ΓΔ: 2069.69 0.81% Τζίρος: 158.46 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 16:53:40
Φώτο: Shutterstock

Κόβουν θέσεις και παγώνουν επενδύσεις στην αγορά αυτοκινήτου

Οι Γερμανοί προμηθευτές αυτοκινήτων μειώνουν επενδύσεις και αυξάνουν απολύσεις λόγω χαμηλής ζήτησης, κινεζικού ανταγωνισμού και αμερικανικών δασμών. Το 80% αναβάλλει ή ακυρώνει επενδύσεις, σύμφωνα με έρευνα της VDA.

Οι μεσαίου μεγέθους προμηθευτές της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας περιορίζουν τις επενδύσεις και αυξάνουν τον ρυθμό των απολύσεων, καθώς αντιμετωπίζουν χαμηλή ζήτηση, ενίσχυση των κινεζικών μαρκών και επιβαρύνσεις από τους δασμούς των ΗΠΑ. Σύμφωνα με έρευνα της Γερμανικής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), το 80% των εταιρειών αναβάλλει, μεταφέρει ή ακυρώνει προγραμματισμένες επενδύσεις στη Γερμανία, όπως μεταδίδει το Automotive News Europe.

Οι προοπτικές έχουν επιδεινωθεί, καθώς από τον Μάιο του 2025 το 75% των επιχειρήσεων δήλωσε πως σχεδιάζει μείωση των επενδύσεων στη χώρα. Το ποσοστό των προμηθευτών που μεταφέρουν επενδύσεις στο εξωτερικό αυξάνεται, με το 28% να εξετάζει μεταφορά έργων εκτός Γερμανίας και το 17% να προσανατολίζεται στην πλήρη ακύρωση. Μόλις το 2% σχεδιάζει επέκταση εντός της χώρας.

Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της VDA, Χίλντεγκαρντ Μίλερ, «κάθε μέρα, οι εταιρείες λαμβάνουν αποφάσεις κατά της Γερμανίας και της Ευρώπης ως επιχειρηματικών τοποθεσιών». Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ζητά μεταρρυθμίσεις εδώ και χρόνια, ωστόσο «συμβαίνουν πολύ λίγα», προειδοποιώντας πως χωρίς σαφή πολιτική για την ανταγωνιστικότητα, διακυβεύονται θέσεις εργασίας και ευημερία.

Η VDA δημοσιοποίησε τα αποτελέσματα της έρευνας ενόψει της συνόδου κορυφής για το αυτοκίνητο που θα πραγματοποιηθεί στις 9 Οκτωβρίου. Εκεί, κυβερνητικοί αξιωματούχοι, στελέχη του κλάδου και εκπρόσωποι εργαζομένων θα συζητήσουν μέτρα στήριξης για την αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας.

Το 64% των εταιρειών θεωρεί ότι ο χαμηλός όγκος αγοράς στη Γερμανία και την Ευρώπη αποτελεί βασικό εμπόδιο για επενδύσεις. Οι χαμηλές προσδοκίες πωλήσεων και η αργή μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα λειτουργούν αποτρεπτικά για την επέκταση.

«Οι προοπτικές για τη γερμανική και την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων καθιστούν τις επενδύσεις επέκτασης ασύμφορες — η ανάπτυξη της αγοράς λαμβάνει χώρα αλλού», επισημαίνει η VDA.

Παράλληλα, μεγάλες εταιρείες προμηθευτών, όπως η ZF Friedrichshafen και η Robert Bosch, έχουν ανακοινώσει σημαντικές περικοπές θέσεων εργασίας, με 7.600 και 13.000 απολύσεις αντίστοιχα. Οι μεσαίου μεγέθους προμηθευτές μειώνουν προσωπικό με ακόμη ταχύτερο ρυθμό: το 61% όσων συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνει ότι μειώνει θέσεις εργασίας στη Γερμανία, το υψηλότερο ποσοστό από τότε που η VDA άρχισε να συλλέγει σχετικά δεδομένα. Μόνο το 9% αναφέρει αύξηση προσωπικού.

Η απαισιοδοξία κυριαρχεί, καθώς μόλις μία στις πέντε εταιρείες προσδοκά βελτίωση το επόμενο έτος, το 59% δεν αναμένει μεταβολές και το 21% προβλέπει επιδείνωση των συνθηκών.

Δασμοί, γραφειοκρατία και έλλειψη παραγγελιών

Οι δασμοί των ΗΠΑ εντείνουν τις πιέσεις στον κλάδο. Περισσότερες από τις μισές εταιρείες δηλώνουν ότι επηρεάζονται από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ: το 67% αναφέρει επιπτώσεις από τους δασμούς σε ευρωπαϊκά προϊόντα, το 31% από τους δασμούς στο Μεξικό και το 9% από τους δασμούς στον Καναδά. Πάνω από το 65% θεωρεί ότι οι δασμοί θα επηρεάσουν αρνητικά τις πωλήσεις και τα κέρδη τους.

Η υπερβολική γραφειοκρατία αποτελεί επίσης σοβαρό εμπόδιο, με το 86% των εταιρειών να δηλώνει ότι οι κανονιστικές απαιτήσεις δημιουργούν σημαντικό ή πολύ σημαντικό βάρος. Η έλλειψη παραγγελιών έφτασε σε νέο υψηλό, καθώς το 77% των επιχειρήσεων τη χαρακτηρίζει ως «σημαντικό» ή «πολύ σημαντικό» πρόβλημα.

Η έρευνα της VDA, που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 1ης και 22ας Σεπτεμβρίου σε 158 εταιρείες, κατέγραψε ότι σχεδόν οι μισοί ερωτηθέντες περιγράφουν τη σημερινή κατάσταση ως «κακή» ή «πολύ κακή». Μόνο το 11% αξιολογεί θετικά τη θέση του, ενώ το 20% αναμένει βελτίωση το επόμενο έτος και σχεδόν το ίδιο ποσοστό προβλέπει περαιτέρω επιδείνωση, σύμφωνα με το Automotive News Europe.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οικονομία Γερμανίας πτώση
ΔΙΕΘΝΗ

Η Bosch στη Γερμανία ανακοινώνει περικοπή 13.000 θέσεων εργασίας

Η Bosch σχεδιάζει να περικόψει 13.000 θέσεις εργασίας έως το 2030 λόγω της κρίσης στην αυτοκινητοβιομηχανία, κυρίως στη Γερμανία. Ήδη το 2024 μείωσε τους εργαζομένους της κατά 11.600, ενώ ανακοινώθηκαν επιπλέον περικοπές.