλωτών. Όπως τόνισε, η κυβέρνηση του πρωθυπουργού Μπενιαμίν Νετανιάχου δεν συνέχισε το συγκεκριμένο σχέδιο.
Μιλώντας στη Σύνοδο Κορυφής Διεθνούς Πολιτικής JNS στην Ιερουσαλήμ, ο Μπένετ, ο οποίος διετέλεσε πρωθυπουργός από το 2021 έως το 2022, ανέφερε ότι είχε ξεκινήσει μια «διαδικασία απόκτησης και λαθρεμπορίας στο Ιράν δεκάδων χιλιάδων δεκτών Starlink».
Οι συσκευές αυτές, σύμφωνα με τον ίδιο, θα εξασφάλιζαν τη συνεχή πρόσβαση στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τους Ιρανούς διαδηλωτές.
Η Starlink, ιδιοκτησίας της SpaceX του Ίλον Μασκ, προσφέρει δορυφορικές συνδέσεις internet.
Το Ιράν έχει κατηγορήσει επανειλημμένα το Ισραήλ και τις ΗΠΑ για λαθρεμπόριο τεχνολογικού εξοπλισμού με στόχο την αποσταθεροποίηση της χώρας. Αν και η Starlink δεν διαθέτει άδεια λειτουργίας στο Ιράν, ο Μασκ έχει δηλώσει ότι η υπηρεσία είναι ενεργή εκεί.
Στόχος η υποστήριξη των διαδηλωτών
Ο Μπένετ σημείωσε ότι οι δέκτες είχαν σχεδιαστεί για να επιτρέψουν στους διαδηλωτές να συντονιστούν και, εν τέλει, να ανατρέψουν την ιρανική κυβέρνηση. «Δυστυχώς, η σημερινή ανίκανη ισραηλινή κυβέρνηση σταμάτησε να το κάνει αυτό», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως «όταν η διαδήλωση συνέβη, αυτή η υποδομή δεν υπήρχε».
Το γραφείο του Νετανιάχου δεν σχολίασε τις δηλώσεις του Μπένετ, ενώ η SpaceX δεν ήταν διαθέσιμη για απάντηση.
Οι ιρανικές αρχές συνηθίζουν να περιορίζουν την πρόσβαση στο διαδίκτυο σε περιόδους κοινωνικής αναταραχής, όπως κατά τη διάρκεια των πολύνεκρων διαδηλώσεων του Ιανουαρίου και του πολέμου των ΗΠΑ και του Ισραήλ κατά του Ιράν που ξεκίνησε στα τέλη Φεβρουαρίου.
Πολιτικές διαστάσεις και περιφερειακές συμμαχίες
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, αρκετοί Ιρανοί στράφηκαν στο Starlink για πρόσβαση στο διαδίκτυο κατά τις διακοπές σύνδεσης.
Ο Μπένετ, ηγέτης δεξιού κόμματος και πολιτικός της αντιπολίτευσης που θα αναμετρηθεί με τον Νετανιάχου στις επερχόμενες εκλογές του Οκτωβρίου, υπογράμμισε την ανάγκη συνεργασίας των κρατών της Μέσης Ανατολής για την αντιμετώπιση της ιρανικής κυβέρνησης.
«Είναι ένα σάπιο, παλιό, αποκομμένο, ανίκανο καθεστώς και θα πέσει όπως έπεσε η Σοβιετική Ένωση», δήλωσε ο Μπένετ, αποσπώντας θερμό χειροκρότημα από το ακροατήριο.