Η Ελλάδα έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια των Ελλήνων πολιτών που συμμετέχουν στον στολίσκο Global Sumud Flotilla, σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη.
Μιλώντας στο 11ο Διεθνές Συνέδριο Ναυτικού Δικαίου, ο υπουργός σημείωσε πως η ελληνική πλευρά είχε προχωρήσει σε διαβήματα προς το Ισραήλ, τόσο προληπτικά όσο και την ημέρα του περιστατικού, προκειμένου να διασφαλιστεί η προστασία των επιβαινόντων.
Ο κ. Γεραπετρίτης ενημέρωσε ότι, μέχρι το μεσημέρι της ομιλίας του, τα 39 πλοία του στολίσκου κατευθύνονταν προς το λιμάνι του Ashdod και όλοι οι επιβαίνοντες ήταν καλά στην υγεία τους, χωρίς να έχουν σημειωθεί βίαια επεισόδια.
Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η Ελλάδα, σε συνεργασία με άλλες χώρες των οποίων πολίτες συμμετέχουν στην αποστολή, συνεχίζει να εργάζεται για την πλήρη διασφάλιση της ασφάλειας όλων.
Αναφερόμενος στη διεθνή συγκυρία, ο υπουργός Εξωτερικών επισήμανε τη σημασία της υπευθυνότητας και της σοβαρότητας στη λήψη πρωτοβουλιών, τονίζοντας τον καθοριστικό ρόλο του Διεθνούς Δικαίου.
Όπως ανέφερε, «η σοβαρότητα είναι το σημείο κλειδί» και σε περιόδους ασύμμετρων απειλών, η τήρηση του διεθνούς δικαίου και η υπεύθυνη πολιτική στάση είναι απαραίτητες για την αποφυγή μελλοντικών κινδύνων.
Στο πλαίσιο του συνεδρίου, ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στη σημασία της θαλάσσιας ασφάλειας για το παγκόσμιο εμπόριο, επισημαίνοντας ότι το 80% του όγκου των διεθνών εμπορευματικών μεταφορών πραγματοποιείται δια θαλάσσης.
Έφερε ως παράδειγμα την οικονομία της Αιγύπτου, η οποία έχει υποστεί σημαντικές απώλειες εσόδων από τη διώρυγα του Σουέζ, λόγω της μείωσης των διελεύσεων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Παράλληλα, τόνισε πως η εξάρτηση της εφοδιαστικής αλυσίδας από τη θάλασσα καθιστά τη θαλάσσια ασφάλεια ζήτημα παγκόσμιου ενδιαφέροντος, ακόμη και για περίκλειστα κράτη.
Ο υπουργός αναφέρθηκε στις υβριδικές απειλές και στους κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι υποθαλάσσιες υποδομές, όπως οι αγωγοί φυσικού αερίου και οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις, σημειώνοντας πως πρόκειται για ευάλωτα οικοσυστήματα που επηρεάζονται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.
Ο κ. Γεραπετρίτης υπογράμμισε ότι η Μεσόγειος περιλαμβάνει 21 κράτη, τα οποία επιδιώκουν τη μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση των θαλάσσιων ζωνών τους, όπως η Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) και η υφαλοκρηπίδα. Επισήμανε τη σημασία της Σύμβασης του Montego Bay για το Δίκαιο της Θάλασσας, χαρακτηρίζοντάς την ως ακρογωνιαίο λίθο για τη διευθέτηση των θαλασσίων διαφορών και την πρόληψη κρίσεων.
Ο υπουργός τόνισε ότι η ορθολογική διαχείριση των θαλάσσιων ζωνών και η επίλυση των διαφορών μέσω διεθνούς διαλόγου ή παραπομπής σε διεθνή δικαιοδοσία αποτελούν σοφές επιλογές. Η αυξανόμενη σημασία της ενεργειακής αυτονομίας κάθε κράτους ενισχύει περαιτέρω τη γεωπολιτική αξία του θαλάσσιου χώρου.
Σε ό,τι αφορά τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό (ΘΧΣ), ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι η Ελλάδα, για πρώτη φορά, έχει καταγράψει με σαφήνεια το πώς αντιλαμβάνεται τον σχεδιασμό αυτό, ο οποίος βασίζεται αποκλειστικά στο Διεθνές Δίκαιο. Ο σχεδιασμός στηρίζεται τόσο στις συμφωνίες που έχουν συναφθεί με όμορες χώρες (Ιταλία, Αίγυπτος) για την ΑΟΖ, όσο και στα δυνητικά όρια με χώρες όπου δεν υπάρχει ακόμη συμφωνία.
Ο υπουργός χαρακτήρισε τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό ως ολιστικό σχέδιο που περιλαμβάνει στόχους όπως η κλιματική ανθεκτικότητα, η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, η βελτίωση των θαλάσσιων μεταφορών, η ιχθυοκαλλιέργεια, η αξιοποίηση ενεργειακών πόρων και η ενίσχυση διασυνοριακών έργων κοινού ενδιαφέροντος.
Τόνισε πως, με τον ΘΧΣ, η Ελλάδα καταγράφει για πρώτη φορά σε ένα ενιαίο κείμενο τις θαλάσσιες ζώνες της, είτε πρόκειται για συμφωνημένα όρια είτε για δυνητικά. Αυτό αναδεικνύει τη χώρα ως πυλώνα σταθερότητας και γεωπολιτικής στον διεθνή χώρο, ενώ παράλληλα διασφαλίζει τα δικαιώματά της στον θαλάσσιο χώρο.