Σημαντικές διαστάσεις λαμβάνει ο δημόσιος λόγος σχετικά με τον ρόλο και τη συμβολή της ναυτιλίας και των μεταφορών στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», υπογράμμισε ότι «στην πολιτική δεν υπάρχουν φιλοδοξίες ερήμην των πολιτών», επισημαίνοντας πως η αποδοχή των αποφάσεων εξαρτάται από τη στήριξη του κόσμου. Όπως ο ίδιος δήλωσε, το κυβερνητικό έργο έχει επιβεβαιώσει την αξία του σε πολλούς τομείς, παρά τα εμπόδια και τις δυσκολίες που εμφανίζονται τα τελευταία χρόνια.
Σχολιάζοντας τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις, ο υπουργός ανέφερε πως «είναι λογικό στη δεύτερη τετραετία μιας κυβέρνησης να σημειώνονται χαμηλότερα ποσοστά στήριξης, καθώς κυριαρχούν οι δυσκολίες στο κόστος διαβίωσης».
Παράλληλα, επεσήμανε ότι ορισμένες αρνητικές υποθέσεις βρίσκονται υπό διερεύνηση, ενώ η αντιπολίτευση σύμφωνα με τον ίδιο, δεν έχει κατορθώσει να προτείνει ένα σαφές, ρεαλιστικό και παραγωγικό αφήγημα, στηρίζοντας κυρίως το δημόσιο λόγο της σε αντικυβερνητική ρητορική.
Νομοσχέδιο για τη Ναυτική Εκπαίδευση και Νέες Επενδύσεις
Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε από τον υπουργό στην ανάγκη αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης. Ανακοίνωσε την κατάθεση νομοσχεδίου το φθινόπωρο, με στόχο την απλοποίηση των διαδικασιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας και τη δημιουργία ενός σύγχρονου, αποτελεσματικού πλαισίου. Όπως σημείωσε, το νέο νομοσχέδιο θα παρέχει περισσότερα κίνητρα για επενδύσεις τόσο σε δημόσια, όσο και σε ιδιωτικά πανεπιστήμια του χώρου.
Σημείωσε επίσης ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως, με περίπου 5.300 πλοία και πάνω από 1.700 ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, ο ναυτιλιακός τομέας απασχολεί άμεσα ή έμμεσα περισσότερους από 200.000 εργαζόμενους, συμβάλλοντας με ετήσια εισροή ναυτιλιακού συναλλάγματος ύψους 18-19 δισεκατομμυρίων ευρώ στην ελληνική οικονομία.
Μεγάλο μέρος των κεφαλαίων αυτών επενδύεται πλέον και σε κλάδους εκτός ναυτιλίας, όπως στον τουρισμό, την τεχνολογία, την ενέργεια, τον πολιτισμό και το real estate.
Λιμένας Θεσσαλονίκης και περιφερειακή ανάπτυξη
Όσον αφορά τη Βόρεια Ελλάδα, ο υπουργός υπογράμμισε τη στρατηγική σημασία του λιμένα Θεσσαλονίκης. Τόνισε πως ήδη υλοποιούνται έργα υποδομής εντός και εκτός λιμανιού, εστιάζοντας στη βελτίωση των logistics και στη δημιουργία ενός ευέλικτου μεταφορικού δικτύου.
Όπως ανέφερε: «Η υποχρεωτική επένδυση για την επέκταση του 6ου Προβλήτα ύψους 130 εκατ. ευρώ έχει ήδη δρομολογηθεί. Το νέο master plan εκδόθηκε σε Προεδρικό Διάταγμα, οι εργασίες κατασκευής έχουν ξεκινήσει, και αναμένουμε σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την τοπική οικονομία».
Λιμένας Αλεξανδρούπολης: Προοπτικές και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση
Σχετικά με τον λιμένα Αλεξανδρούπολης, ο υπουργός τόνισε πως εξελίσσεται σε σημαντικό ενεργειακό και μεταφορικό κόμβο της Ανατολικής Ευρώπης.
Όπως ανέφερε, το λιμάνι έχει ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, γεγονός που διευκολύνει την απευθείας χρηματοδότηση μέσω ευρωπαϊκών πόρων, όπως το πρόγραμμα CEF. Με την αξιοποίηση 23,6 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, σχεδιάζεται η αναβάθμιση των υποδομών και η σύνδεση με τη νέα Περιφερειακή Οδό, καθιστώντας τον λιμένα κομβικό σημείο για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Ο υπουργός πρόσθεσε: «Θα διεκδικήσουμε ευρωπαϊκά κονδύλια και υποδομές ώστε οι νέοι διαδρόμοι μεταφορών να διέρχονται από τη Μακεδονία και τη Θράκη, με έμφαση στη στρατηγική ολοκλήρωση του διαδρόμου Βαλτική-Μαύρη Θάλασσα-Αιγαίο, ενισχύοντας περαιτέρω τις εμπορευματικές εξαγωγές και τις διαμεταφορές στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης». Η εξέλιξη αυτή προσφέρει προοπτικές για ανάδειξη του λιμανιού σε διεθνές ενεργειακό hub και κεντρική εμπορευματική πύλη της ευρύτερης περιοχής.