Η συνεχιζόμενη άνοδος των τιμών επηρεάζει σημαντικά τους καταναλωτές κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, σύμφωνα με έρευνα της Klarna σε συνεργασία με την Appinio, που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2025 με τη συμμετοχή 1.000 Ελλήνων καταναλωτών ηλικίας 18-77 ετών.
Το 95,1% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι η αύξηση των τιμών επηρεάζει τον τρόπο που θα πραγματοποιήσουν τις αγορές τους.
Συγκεκριμένα, το 46,9% θα αναζητήσει πιο οικονομικά προϊόντα, το 37,9% σκοπεύει να περιορίσει τις δαπάνες σε μη απαραίτητα είδη, ενώ το 31,3% θα αγοράσει μόνο εφόσον υπάρχει προσφορά.
Επιπλέον, το 23% θα οργανώσει καλύτερα το γιορτινό μενού για να αποφύγει τη σπατάλη τροφίμων και το 21% σχεδιάζει να αγοράσει λιγότερα δώρα.
Η πλειονότητα των καταναλωτών (50,7%) έχει θέσει φέτος συγκεκριμένο προϋπολογισμό για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, γεγονός που αναδεικνύει την ανάγκη για αυστηρότερο έλεγχο εξόδων.
Το 6,9% σκοπεύει να ξοδέψει από 1 έως 50 ευρώ και το 20,9% από 51 έως 100 ευρώ. Το μεγαλύτερο ποσοστό, 39,1%, διαθέτει προϋπολογισμό 101-250 ευρώ, ενώ το 20,1% σχεδιάζει δαπάνες μεταξύ 251 και 500 ευρώ. Μικρότερα ποσοστά στοχεύουν σε δαπάνες 501-1.000 ευρώ (7,7%) και 1.001-2.000 ευρώ (1,6%).
Οι άνδρες εμφανίζονται να προγραμματίζουν υψηλότερες δαπάνες, κυρίως στα εύρη 251-2.000 ευρώ, ενώ οι γυναίκες κυριαρχούν στα χαμηλότερα επίπεδα δαπανών (1-250 ευρώ).
Το 57,8% των καταναλωτών πραγματοποιεί ενδελεχή έρευνα πριν από τις αγορές, ενώ το 51,4% παρακολουθεί συστηματικά όλες τις δαπάνες του. Επίσης, το 9,4% χρησιμοποιεί εφαρμογές προϋπολογισμού, αντανακλώντας την αυξημένη ανάγκη για διαφάνεια και καλύτερη διαχείριση του διαθέσιμου budget.
Το χρονοδιάγραμμα των εορταστικών αγορών παρουσιάζει διασπορά, με το 12,2% να ξεκινά ήδη από τις πρώτες δύο εβδομάδες του Νοεμβρίου, το 31% στο δεύτερο μισό του μήνα, ενώ η πλειονότητα (36,8%) επιλέγει τις αρχές Δεκεμβρίου. Ένα 14,8% αναβάλλει τις αγορές του για τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Δεκεμβρίου.
Οι τεχνολογικές λύσεις και οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής κερδίζουν έδαφος. Περισσότερο από το 27% των συμμετεχόντων έχει χρησιμοποιήσει υπηρεσίες Buy Now, Pay Later, όπως η πληρωμή σε τρεις άτοκες δόσεις της Klarna.
Παράλληλα, οι καταναλωτές επιλέγουν πρακτικές εξοικονόμησης, όπως αγορές κατά τη διάρκεια εκπτώσεων (52,9%), εργαλεία σύγκρισης τιμών (39,4%), προγράμματα ανταμοιβής (36,5%), κουπόνια (31,6%) και προγράμματα επιστροφής χρημάτων (27,1%).
Η online αναζήτηση και αγορά παραμένει κυρίαρχη, με το 51,2% να επιλέγει το διαδίκτυο. Το 25,3% ακολουθεί υβριδική προσέγγιση, ενώ το 20,8% προτιμά αποκλειστικά φυσικά καταστήματα.
Το 42,4% των καταναλωτών θα εξέταζε τη χρήση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, αξιοποιώντας δυνατότητες όπως ευκολότερη σύγκριση τιμών, εντοπισμό προσφορών και προσωποποιημένες προτάσεις δώρων.
Η τάση αυτή είναι εντονότερη στις ηλικίες 25-34, με τους νεότερους καταναλωτές να πρωτοστατούν στην υιοθέτηση νέων τεχνολογικών εργαλείων.