ΓΔ: 2089.2 -0.32% Τζίρος: 44.93 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 12:18:43
Φωτο: Shutterostock

Υπό την εποπτεία Μητσοτάκη ο νέος μηχανισμός για μεγάλα έργα

Πρώτος στόχος της κυβέρνησης να προωθηθούν 40 μεγάλα έργα, προϋπολογισμού 6 δισ. ευρώ και να ξεπεραστούν οι πολυετείς καθυστερήσεις σε πολλούς διαγωνισμούς.

Σαράντα μεγάλα έργα, συνολικού προϋπολογισμού έξι δισεκατομμυρίων ευρώ, είναι τα πρώτα που θα ενταχθούν στο νέο μηχανισμό υλοποίησης που συμφώνησε η κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με στόχο να ενισχυθεί η απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων και να στηριχθεί η οικονομία.

Χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης υποστήριξε πως τα έργα θα παρουσιαστούν αναλυτικά από κάθε υπουργείο. Ο κ. Γεωργιάδης επανέλαβε όσα αναφέρονταν στη χθεσινή έκτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δημιουργία μηχανισμού ωρίμανσης των έργων, υπό την εποπτεία του πρωθυπουργικού γραφείου.

Στόχος είναι να «να παρακολουθούμε και την ωρίμανση των μελετών και την πορεία υλοποιήσεων των έργων και ταχύτερης  απορρόφησης όλων των χρηματοδοτικών πόρων που χρειαζόμαστε», όπως είπε ο υπουργός Ανάπτυξης.

Το μεσημέρι της Τετάρτης, όταν δημοσιοποιήθηκε η έκτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας, έγινε γνωστό πως η κυβέρνηση προωθεί αυτόν τον ξεχωριστό μηχανισμό προετοιμασίας και παρακολούθησης των έργων ώστε να αντιμετωπιστούν οι πολυετείς καθυστερήσεις σε πολλούς διαγωνισμούς.

Εξαιτίας των καθυστερήσεων η χώρα μας κινδυνεύει τόσο με απώλεια κονδυλίων από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ, όσο και με επιστροφή εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωσή επειδή δεν ολοκληρώθηκαν εγκαίρως πολλά έργα, ειδικά στον τομέα των σιδηροδρόμων.

Καθυστερήσεις

Για τα σιδηροδρομικά έργα, στη χθεσινή έκθεση αναφέρεται πως, ενώ είχε σχεδιαστεί η δέσμευση 1,2 – 1,4 δισ. ευρώ από το επιχειρησιακό πρόγραμμα Μεταφορών και Περιβάλλοντος του ΕΣΠΑ, οι δεσμεύσεις μέχρι σήμερα δεν ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ. Πολλά έργα μεταφέρονται ήδη για το επόμενο ΕΣΠΑ, ενώ είναι άγνωστη η ημερομηνία ολοκλήρωσης κάποιων άλλων, με κορυφαίο παράδειγμα τη σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας. Μεγάλες καθυστερήσεις καταγράφονται και στον διαγωνισμό για τη νέα γραμμή 4 του μετρό Αθήνας, που σχεδιάζεται από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας αλλά τελικά θα χρηματοδοτηθεί από το επόμενο ΕΣΠΑ (για την περίοδο 2021 - 2027).

Προετοιμασία από ειδικό μηχανισμό

Ο μηχανισμός ωρίμανσης των διαγωνισμών (Project Preparation Facility) θα έχει συντονιστικό ρόλο στην προετοιμασία των μελετών σκοπιμότητας, των αναλύσεων κόστους / ωφέλους, της προμελέτης και της οριστικής τεχνικής μελέτης, καθώς και σε θέματα απαλλοτριώσεων, αλλά και στην εποπτεία των έργων κατά τη διάρκεια υλοποίησης.

Σύμφωνα με την έκθεση, τον Οκτώβριο του 2020 θα επιλεγούν τα πρώτα στελέχη του συγκεκριμένου μηχανισμού ωρίμανσης με στόχο να βρίσκεται σε πλήρη λειτουργία μέχρι τον Μάρτιο του 2021 με τη συνεργασία και διεθνών οργανισμών χρηματοδότησης όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Trapeza-Karditsas
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρόστιμο 216.500 ευρώ στη Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας για καταχρηστικούς όρους

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου επέβαλε πρόστιμο 216.500 ευρώ στη Συνεταιριστική Τράπεζα Καρδίτσας για καταχρηστικούς όρους στα στεγαστικά δάνεια. Έλεγχοι και σε άλλες τράπεζες.
Τρακτέρ σε αγρό
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αναστολή διαπίστευσης TERRA CERT για βιολογικά προϊόντα από το ΕΣΥΔ

Το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης ανέστειλε για έξι μήνες τη διαπίστευση της TERRA CERT στον τομέα βιολογικών προϊόντων, μετά από διαπιστωμένες παραβάσεις σε έκτακτη επιθεώρηση, ενώ θα ακολουθήσει νέα αξιολόγηση.
Συντήρηση ανελκυστήρα φρεατίου
ΧΡΗΣΤΙΚΑ

ΠΟΜΙΔΑ: Σε λειτουργία τέθηκε το Μητρώο Απογραφής για Ανελκυστήρες

Το Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων είναι πλέον διαθέσιμο στην ιστοσελίδα https://elevator.mindev.gov.gr/, όπως πρότεινε η ΠΟΜΙΔΑ, και θα λειτουργεί έως τις 30 Νοεμβρίου 2025, σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση.