Η αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού και ειδικά της Λεωφόρου Κηφισού αναδεικνύεται ως το επόμενο μεγάλο «στοίχημα» για το υπουργείο Υποδομών. Στελέχη της κυβέρνησης και εκπρόσωποι φορέων του κλάδου παραμένουν ανοιχτοί σε διάλογο, με τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργο Περιστέρη, να επιβεβαιώνει κατά τη Γενική Συνέλευση του περασμένου Ιουνίου ότι εξετάζονται στοχευμένες βελτιωτικές προτάσεις.
Όπως σημείωσε, «διεθνώς ο κυκλοφοριακός φόρτος συναρτάται με την πορεία του ΑΕ», επισημαίνοντας ότι οι παραχωρησιούχοι μπορούν να δρομολογήσουν βελτιώσεις εντός της ζώνης της Αττικής Οδού.
Βελτίωση κυκλοφορίας με νέα έξοδο στη Μεταμόρφωση
Μεταξύ των λύσεων που συζητούνται, κυριαρχεί το σενάριο δημιουργίας νέας εξόδου στον αυτοκινητόδρομο στο ύψος της Μεταμόρφωσης. Στόχος είναι η αναβάθμιση της κυκλοφορίας προς και από την Εθνική Οδό Αθηνών–Θεσσαλονίκης, περιορίζοντας τα σημερινά προβλήματα στον συγκεκριμένο κόμβο.
Σήμερα, οι οδηγοί που κινούνται στην Αττική Οδό με κατεύθυνση Ελευσίνα και επιθυμούν να κατευθυνθούν προς Λαμία ή Πειραιά, χρησιμοποιούν κοινή έξοδο, γεγονός που προκαλεί συχνά σοβαρή συμφόρηση στις ώρες αιχμής. Η προτεινόμενη λύση προβλέπει την κατασκευή πρόσθετης εξόδου, αποκλειστικά προς Πειραιά, ώστε να επιτευχθεί ο διαχωρισμός της κυκλοφορίας και να μειωθεί η πίεση στον υπάρχοντα κόμβο.
Συμπληρωματικά έργα υποδομών και προοπτικές
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η παρέμβαση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο προσωρινών μέτρων και δύναται να ανακουφίσει, αλλά όχι να επιλύσει σε βάθος το πρόβλημα της υπερφόρτωσης. Για μία μακροπρόθεσμη λύση απαιτείται συνολικός σχεδιασμός και υλοποίηση ολοκληρωμένων έργων υποδομής.
Ενδεικτικά, άξονας τέτοιου χαρακτήρα αποτελεί το έργο επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης, το οποίο περιλαμβάνει τη διάνοιξη κλειστού αυτοκινητοδρόμου μήκους 3,8 χλμ., από τη Λ. Κύμης έως τον Ανισόπεδο Κόμβο Καλυφτάκη. Το έργο αυτό, με προσωρινό μειοδότη την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Άκτωρ, βρίσκεται σε εκκρεμότητα εξαιτίας προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Αντίθετα, σε φάση υλοποίησης έχει εισέλθει το έργο του τριπλού κόμβου στον Σκαραμαγκά, για το οποίο το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη διασφαλίσει χρηματοδότηση. Το εν λόγω έργο αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου της Δυτικής Αττικής και κυρίως στη βελτίωση της σύνδεσης Λ. Αθηνών και Λ. Σχιστού. Ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 36 εκατ. ευρώ και ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης είναι 36 μήνες.
Στρατηγική διαχείρισης κυκλοφορίας και τεχνολογικές λύσεις
Σε πρόσφατο συνέδριο, ο Βασίλης Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος της Νέας Αττικής Οδού, υπογράμμισε πως καθοριστικής σημασίας για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού αποτελεί η εφαρμογή ενιαίου κέντρου διαχείρισης κυκλοφορίας και αξιοποίησης νέων τεχνολογιών, όπως η τηλεματική και οι «έξυπνοι αισθητήρες».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, κατά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, είχε τεθεί σε λειτουργία ειδικό σύστημα διαχείρισης, το οποίο όμως πλέον παραμένει ανενεργό. Η επαναλειτουργία και ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός τέτοιων συστημάτων ενδεχομένως να προσφέρουν σημαντική ανακούφιση στα υφιστάμενα προβλήματα.