ΓΔ: 2089.44 0.29% Τζίρος: 38.30 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 11:45:40
ΦΡΕΓΑΤΑ ΚΙΜΩΝ
Φωτο: Naval Group

Η φρεγάτα «Κίμων» ανοίγει νέο κεφάλαιο στον εκσυγχρονισμό του Στόλου

Η παραλαβή της πρώτης φρεγάτας FDI Belharra F-601 «Κίμων» σηματοδοτεί την ανανέωση του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού, ενισχύοντας την επιχειρησιακή ικανότητα, ενώ έρχονται ακόμα τρεις φρεγάτες τύπου FD που θωρακίζουν τα θαλάσσια σύνορα της χώρας.

Σε νέα εποχή περνά από σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό με την επίσημη παραλαβή της πρώτης φρεγάτας FDI Belharra F-601 «Κίμων», στα Ναυπηγεία της Naval Group στο Λοριάν της Γαλλίας. Σχεδόν τρία χρόνια μετά την υπογραφή των συμβάσεων και η ένταξη των υπερσύγχρονων φρεγατών αναμένεται να αυξήσει θεαματικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. 

Η τελευταία μεγάλη μονάδα επιφανείας που είχε παραλάβει το Πολεμικό Ναυτικό ήταν η φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ «ΣΑΛΑΜΙΣ» το 1999 και από τότε είναι αλήθεια ότι έχουν περάσει πολλά χρόνια. 

Τόσο η οικονομική κρίση όσο και η ελαχιστοποίηση των αμυντικών δαπανών λόγω μνημονίων, είχαν ως αποτέλεσμα για πάρα πολλά χρόνια μέχρι και σήμερα, ο Στόλος να αποτελείται από πλοία μεγάλης ηλικίας, όπως οι φρεγάτες τύπου S που μετράνε πάνω από 40 χρόνια υπηρεσίας, και φυσικά οι τέσσερις φρεγάτες ΜΕΚΟ. 

Η φρεγάτα FDI «Κίμων» είναι πλέον η αρχή, καθώς ο επικαιροποιημένος σχεδιασμός του Πολεμικού Ναυτικού προβλέπει την απόκτηση ακόμα τριών φρεγατών τύπου FDI και τουλάχιστον δύο φρεγάτες κλάσης Bergamini, έως τις αρχές της επόμενης δεκαετίας, προκειμένου να ανανεωθεί συνολικά ο Στόλος.

Τις προσεχείς ημέρες, η «Κίμων» αναμένεται να καταπλεύσει στη Βρέστη, προκειμένου να παραλάβει τον βασικό οπλισμό της, ενώ στις αρχές του 2026 προβλέπεται να ενταχθεί στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας. Από εκεί και πέρα θα ξεκινήσει η εσωτερική διαδικασία επιχειρησιακής ένταξης και πιστοποίησής της στο δυναμικό του Πολεμικού Ναυτικού.

Στη συνέχεια σειρά ετοιμάζονται να πάρουν, η δεύτερη και η τρίτη φρεγάτα «ΝΕΑΡΧΟΣ» και «ΦΟΡΜΙΩΝ», που βρίσκονται ήδη σε διαφορετικές φάσεις κατασκευής, με τη γραμμή παραγωγής στη Γαλλία να κινείται με αυξημένους ρυθμούς, ώστε ο πυρήνας των τριών πρώτων FDI HN να έχει διαμορφωθεί μέσα στο 2026. 

Παράλληλα, ιδιαίτερης σημασίας θεωρείται η ενεργοποίηση της τέταρτης φρεγάτας, «ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ», μετά την υπογραφή και της σχετικής σύμβασης στις 14 Νοεμβρίου 2025. 

Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, το πακέτο περιλαμβάνει τόσο την προμήθεια όσο και τη μακροχρόνια υποστήριξη των πλοίων, καθώς και την αναβάθμιση πρόσθετων επιχειρησιακών δυνατοτήτων για το σύνολο του στόλου των FDI HN.

Στην πράξη, το Πολεμικό Ναυτικό δεν προχωρά απλώς στην απόκτηση νέων μονάδων επιφανείας, αλλά στη συγκρότηση μιας ολοκληρωμένης κλάσης πλοίων, με ενιαία υποστήριξη έτοιμες να ενταχθούν στο νέο αμυντικό δόγμα που έχει αναφέρει ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας που δεν θα περιορίζονται μόνο στο Αιγαίο.

Οι επόμενες αποφάσεις για τον Στόλο και η πρόταση Naval

Στα σχέδια της κυβέρνησης υπήρχε και η ένταξη της χώρας μας στο πρόγραμμα παραγωγής των αμερικανικών φρεγατών Constellation, με παραγωγή στην Ελλάδα, ένα πρόγραμμα που τελικά όμως σταμάτησαν οι ΗΠΑ. Οπότε η Ελλάδα θα πρέπει να βρει λύση για το ποια πλοία θα πρέπει να έρθουν στο μέλλον και θα πρέπει να «κουμπώσουν» στις υπερσύγχρονες φρεγάτες FDI.

Υπενθυμίζεται ότι η Naval Group έχει προτείνει στην ελληνική κυβέρνηση την απόκτηση επιπλέον τριών φρεγατών FDI οι οποίες μάλιστα θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα και ταυτόχρονα θα στηθεί γραμμή παραγωγής ώστε να υπάρξει συμμετοχή της ελληνικής αλυσίδας εφοδιασμού.

Με την κίνηση αυτή η Naval Group επιβεβαίωνε τη δέσμευσή της να ανταποκριθεί στις ανάγκες του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και να προωθήσει την ανάπτυξη της ελληνικής αμυντικής και τεχνολογικής υποδομής αλλά και να μπορέσει να αποκτήσει η Ελλάδα τρεις επιπλέον φρεγάτες FDI οι οποίες όμως θα έχουν «χτιστεί» στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Μάλιστα, αυτός ο στόχος θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω των εξής ενεργειών:

Μεταφορά Τεχνολογίας και Τεχνογνωσίας:.Συνεργασία με σημαντικούς Έλληνες εταίρους, όπως τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας και η ΜΕΤΚΑ, μέσω εκπαίδευσης προσωπικού σε εγκαταστάσεις της Naval Group.

Η εκπαίδευση αυτή θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος FDI κατά τη διάρκεια της κατασκευής της τέταρτης ελληνικής φρεγάτας στο Λοριάν. Παράλληλα, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με ένα τέτοιο πρόγραμμα θα αναβαθμίσουν τις υποδομές τους για την παραγωγή προηγμένων φρεγατών.

Κατασκευή τριών επιπλέον φρεγατών FDI. Οι νέες φρεγάτες θα συναρμολογηθούν και θα παραδοθούν στην Ελλάδα, ενσωματώνοντας τη συμμετοχή της ελληνικής αλυσίδας εφοδιασμού με την υποστήριξη της Naval Group.

Υπενθυμίζεται ότι στην κατασκευή των τεσσάρων φρεγατών FDI του Πολεμικού Ναυτικού, έχουν πάρει μέρος αρκετές ελληνικές εταιρείες (Ναυπηγεία Σαλαμίνας, Mevaco, Prisma, Metlen, Altus, κ.α.), ενώ κάποιες από αυτές έχουν ενταχθεί ήδη στην αλυσίδα παραγωγής της Naval Group.

Τα οφέλη αυτής της πρότασης για την Ελλάδα περιλαμβάνουν βασικά και κύρια την ομοιογένεια του Στόλου με σύγχρονα ψηφιακά πλοία, κάτι που αντικειμενικά αποτελεί ζητούμενο για το Πολεμικό Ναυτικό και τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς η χρήση φρεγατών ίδιου τύπου επιτρέπει τη μείωση των εξόδων εκπαίδευσης, τη χρήση κοινών υποδομών υποστήριξης, τη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών συντήρησης και την αύξηση της διαθεσιμότητας των πλοίων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Gowind-Korvetta-Naval-Group
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Επί ποδός ναυπηγεία και εταιρείες άμυνας για τις κορβέτες του Ναυτικού

Ο χρόνος τελειώνει και η κυβέρνηση καλείται να επιλέξει προμηθευτή ανάμεσα στην ιταλική Fincantieri και τη γαλλική Naval. Κρίσιμη η σύμβαση των 1,7 δισ. για τα ελληνικά ναυπηγεία και τις εγχώριες εταιρείες της αμυντικής βιομηχανίας.
Gowind-Korvetta-Naval-Group
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πέρασε στην επίθεση η γαλλική Naval για τις κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού

Ο γαλλικός ναυπηγικός κολοσσός προτείνει τέσσερις κορβέτες Gowind, οι τρεις από τις οποίες θα κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία με μεταφορά τεχνογνωσίας, καθώς και ειδικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
Φρεγάτα Belharra λιμάνι
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το «νέο» Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδας: Η ανασυγκρότηση του στόλου

Η Ελλάδα σχεδιάζει έναν πολυδύναμο στόλο φρεγατών και υποβρυχίων με ορίζοντα το 2030, ενισχύοντας παράλληλα την ελληνική αμυντική βιομηχανία. Πώς θα διαμορφωθεί η νέα σύνθεση του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού.