ΓΔ: 1985.52 0.18% Τζίρος: 198.73 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
Λίνα Μενδώνη ομιλία
Φώτο: ΑΠΕ

ΥΠΠΟ: Ασφαλής περιήγηση και ανάδειξη του Φρουρίου Αγίου Νικολάου στη Ρόδο

Το υπ. Πολιτισμού διαμορφώνει ασφαλείς διαδρομές για τους επισκέπτες στο Φρούριο Αγίου Νικολάου στη Ρόδο.

Το Υπουργείο Πολιτισμού προχωρά στην υλοποίηση ενός σημαντικού έργου για την αναβάθμιση της ασφαλούς πρόσβασης στο Φρούριο του Αγίου Νικολάου, που δεσπόζει στην πόλη της Ρόδου. Η σχετική επέμβαση εντάσσεται σε ένα ευρύ φάσμα παρεμβάσεων με επίκεντρο τη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του νησιού, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 30 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτούμενων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, υπογράμμισε ότι η «αποκατάσταση και η ανάδειξη του εμβληματικού Φρουρίου του Αγίου Νικολάου εντάσσεται στον ευρύτερο προγραμματισμό του υπουργείου για την αναβάθμιση αρχαιολογικών χώρων και πολιτιστικών υποδομών στη Ρόδο».

 Τόνισε επίσης ότι οι επεμβάσεις αφορούν προστασία και αποκατάσταση εντός της Μεσαιωνικής Πόλης - μνημείου παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO – καθώς και άλλους χώρους, όπως το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου, τον αρχαιολογικό χώρο Περβόλας, την αρχαία ακρόπολη στο Μόντε Σμιθ και μνημεία διαφορετικών ιστορικών περιόδων, συμπεριλαμβανομένων και σύγχρονων υποδομών όπως το Εθνικό Θέατρο. 

Η ίδια επισήμανε πως στόχος είναι η διατήρηση της αυθεντικότητας του μνημείου και η διαμόρφωση ενός ασφαλούς, ευπρόσιτου περιβάλλοντος για όλους τους επισκέπτες.

Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται η βελτίωση της επισκεψιμότητας και της προβολής του φρουρίου. Περιλαμβάνει εργασίες στερέωσης και αποκατάστασης στον προμαχώνα D’Aubusson, καθώς και διαμόρφωση χώρων με σαφή οριοθέτηση για την ομαλή πρόσβαση όλων, δίνοντας έμφαση στις ανάγκες ΑμεΑ και εμποδιζόμενων επισκεπτών. 

Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για την εσωτερική διαμόρφωση χώρων εκδηλώσεων και περιοδικών εκθέσεων στο αποκατεστημένο συγκρότημα των θολίσκων της Τουρκοκρατίας, σε τμήμα του προπυργίου Zacosta. Παράλληλα, στο έργο εντάσσονται οι απαραίτητες ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και ο φωτισμός ανάδειξης των μνημείων.

Σημαντική πρόβλεψη αφορά τις ρυθμίσεις που διασφαλίζουν την αυτόνομη και ασφαλή κίνηση των επισκεπτών. Χρησιμοποιούνται ομαλές κλίσεις και δάπεδα με αντιολισθητικά υλικά, ενώ διαμορφώνoνται ξεκάθαρες διαδρομές για άτομα με κινητικές δυσκολίες τόσο στον περιβάλλοντα χώρο όσο και στις ράμπες της πρώτης στάθμης. Ειδικά, στη δεύτερη στάθμη, στον διάδρομο της έκθεσης «Πολεμιστές», τοποθετείται αδιάβροχο, σταθερό δάπεδο για την ασφάλεια της κίνησης.

Το Οχυρό του Αγίου Νικολάου παρουσιάζει τέσσερις διακριτές οικοδομικές φάσεις, αποτυπώνοντας τη διαχρονία και την ιδιαίτερη πολιτισμική του αξία:

  • Οικοδομική φάση Zacosta (1464–1467): Εδώ συναντούμε τον κεντρικό δίσταθμο πύργο, ελικοειδή κλίμακα, υδατοδεξαμενές και προπέτασμα με κανονιοθυρίδες. Η πρόσβαση γίνεται από πυργίσκο με κινητή γέφυρα.
  • Οικοδομική φάση Aubusson (1485–1503): Κατά την περίοδο αυτή ανεγείρεται αυτόνομος εξωτερικός προμαχώνας με ενισχυμένα τείχη και κινητή γέφυρα, ενώ κατασκευάζεται και παρεκκλήσιο στην ανατολική πλευρά της εισόδου. Οι έξι καμάρες που συνδέουν το οχυρό Zacosta με τη δυτική πλευρά του προμαχώνα Aubusson, κατασκευάστηκαν είτε στο τέλος της Ιπποτοκρατίας είτε στις αρχές της Τουρκοκρατίας.
  • Τουρκοκρατία: Στην περίοδο αυτή προστίθενται εννέα κατοικίες της φρουράς, τρία πυροβολεία, υπερυψωμένος περίδρομος και τοποθετείται ο πρώτος φάρος στα τέλη του 18ου αιώνα.
  • Ιταλοκρατία: Κατά τον 20ό αιώνα διαμορφώνονται νέα πολυβολεία και σύγχρονες αμυντικές δομές.

Το έργο αυτό αναμένεται να συνεισφέρει καθοριστικά στην αναβάθμιση του ιστορικού και τουριστικού προφίλ της Ρόδου, διατηρώντας παράλληλα ζωντανή τη μακραίωνη πολιτιστική της κληρονομιά.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

bourtzi frourio
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Tο Φρούριο Μπούρτζι στο Ναύπλιο άνοιξε σήμερα ξανά για το κοινό

Έχει κηρυχθεί ως προέχον μνημείο από το 1922, ενώ παράλληλα χαρακτηρίστηκε ως Τουριστικό Δημόσιο Κτήμα, το 1949, με Β.Δ. Η διοίκηση και η διαχείρισή του ανατέθηκε στον ΕΟΤ και σήμερα έχει περιέλθει στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ ΑΕ).