Οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επανεξετάζουν την πορεία τους προς την τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου, αναζητώντας νέες στρατηγικές αντιμετώπισης των ραγδαίων αλλαγών στην αγορά και της αυστηροποίησης των κανονισμών για τις εκπομπές CO2. Το πρόσφατο κύμα αποχωρήσεων από την ανάπτυξη οχημάτων υδρογόνου, με τη Stellantis και τη Renault να βάζουν φρένο στα αντίστοιχα προγράμματά τους, πυροδοτεί συζητήσεις για το μέλλον αυτής της τεχνολογίας, όπως αναφέρει το Automotive News Europe.
Στις 16 Ιουλίου, η Stellantis – ιδιοκτήτρια των δημοφιλών μαρκών Peugeot, Fiat και Opel – ανακοίνωσε τον τερματισμό της ανάπτυξης κυψελών καυσίμου υδρογόνου και την απόσυρση της σειράς Van Pro One, προχωρώντας σε πλήρη εστίαση στα ηλεκτρικά και υβριδικά της μοντέλα. Η στρατηγική αυτή ήρθε ως απάντηση στους αυστηρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την ικανοποίηση των καταναλωτικών απαιτήσεων.
Ένα μήνα αργότερα, η εταιρεία γνωστοποίησε την καταγραφή απομείωσης ύψους 733 εκατ. ευρώ από σχετικές επενδύσεις, σε μια ένδειξη του μεγέθους της στροφής που συντελείται.
«Η αγορά υδρογόνου παραμένει ένα εξειδικευμένο τμήμα, χωρίς προοπτικές μεσοπρόθεσμης οικονομικής βιωσιμότητας», ανέφερε χαρακτηριστικά σε ανακοίνωσή του ο Jean-Philippe Imparato, COO της Stellantis για την Ευρώπη, προσθέτοντας ότι «πρέπει να κάνουμε σαφείς και υπεύθυνες επιλογές για να διασφαλίσουμε την ανταγωνιστικότητά μας και να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πελατών μας με την επιθετική μας πορεία στα ηλεκτρικά και υβριδικά επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα».
Αβεβαιότητα για συμπράξεις και επενδύσεις
Η στροφή της Stellantis δημιουργεί αβεβαιότητα για το μέλλον της Symbio, της κοινοπραξίας μεταξύ Stellantis, Michelin και Forvia, δεδομένου ότι το 80% των δραστηριοτήτων της Symbio βασιζόταν στη Stellantis.
Αντίστοιχα, η Renault αποφάσισε να αποσυρθεί από την παραγωγή βαν με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, τερματίζοντας τη δραστηριότητα της Hyvia – μιας σύμπραξης που είχε ξεκινήσει το 2021 και τέθηκε υπό εκκαθάριση το Φεβρουάριο. Όπως ανέφερε ο όμιλος, «η πολύ αργή εξέλιξη των οικοσυστημάτων κινητικότητας υδρογόνου στην Ευρώπη και το πολύ σημαντικό κόστος ανάπτυξης που απαιτείται για την καινοτομία H2 οδήγησαν σε αυτήν την απόφαση».
Μετά τις αποχωρήσεις αυτές, κυρίως ιαπωνικές και κορεάτικες εταιρείες – όπως Toyota, Hyundai και BMW – παραμένουν στην πρώτη γραμμή της ανάπτυξης οχημάτων υδρογόνου.
Υδρογόνο στην αυτοκινητοβιομηχανία: Δυνατότητες και προκλήσεις
Τα οχήματα που λειτουργούν με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου (FCEV) αξιοποιούν το υδρογόνο ως καύσιμο για να παραγάγουν ηλεκτρική ενέργεια εντός του οχήματος, με τον τελικό στόχο την κίνηση του ηλεκτρικού κινητήρα. Πολλά μοντέλα διαθέτουν επιπλέον μπαταρία, επιτρέποντας την αποθήκευση ενέργειας και αξιοποίηση της αναγεννητικής πέδησης, ενισχύοντας έτσι την απόδοση και την αυτονομία.
Με βασικό πλεονέκτημα τις μηδενικές εκπομπές ρύπων – οι FCEV εκπέμπουν μόνο υδρατμούς και θερμότητα – η τεχνολογία προσφέρει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των παραδοσιακών κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Σύμφωνα με τον Marc-Rene Tonn της Warburg Research, «θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι είναι δυνατή η παραγωγή υδρογόνου στην Ευρώπη ή τις ΗΠΑ με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον χρησιμοποιώντας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτό το υδρογόνο για να παράγετε ηλεκτρική ενέργεια μέσα στο αυτοκίνητο, μειώνοντας σημαντικά το απαιτούμενο μέγεθος της μπαταρίας του αυτοκινήτου, κάτι που θα σας επέτρεπε να είστε πιο ανεξάρτητοι από ορισμένα υλικά από την Κίνα που απαιτούνται σήμερα για την παραγωγή μπαταριών».
Σπύρος Ρέκκας