ΓΔ: 2077.92 1.19% Τζίρος: 121.31 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:33:34
Κωνσταντίνος Κυρανάκης
Φώτο: SOOC

Κυρανάκης: Εκπαίδευση μηχανοδηγών στο ETCS με προσομοιωτή για πρώτη φορά

Ξεκίνησε η εκπαίδευση μηχανοδηγών στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS) μέσω προσομοιωτή στον ΟΣΕ Ρέντη, προσθέτοντας νέο επίπεδο ασφάλειας και ικανοποιώντας πάγιο αίτημα των εργαζομένων.

Σε νέα φάση εισέρχεται η εκπαίδευση προσωπικού στον ελληνικό σιδηρόδρομο, καθώς ξεκίνησε η κατάρτιση των μηχανοδηγών στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS) με χρήση προσομοιωτή, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΟΣΕ, στον Ρέντη.

Η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος αυτόματης πέδησης τρένων αποτελεί μια νέα προσθήκη στο πλαίσιο ενίσχυσης της ασφάλειας, καθώς δεν περιλαμβανόταν στην αρχική σύμβαση 717 που αφορούσε τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Η προσθήκη αυτή ενισχύει το πλέγμα των απαραίτητων συστημάτων για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρόμου.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, όλοι οι μηχανοδηγοί θα εκπαιδευτούν στο σύστημα αυτόματης πέδησης, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία στον κεντρικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη εντός του 2026. Η εξέλιξη αυτή ανταποκρίνεται σε πάγιο αίτημα των μηχανοδηγών και σηματοδοτεί ουσιαστική αναβάθμιση της ασφάλειας στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης τόνισε πως η εκπαίδευση προχωρεί με επαγγελματισμό και χρήση σύγχρονης τεχνολογίας, σημειώνοντας ότι για πρώτη φορά οι μηχανοδηγοί και σε επόμενο στάδιο και οι σταθμάρχες, εκπαιδεύονται με προσομοιωτές τελευταίας γενιάς.

Θετικά υποδέχθηκαν την έναρξη της εκπαίδευσης και οι μηχανοδηγοί, με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης, Κώστα Γενιδούνια, να δηλώνει ότι η λειτουργία του ETCS θα αλλάξει την πραγματικότητα στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Ο προσομοιωτής δίνει τη δυνατότητα στους μηχανοδηγούς να εξοικειωθούν με τις λειτουργίες του ETCS και να εκπαιδευτούν στη διαχείριση έκτακτων περιστατικών σε ασφαλές, ελεγχόμενο περιβάλλον. Με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο, προβλέπεται εντός του 2026 η λειτουργία υπερσύγχρονου κέντρου εκπαίδευσης με προσομοιωτές για μηχανοδηγούς και σταθμάρχες, ώστε η κατάρτιση να γίνεται ρεαλιστικά, υπό χρονική και ψυχολογική πίεση.

Όλοι οι μηχανοδηγοί των σιδηροδρομικών εταιρειών και του ΟΣΕ, περίπου 300 άτομα, θα λάβουν εκπαίδευση στο ETCS εντός εξαμήνου, σε συνεργασία με τη Σιδηροδρομική Ακαδημία των Γερμανικών Σιδηροδρόμων (DB Rail Academy).

Η εκπαίδευση πραγματοποιείται τόσο στην ειδική αίθουσα προσομοίωσης όσο και στο πεδίο, στη διαδρομή Οινόη-Τιθορέα. Για πρώτη φορά, το πρόγραμμα συνδυάζει θεωρία, προσομοίωση και πραγματικές δοκιμές, ώστε οι οδηγοί να εξοικειωθούν με το ETCS Level 1 και τις παρεμβάσεις του συστήματος σε περίπτωση παραβίασης κανόνων ασφαλείας.

Ο φορητός προσομοιωτής αναπαριστά εικονική σιδηροδρομική γραμμή με ETCS L1, επιτρέποντας στους εκπαιδευτές να μεταβάλλουν αιφνιδιαστικά τις συνθήκες, ώστε να αξιολογείται η ανταπόκριση του μηχανοδηγού. Βασικός στόχος είναι κάθε μηχανοδηγός να γνωρίζει πώς να ενεργοποιεί και να ρυθμίζει το ETCS, ώστε να εφαρμόζεται αυτόματα η πέδηση όταν απαιτείται.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, δημιουργείται ελληνικό τμήμα διαδρομής 10 χιλιομέτρων εντός του προσομοιωτή, ώστε η εξάσκηση να αντανακλά τις ιδιαιτερότητες του εγχώριου δικτύου. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης διαρκεί τρεις ημέρες: δύο ημέρες θεωρίας και μία πρακτικής, καλύπτοντας τη λειτουργία των αυτόματων συστημάτων προστασίας συρμού, τη δομή του ERTMS και του ETCS Level 1, τις καταστάσεις λειτουργίας, τα επίπεδα πέδησης και τα σχετικά κανονιστικά ζητήματα.

Ακολουθεί πρακτική στο πεδίο και ολοκληρώνεται με εξέταση στον προσομοιωτή για την πιστοποίηση των μηχανοδηγών στη λειτουργία του συστήματος. Η διαδικασία εντάσσεται σε κοινό εβδομαδιαίο προγραμματισμό με την εκπαίδευση στο υποσύστημα φωνητικής ραδιοεπικοινωνίας GSM-R.

Για το 2026 προγραμματίζεται συνολική αναβάθμιση του κέντρου εκπαίδευσης, με την προμήθεια full-motion προσομοιωτή οδήγησης τρένου. Η κινούμενη πλατφόρμα αναπαριστά με ρεαλισμό επιτάχυνση, πέδηση, δυσμενείς καιρικές συνθήκες και σήματα, χωρίς να απαιτείται κυκλοφορία στο δίκτυο.

Η χρήση προσομοιωτών συμβάλλει όχι μόνο στη βελτίωση τεχνικών δεξιοτήτων, αλλά και στην ανάπτυξη επικοινωνίας, ομαδικής εργασίας, λήψης αποφάσεων υπό πίεση, διαχείρισης άγχους και επίλυσης προβλημάτων, στοιχεία κρίσιμα για την ασφάλεια και την αξιοπιστία του συστήματος.

Η έναρξη της εκπαίδευσης στον προσομοιωτή ETCS και ο σχεδιαζόμενος εκσυγχρονισμός των εκπαιδευτικών υποδομών αποτελούν βασικές παρεμβάσεις για την ενεργοποίηση του αυτόματου συστήματος πέδησης το 2026. Παράλληλα, συμβάλλουν στην εδραίωση ενιαίων διαδικασιών ασφάλειας και διαλειτουργικότητας στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Με την ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης στη Θεσσαλία, ο κεντρικός άξονας Αθήνα-Θεσσαλονίκη θα λειτουργεί έως το τέλος του επόμενου έτους με ενεργή σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και αυτόματο σύστημα πέδησης, ενισχύοντας σημαντικά την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των μεταφορών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διαιτησία επιδιώκει ο ΟΣΕ για να «ξεμπλοκάρει» η υπογειοποίηση στα Σεπόλια

Ο ΟΣΕ προτείνει διαιτησία για τη διαφορά των 8,5 εκατ. ευρώ, καθώς το έργο υπογειοποίησης στα Σεπόλια κινδυνεύει με νέο εκτροχιασμό από κόστος, καθυστερήσεις και τεχνικά εμπόδια.
Λογότυπο ΠΑΣΟΚ νύχτα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΠΑΣΟΚ: Σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια στους ελληνικούς σιδηρόδρομους

Το ΠΑΣΟΚ εκφράζει ανησυχία για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων μετά το περιστατικό με τρένο σε λάθος γραμμή, ζητώντας απαντήσεις και ουσιαστικά μέτρα, στον απόηχο της τραγωδίας των Τεμπών.
Κωνσταντίνος Κυρανάκης ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κυρανάκης ζητά από ΟΣΕ να μην ασκήσει ένδικα μέσα για αποζημιώσεις Τεμπών

Ο Κ. Κυρανάκης ζήτησε από τον ΟΣΕ να μην ασκήσει ένδικα μέσα κατά της απόφασης του Εφετείου που αφορά αποζημιώσεις σε οικογένεια θύματος των Τεμπών, επικαλούμενος τον σεβασμό στη μνήμη των θυμάτων και στους συγγενείς τους.