Στο 1,08% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ τον Οκτώβριο 2025, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η αύξηση αυτή αφορά τη σύγκριση με τον Οκτώβριο 2024 και βρίσκεται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το διάστημα Μαΐου-Αυγούστου 2025.
Συνολικά, το κυλιόμενο 12μηνο από Νοέμβριο 2024 έως Οκτώβριο 2025 καταγράφει αύξηση +0,85%. Αυτό αντανακλά την τάση σταθεροποίησης των τιμών στα σούπερ μάρκετ το τελευταίο διάστημα.
Οι μεγαλύτερες μειώσεις τιμών τον Οκτώβριο 2025, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο 2024, εντοπίζονται στις κατηγορίες φρέσκα φρούτα και λαχανικά (-8,06%), απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού (-5,10%), τρόφιμα παντοπωλείου (-4,77%), χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής (-2,51%), καθώς και είδη μιας χρήσης και οικιακά είδη (-1,24%).
Οι μειώσεις αυτές αποδίδονται στην ομαλοποίηση της αγοράς αλλά και στη μείωση των τιμών παραγωγού σε συγκεκριμένα προϊόντα. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η πτώση στις τιμές των φρέσκων λαχανικών, που επωφελήθηκαν από ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, αλλά και στα απορρυπαντικά και τα τρόφιμα παντοπωλείου, λόγω της αποκλιμάκωσης της τιμής στο ελαιόλαδο.
Αντίθετα, σημαντικές αυξήσεις καταγράφηκαν στις κατηγορίες μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη (+12,23%), φρέσκα κρέατα (+10,54%), είδη πρωινού και ροφήματα (+5,53%), γαλακτοκομικά και χυμοί ψυγείου (+4,91%) και φρέσκα ψάρια και θαλασσινά (+3,98%).
Η αύξηση στα φρέσκα κρέατα αποδίδεται τόσο στην άνοδο των διεθνών τιμών στα εισαγόμενα είδη, ειδικά στο μοσχάρι λόγω μείωσης του ζωικού κεφαλαίου, όσο και σε ασθένειες που επηρέασαν την εγχώρια παραγωγή, κυρίως στα αμνοερίφια.
Οι ίδιες αιτίες επηρεάζουν και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, καθώς η μείωση του ζωικού κεφαλαίου αυξάνει το κόστος παραγωγής. Παράλληλα, οι διεθνείς τιμές του κακάο και του καφέ επηρεάζουν τις τιμές στις κατηγορίες γλυκών, πρωινού, ροφημάτων και κατεψυγμένων προϊόντων.
Οι αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών, όπως το κακάο, οφείλονται κυρίως στις κλιματικές συνθήκες των τελευταίων ετών. Εξαιτίας της ιδιαιτερότητας των προϊόντων που χρησιμοποιούν κακάο, οι τελικές αυξήσεις τιμών σε σοκολάτες και γλυκά εμφανίζονται με χρονική υστέρηση.
Η ευρύτερη συγκράτηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ αποδίδεται σε τρεις βασικούς λόγους:
- Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, με τις τιμές να παραμένουν σταθερές λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν τα μεγάλα καταστήματα, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής και τεχνολογικής ετοιμότητας, καθώς και της αύξησης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων, που επιτρέπει στα μεγάλα σημεία πώλησης να προχωρούν ταχύτερα σε νέες αγορές και να μεταφέρουν πιο γρήγορα τις αλλαγές τιμών στους καταναλωτές.
- Αυξημένο μερίδιο προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες διαθέτουν ευρύτερη γκάμα και καταγράφουν άνοδο πωλήσεων στην κατηγορία αυτή τα τελευταία δύο χρόνια.